Toyota Aygo dostala nový tříválec 1,0 s 69 koňmi, jezdit má za 4,1 litru

Japonský Kolíňan v druhé generaci obdržel zcela nový benzinový tříválec s maximální účinností, která dosahuje 37 procent. Známe detaily.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Toyota Aygo dostala nový tříválec 1,0 s 69 koňmi, jezdit má za 4,1 litru

24.4.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Toyota Aygo dostala nový tříválec 1,0 s 69 koňmi, jezdit má za 4,1 litru

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Japonský Kolíňan v druhé generaci obdržel zcela nový benzinový tříválec s maximální účinností, která dosahuje 37 procent. Známe detaily.

Novou generaci kolínských trojčat jsme představovali postupně. Nejprve se nám ukázal Peugeot 108, následovaný Citroënem C1 a až závěr patřil právě Toyotě. Ta své Aygo nakonec ukázala i na druhé sérii fotek a přihodila k nim docela podrobný technický rozbor. V souvislosti s ním vytanulo na povrch, že se malá Toyota segmentu A nedočká motoru 1,2 VTI Pure Tech s 83 koňmi jako ostatní sourozenci, nýbrž jen jednolitrového tříválce. U toho jsme tehdy skončili.

Nyní nezbývá než pokračovat dál a říci si o nové jednotce něco více. Jednotka s výkonem 69 koní je prvním ze zástupců nové řady malých benzinových motorů Toyoty, které mají přinést až o 30 procent nižší spotřebu paliva než stávající agregáty. Výsledné kombinované spotřeby 4,1 litru na sto kilometrů hodlá dosahovat v praxi pomocí efektivnějšího spalování a lepšího thermálního managementu. Maximální tepelná účinnost údajně dosahuje na 37 procent, a tak se emise CO2 dostaly na hodnotu 95 gramů na ujetý kilometr. Přesně tahle jednotka v domovině Toyoty už pohání městský model Passo.

Tříválec s objemem jednoho litru dorazí do Ayga už v létě. Na praktickou zkušenost s ním musíte vydržet do konce června, neboť právě v tu dobu budeme novou generaci kolíňana prohánět na dynamické prezentaci. Nový motor pracuje s vyšším kompresním poměrem (11,5:1) a s vyššími teplotami. Dále se chlubí recirkulací výfukových plynů (EGR) s funkcí jejich chlazení a časováním výfukových ventilů.

Motor dosahuje efektivnějšího spalování také pomocí nového tvaru sacího kanálu a optimalizovaným profilem pístu, který vytváří ideální mísení paliva se vzduchem i jejich efektivnější spalování. Automobilka tvrdí, že je nový agregát lehčí a to částečně díky výfukovému potrubí, jenž je integrované do hlavy válců. Kromě toho, se ztrácí méně energie vlivem nižšího tření než dříve.

Vedle nového jednolitrového motoru, Toyota uvede 1,3litrovou zážehovou jednotku, která využívá Atkinsonova cyklu. Jeho aplikaci jsme dříve mohli vidět zejména v hybridní soustavě Hybrid Synergy Drive. Japonská automobilka plánuje zavést dokonce 14 nových variant motorů na základě zmíněných jednotek a to už do roku 2015.


Toyota Aygo dostala nový tříválec 1,0 s 69 koňmi, jezdit má za 4,1 litru  - 1 - Toyota Aygo 2014 motor 10 benzin 01Toyota Aygo dostala nový tříválec 1,0 s 69 koňmi, jezdit má za 4,1 litru  - 2 - Toyota nove male motory 2014 02
Nové pohonné jednotky od Toyoty budou v reálu zřejmě veleúsporné, Japonci se od udávaných hodnot ve skutečnosti obvykle tolik nevzdalují

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.