Toyota AHDA: Japonci chystají vlastního autopilota, sází na komunikaci mezi auty

Japonská značka je zvyklá dělat věci po svém, proto autonomní řízení vyvíjí jinak než ostatní značky. Navíc již představila vylepšenou ochranu chodců.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Toyota AHDA: Japonci chystají vlastního autopilota, sází na komunikaci mezi auty

11.10.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Toyota AHDA: Japonci chystají vlastního autopilota, sází na komunikaci mezi auty

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Japonská značka je zvyklá dělat věci po svém, proto autonomní řízení vyvíjí jinak než ostatní značky. Navíc již představila vylepšenou ochranu chodců.

Autonomní řízení ve svých tiskových zprávách začíná zmiňovat stále více automobilek. Se svou troškou do mlýna již přišel Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, General Motors, Volvo či Ford. Nejnověji se pak do party přidává Toyota, která by svou verzi autopilota měla ráda na silnicích někdy v polovině této dekády. Oproti výše zmíněným značkám jde ovšem systém AHDA (Automated Highway Driving Assist) na celou záležitost trochu jinak, neboť používá dvě různé, ovšem navzájem spolupracující technologie.

Tou první je adaptivní tempomat, který bezdrátově komunikuje s ostatními automobily a tak udržuje odstup. Nespoléhá tedy na radar, který monitoruje okolí jako u konkurence, přičemž podle Toyoty dokáže redukováním zbytečného přidávání a ubírání plynu šetřit palivo. Problémem této novinky je ovšem fakt, že aby opravdu fungoval, budou muset být touto technikou vybavené i ostatní vozy. A to je v masovém měřítku prakticky nereálné, alespoň ne v dohledné době.

Druhá technologie jménem Lane Trace Control již takové problémy mít nebude. Jde totiž o standardní systém udržování jízdy ve správném pruhu, který již dat z kamer a radarů využívá. Nejde přitom jen o pouhý monitoring, na jehož konci je audiovizuální varování. Systém Toyoty (a Lexusu) totiž využívá i zásahů do řízení a dokáže aplikovat brzdy či ubrat na výkonu, pokud je to potřeba.

Kromě toho japonská automobilka počítá také s nově představeným systémem detekce chodců, který spadá pod technologii PCS (Pre-Collision System). Ten rovněž zasahuje do řízení, a to aby odvrátil hrozící nehody. K danému kroku však dochází teprve tehdy, když řidič nereaguje na žádné varování. Poté jsou aplikovány automatické brzdy, přičemž pokud dle systému ani ty nestačí, je proveden úhybný manévr.

Jinými slovy, toyotí autopilot sází na v podstatě obvyklé součásti, až na tu, která komunikuje s ostatními auty. Ta na jednu stranu dokáže získat podstatně přesnější informace o dění kolem vašeho vozu, na druhou je ale závislá o tom, že se s vaším autem někdo „bude bavit”. Uvidíme, zda tento nápad udělá z AHDA lepší řešení, než jaké představují konkurenční systémy, nebo mu spíše zlomí vaz.


Toyota AHDA: Japonci chystají vlastního autopilota, sází na komunikaci mezi auty - 1 - Toyota autopilot 01Toyota AHDA: Japonci chystají vlastního autopilota, sází na komunikaci mezi auty - 2 - Toyota autopilot 02Toyota AHDA: Japonci chystají vlastního autopilota, sází na komunikaci mezi auty - 3 - Toyota autopilot 03
Toyota testuje autonomní řízení na vozech svých i dceřinného Lexusu

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.