Tlačítka místo displejů se vrací i do obyčejných aut, z čistě racionálních důvodů

Skoro se divíme, že někdo potřeboval roky času a několik studií, aby na to přišel, ale jak se říká: Lépe pozdě nežli později. Tlačítka místo displejů se tak vrací i do Hond a poslední důkaz lze koupit také u nás.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tlačítka místo displejů se vrací i do obyčejných aut, z čistě racionálních důvodů

22.9.2020 | Petr Prokopec

Tlačítka místo displejů se vrací i do obyčejných aut, z čistě racionálních důvodů

/

Foto: Honda

Skoro se divíme, že někdo potřeboval roky času a několik studií, aby na to přišel, ale jak se říká: Lépe pozdě nežli později. Tlačítka místo displejů se tak vrací i do Hond a poslední důkaz lze koupit také u nás.

Na první pohled jsou dotykové displeje pro ovládání čehokoli dobrým nápadem. Díky mobilním telefonům s nimi umíme pracovat víceméně všichni a jejich použití dovoluje na stejné místo soustředit ovládání více funkcí. Designérům také dovoluje navrhnout vzhledově atraktivnější interiéry, problém je ale v tom, že mobil navzdory stejném slovnímu základu není automobil.

Hlavní potíž je v tom, že zatímco mobil držíte v ruce, interiéru auta se dotýkáte. Na místě je to nepodstatný rozdíl, za jízdy ale nikoli - silnice nejsou zrcadlově hladké nikde na světě a rychle změnit nastavení čehokoli přes dotykový displej je při jakémkoli pohybu auta velmi obtížné. Problém je také v tom, že displej neposkytuje dostatečnou zpětnou vazbu, a tak po něm nemůžete sáhnout intuitivně, vyžaduje si také váš pohled. A i krátké odhlédnutí od toho, co se děje na silnici, může mít fatální následky.

Přišel na to Rolls-Royce, který k masivnímu použití dotykového ovládání stále dosud nesklouzl a hned tak nesklouzne, není to ale jen věc drahých značek, které si mohou dovolit i jít proti proudu a určovat vlastní trendy. Úskalí si je vědoma i o poznání plebejštější Honda, a to přesto, že v minulosti dotykové ovládání nasadila i pro nastavení ventilace či hlasitosti audiosystému, což jsou jedny z nejhorších aplikací vůbec. Své chyby ale dokázala uznat a poučit se z nich.

První vlaštovkou byl v tomto ohledu inovovaný Civic, který dostal zpět „ruční“ ovládání hlasitosti. A tímtéž směrem letos zamířil i nový Jazz, který dostal opět více tlačítek, a to i pro zmíněnou ventilaci. Další modely navíc budou následovat, jak upřesňuje Honda.

Ta podle svých slov zjistila, že klasické ovládání zkracuje operační čas u nejběžněji užívaných funkcí o podstatných 58 procent. „Nahradili jsme dotykovou obrazovku klasickým ovládáním, neboť dle zákazníků nebyla její obsluha jednoduchá,“ říká automobilka a dodává, že u předchozího provedení museli lidé často sledovat spíše místo, kde se ta či ona funkce ovládá, než vozovku. Díky změně má dojít „k minimálnímu narušování pozornosti řidiče“, čímž automobilka dokázala, že názor klientely je pro ní důležitý, neboť opravdu nevíme o mnoha lidech, kterým by dotykové ovládání některých funkcí vyhovovalo.

Popravdě řečeno se divíme, že na to Honda přišla s odstupem několika let, neboť stačilo dotykové ovládání ventilace vyzkoušet za jízdy, aby člověk pochopil, že tudy cesta nevede. I tak ale můžeme být rádi, že k nápravě došlo.

Nový Jazz je k mání i v ČR, je bohužel ale o dost dražší, než ten dosavadní. Sází totiž na hybridní pohon složený z 1,5litrového benzinového motoru, který doplňují dvě elektrické jednotky a lithium-iontová baterie. Disponuje 109 koňmi a 253 Nm, s nimiž zvládá stovku za 9,4 sekundy a maximálku 175 km/h. Přijde v základu na půl milionu korun, což je asi o 120 tisíc korun více než u předchozího provedení s motorem 1,3 i-VTEC se 102 koňmi.


Tlačítka místo displejů se vrací i do obyčejných aut, z čistě racionálních důvodů - 1 - Honda Jazz 2020 prvni foto 01Tlačítka místo displejů se vrací i do obyčejných aut, z čistě racionálních důvodů - 2 - Honda Jazz 2020 prvni foto 02Tlačítka místo displejů se vrací i do obyčejných aut, z čistě racionálních důvodů - 3 - Honda Jazz 2020 prvni foto 03Tlačítka místo displejů se vrací i do obyčejných aut, z čistě racionálních důvodů - 4 - Honda Jazz 2020 prvni foto 04Tlačítka místo displejů se vrací i do obyčejných aut, z čistě racionálních důvodů - 5 - Honda Jazz 2020 prvni foto 05Tlačítka místo displejů se vrací i do obyčejných aut, z čistě racionálních důvodů - 6 - Honda Jazz 2020 prvni foto 06
Poslední Jazz vrací do hry klasická tlačítka a následuje i předchází další modely Hondy. Další budou následovat, automobilka přišla, jak nevhodné dotykové ovládání některých částí za jízdy je. Foto: Honda

Zdroj: Honda

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše