Těžko ji zabít. Mnohokrát odpískaná Lada se znovu vrací do výroby, nabídka Rusů připomíná počátek 20. století

Představa některých, že Rusové kolem sankcí protančí jako Fred Astair, se zjevně míjí s realitou. Problémy nepochybně přináší i jiným automobilkám, fungování AvtoVAZu ale začíná mít stále blíže ke skanzenu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Těžko ji zabít. Mnohokrát odpískaná Lada se znovu vrací do výroby, nabídka Rusů připomíná počátek 20. století

19.1.2023 | Petr Prokopec

Těžko ji zabít. Mnohokrát odpískaná Lada se znovu vrací do výroby, nabídka Rusů připomíná počátek 20. století

/

Foto: AvtoVAZ

Představa některých, že Rusové kolem sankcí protančí jako Fred Astair, se zjevně míjí s realitou. Problémy nepochybně přináší i jiným automobilkám, fungování AvtoVAZu ale začíná mít stále blíže ke skanzenu.


V roce 2021 se v Rusku prodalo 1 666 780 nových vozů, z čehož 350 714 neslo logo Lady. Značka v té době ovládala 21 procent trhu, přičemž za sebou měla Kiu, Hyundai, Renault, Toyotu a Škodu. Loni se ale Kreml vydal cestou „speciální vojenské operace“ na Ukrajině, v důsledku čehož se stal předmětem řady sankcí, které způsobily uzavření mnoha ruských továren. Zahraniční značky totiž montážní linky spustit nemohly, ty ruské pro změnu přišly o potřebné komponenty.

Jak jsme informovali v uplynulých měsících, tyto kroky poškodily hlavně ony mimoruské výrobce. Prodeje Škody se propadly o 80 procent na pouhých 18 229 aut, v případě Renaultu lze mluvit o 70procentním poklesu a 39 578 registracích. Před francouzskou automobilku se tak již dostala i čínská značka Chery, na kterou připadá 40 018 prodaných aut a 5,8procentní tržní podíl. Odnesla to ale i Lada. Ta je sice nadále lídrem, její prodeje ale klesly o 46,2 procenta na 188 645 aut.

Celkově pak loni v Rusku bylo prodáno pouze 687 370 nových vozů, tedy o 58,8 procenta méně než předloni. Letos je pak sice očekáván růst, o procházku růžovou zahradou nicméně minimálně v případě AvtoVAZu rozhodně nepůjde. Automobilka, kterou dříve z velké části ovládal právě Renault, totiž v důsledku ukončené spolupráce s Francouzi dál trpí.

Nabídka Rusů připomíná začátky automobilismu zkraje 20. století, kdy u obyčejných aut někdy nebylo možné sáhnout po jiném než jednom laku karoserie. Tak je tomu teď i u Lady, které chybí barvy. Taková Niva Travel je tak k mání pouze v tmavě zelné, zatímco Ladu Granta lze objednávat jen v černém laku. Za takové situace se nevyhnutelně kradou na mysl vzpomínky na Ford Model T.

Na výběr tedy klientela má jen v případě Lady Niva Legend, což je možná i jeden z důvodů, proč se AvtoVAZ rozhodl pro jeden pozoruhodný návrat ze záhrobí. Legendární off-road totiž znovu bude k dispozici nejen jako třídvířko, ale rovněž jako pětidvířko. Jeho výroba byla odpískána už několikrát a definitivně měla skončit loni na jaře. Toto provedení si totiž až příliš lezlo do zelí se zmiňovaným modelem Niva Travel, kromě toho její výroba představovala pro značku nemalé komplikace.

Pětidvířko je totiž v rámci délky i rozvoru o 500 milimetrů větší než třídvířko. Z toho důvodu si vyžádalo odlišné panely karoserie. Stroje na lisování dveří a blatníků nicméně již byly přespříliš opotřebované a vyžadovaly renovaci. K té AvtoVAZ nechtěl přistoupit, nyní ale zřejmě nemá moc na výběr, pětidvířko se zkrátka znovu hodí.


Těžko ji zabít. Mnohokrát odpískaná Lada se znovu vrací do výroby, nabídka Rusů připomíná počátek 20. století - 1 - Lada Niva Legend 2021 petidverova verze prvni foto 01Těžko ji zabít. Mnohokrát odpískaná Lada se znovu vrací do výroby, nabídka Rusů připomíná počátek 20. století - 2 - Lada Niva Legend 2021 petidverova verze prvni foto 02
Pětidveřová Lada Niva Legend to měla spočítané už několikrát a loni ve výrobě skončila, prý nadobro. Na konci letošního roku se však má vrátit, najednou se znovu hodí. Foto: AvtoVAZ

Zdroje: Ruskij Avtomobil@Telegram, Avtograd News@VKontakte

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.