Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou

Nissan má dnes problémy větší než jakákoli jiná automobilka jeho velikosti, a tak potřebuje prodejní trhák s vysokou marží, který by znovu naplnil firemní kasu. Může to být tato novinka?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou

16.9.2020 | Petr Prokopec

Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou

/

Foto: Nissan

Nissan má dnes problémy větší než jakákoli jiná automobilka jeho velikosti, a tak potřebuje prodejní trhák s vysokou marží, který by znovu naplnil firemní kasu. Může to být tato novinka?

Od chvíle, kdy odstartoval prodej Nissanu 370Z, uplyne zakrátko již dvanáct let. Během té doby se svět hodně změnil a jakkoliv obliba sportovních aut nikam nezmizela, jejich prodeje zachází na úbytě. V případě japonského vozu nejsou především v Evropě zrovna oslnivé, za posledních sedm let totiž bylo ročním maximem 894 kusů, které značka prodala v roce 2017. Ve Státech je pak sice lépe, ovšem také na tomto trhu prodeje poslední čtyři léta pouze klesají.

Japonci přesto věří, že takové auto má perspektivu a dokonce jim dokáže pomoci v jejich svízelné ekonomické situaci. Proto přichází s konceptem Z Proto, který má být předzvěstí nové generace zetkového kupé. Otázkou nicméně je, zda se jí skutečně dočkáme, a to nejen kvůli kondici Nissanu. S ohledem na šestiválcové pohonné ústrojí se zdá být dosti nepravděpodobné, že by se nové „Zetko“ vůbec podívalo do Evropy. Již tak zredukovaný trh se tedy ještě zmenšuje, reakce publika na koncept navíc nejsou veskrze pozitivní. Ne každému se totiž zamlouvá retro-futuristický styl vozu.

Automobilka zatím nepustila do světa veškerá podrobná data, nicméně se zdá, že novinka je postavena na téže platformě FM jako dosavadní provedení. Oproti němu se Nissan Z Proto natáhl na 4 382 milimetrů (+142 mm) v rámci délky, zatímco výškově klesl blíže k zemi na 1 311 mm (-9 mm). Silueta vozu tak působí více sportovně, přesto však familierně. Nissan se navíc snažil odkázat co nejvíce na předchozí generace, ne všechny kroky automobilky si však zaslouží potlesk.

Asi největší kritika míří k předním světlometům, které jsou inspirovány Nissanem 240ZG ze 70. let. Ne každému totiž sedne jejich tvar a velikost, což ostatně platí také o zadních lampách, jenž pro změnu skládají hold provedení 300ZX z let devadesátých. Žlutá barva odkazující na originál je již přijímána kladněji, stejně jako třeba tvar čelní masky. Na druhou stranu ovšem právě ten, stejně jako zachování platformy, naznačuje, že tu máme spíše výrazný facelift než zcela nový vůz.

Design je nicméně věcí subjektivní, pročež je možné, že na Z Proto budete reagovat o trochu jinak než především americké publikum. To je nicméně pro Nissan klíčové, načež by se automobilka možná ještě měla chytnout za nos a přijít s pár změnami, než nám v příštím roce představí sériové provedení. Ze současného prohlášení automobilky to nicméně tak nevypadá, produkční model by totiž z nějakých 98 procent měl být shodný s tím, co vidíte na fotkách.

Uvnitř již prostor pro výtky není takový, jakkoliv i zde vládne „futuretro“. S digitálním přístrojovým štítem a rozměrnou dotykovou obrazovkou multimédií jsou tak spojená i staromilská tlačítka, stejně jako klasická ruční brzda a hlavice šestistupňové manuální převodovky. Tato kombinace se přitom v moderních autech již prakticky nevidí, v tomto ohledu lze tedy Nissanu zatleskat. Byť se lze znovu ptát, zda to pomůže prodejům či nikoliv.

Jak jsme totiž již zmínili, doba se změnila a zákazníci dnes sahají spíše po automatech než manuálech, a to i ve sportovním segmentu. Navíc je třeba dodat, že jakkoliv vám klasická ručka může pomoci dělat „blbiny”, užívat ji nebude každý majitel. Řada lidí, zvláště v cílových Státech, by tak nejspíše uvítala provedení s elektronickou parkovací brzdou, s níž by byl spojen čistější středový tunel. Navíc by Nissan mohl vyrukovat se dvěma držáky na pití.

Po stránce motorické pak automobilka již potvrdila zachování vidlicového šestiválce, ovšem tentokráte již dojde na přeplňovanou verzi. Dle spekulací by přitom Nissan měl použít třílitrové twin-turbo z Infiniti Q60 Red Sport, jenž by svým výkonem dalo název produkční verzi. Produkovat totiž má 400 koní a 474 Nm točivého momentu, což je podstatný nárůst vůči stávajícím 370 koním a 366 Nm. Čekat tak lze oslnivější dynamiku.

Na bližší data bude třeba vyčkat do příchodu sériového provedení, tedy pokud to se skutečně objeví. Jakkoliv s ním totiž Nissan napevno počítá, plány se samozřejmě mohou změnit. Možná i proto nejspíše značka nešla do zcela nového vozu, ale víceméně jen oprášila osvědčené staré komponenty, které zabalila do nového hávu a navrch přihodila výkonnější motor. Takový postup pochopitelně pomůže snížit vývojové náklady na minimum.

Tím se dostáváme k závěru, přičemž musíme zmínit, že za příchod tohoto konceptu jsme rozhodně vděčni. Vozy s manuálem a klasickou ručkou jsou totiž ohroženým druhem, a čím déle tu s námi alespoň některé vydrží, tím lépe. Nicméně si nejsme příliš jisti úspěchem takového kupátka a už vůbec ne tím, zda Nissanu někam pomůže. Tedy, nebude-li řeč o hrobu.


Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou - 1 - Nissan Z Proto 2020 prvni oficialni sada 01Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou - 2 - Nissan Z Proto 2020 prvni oficialni sada 02Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou - 3 - Nissan Z Proto 2020 prvni oficialni sada 03Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou - 4 - Nissan Z Proto 2020 prvni oficialni sada 04Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou - 5 - Nissan Z Proto 2020 prvni oficialni sada 05Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou - 6 - Nissan Z Proto 2020 prvni oficialni sada 06Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou - 7 - Nissan Z Proto 2020 prvni oficialni sada 07Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou - 8 - Nissan Z Proto 2020 prvni oficialni sada 08Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou - 9 - Nissan Z Proto 2020 prvni oficialni sada 09Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou - 10 - Nissan Z Proto 2020 prvni oficialni sada 10Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou - 11 - Nissan Z Proto 2020 prvni oficialni sada 11Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou - 12 - Nissan Z Proto 2020 prvni oficialni sada 12Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou - 13 - Nissan Z Proto 2020 prvni oficialni sada 13Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou - 14 - Nissan Z Proto 2020 prvni oficialni sada 14Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou - 15 - Nissan Z Proto 2020 prvni oficialni sada 15Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou - 16 - Nissan Z Proto 2020 prvni oficialni sada 16Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou - 17 - Nissan Z Proto 2020 prvni oficialni sada 17Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou - 18 - Nissan Z Proto 2020 prvni oficialni sada 18Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou - 19 - Nissan Z Proto 2020 prvni oficialni sada 19Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou - 20 - Nissan Z Proto 2020 prvni oficialni sada 20Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou - 21 - Nissan Z Proto 2020 prvni oficialni sada 21Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou - 22 - Nissan Z Proto 2020 prvni oficialni sada 22Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou - 23 - Nissan Z Proto 2020 prvni oficialni sada 23Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou - 24 - Nissan Z Proto 2020 prvni oficialni sada 24Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou - 25 - Nissan Z Proto 2020 prvni oficialni sada 25Topící se Nissan se zkouší zachránit novým modelem s manuálem a klasickou ručkou - 26 - Nissan Z Proto 2020 prvni oficialni sada 26
Nissan Z Proto stále lpí na staromilské technice, alespoň zčásti. Tu navíc páruje s designem výrazně ovlivněným předchozími generacemi. Takový šálek čaje se nám líbí, jenže nebude po chuti každému, navíc šestiválec pod kapotou si příliš nebude rozumět s přísnějšími evropskými emisními normami. Foto: Nissan

Zdroj: Nissan

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše