Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Test ukázal, jak dopadne, když se obytné auto čelně srazí s moderním osobákem
26.8.2020 | Petr Prokopec
Obytné vozy a karavany všeho druhu se letos staly velmi populárními, německý autoklub ADAC ale varuje, že život v nich nemusí být jen růžový. Po nehodě nemusí být také žádný.
Obytným vozům se v poslední době věnujeme velmi pravidelně. Stojí za tím stále se rozšiřující nabídka, která reaguje na aktuální dění. Kvůli koronaviru si lidé udržují větší odstup od ostatních a s tím souvisí i nechuť při cestování sdílet střechu s jinými. Pozornost tak obracejí k mobilním přístřeškům, které jim umožní výlety mimo domov při zachování vlastního prostoru. To lze vnímat pozitivně, německý autoklub ADAC ale ukázal, že obytná auta mají i svá úskalí.
Němci vzali motorhome postavený na základech Fiatu Ducato, který rozjeli proti Citroënu C5 Tourer. Obě vozidla se pohybovala rychlostí 56 km/h, což není vyloženě závratné tempo, ovšem na hrozivé následky stačilo. Výrobci obytných vozů se totiž bezpečností příliš nezabývají a místo toho zkouší vyhovět požadavkům na komfort i luxus. Jejich vozy jsou tak často napěchované od podlahy až po střechu, což žene jejich hmotnost ke 3,5 tunám. A naprostá většina je jí za kabinou.
Pokud alespoň vzdáleně rozumíte fyzikálním zákonům, nejspíše je vám jasné, co se stane ve chvíli, kdy obytný vůz narazí klidně do o polovinu lehčího, ale odolného moderního auta. Že došlo k poškození kabiny, posunutí pedálů směrem k řidiči a ohrožení šoférů obou aut, jistě nepřekvapí, problémem je hlavně to, jak z nehody vyjdou další lidé pohybující se obytným vozem. Zejména zadní sedadla obytňáků jsou povětšinou vyráběna z tenkého dřeva a při nárazu kolabují.
Ze záběrů zevnitř kabiny je navíc evidentní, že pevné v kramflecích není ani sedadlo řidiče. To ovšem vede pouze k umocnění veškerých negativních následků, zvláště pokud vzadu sedí děti. Ohroženy jsou jak vlastním sedadlem, tak i tím před sebou. V ohrožení je tedy hlavně jejich hlava, v případě dospělých sedících vzadu se pak navyšuje také poranění hrudníku. Paradoxně nejlépe je tak na tom člověk, který okupuje „sedadlo smrti“ - spolujezdec vpředu.
Nebezpečím pro posádku obytného vozu ovšem není struktura vozu, tu jejich výrobci obvykle neovlivní, ale hlavně kempingové vybavení. Jak ADAC zjistil, veškeré vybavení obytné nástavby je pouze sešroubováno dohromady, ovšem nikoliv již k podvozku. Při nárazu tedy dochází k uvolnění mnoha prvků obytné interiéru a jakkoliv třeba v případě plynu dochází k uzavření systému, spousta dalších věcí letí vpřed a třeba i sklo, ať již jde o sklenky či varnou desku, se roztříští.
ADAC vše ukazuje s vírou, že po tomto testu výrobci obytných vozů zapracují na zvýšení bezpečnosti, příliš se tomu ale věřit nedá. Než se tak stane, ať už z jakéhokoli důvodu, mějte na paměti, že uvnitř motorhomů na vás nemusí čekat pouze komfort a luxus, nýbrž i vážné následky - včetně těch nejvážnějších - pokud dojde kolizi. Ani posádky osobních aut nejsou „v suchu”, u těch se ale riziko nevymyká standardům a v moderním osobáku můžete navzdory menší fyzické velikosti i hmotnosti snadno přežít snáz. Možná to staromódní cestování kombíkem po hotelích nebude zase tak špatná věc...
Kolize obytného vozu a kombíku neskončila dobře pro nikoho, možná překvapivě nejvíce je ale ohrožena posádka sedící v zadních partiích obytňáku. Foto: ADAC
Zdroj: ADAC
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 9 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 2 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva