Tři zaměstnanci Bosche z vlastní iniciativy a vyhozených dílů postavili revoluční sluneční clonu

Sluneční clony pod čelním oknem zatím jako jedny z mála unikaly jakékoli podstatné modernizaci, i na ty ale nakonec došla řada. Stalo se tak díky nápadu tří řadových zaměstnanců Bosche.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tři zaměstnanci Bosche z vlastní iniciativy a vyhozených dílů postavili revoluční sluneční clonu

6.1.2020 | Mirek Mazal

Tři zaměstnanci Bosche z vlastní iniciativy a vyhozených dílů postavili revoluční sluneční clonu

/

Sluneční clony pod čelním oknem zatím jako jedny z mála unikaly jakékoli podstatné modernizaci, i na ty ale nakonec došla řada. Stalo se tak díky nápadu tří řadových zaměstnanců Bosche.

Auta v posledních letech míří překotným tempem k digitalizaci a jen máloco jí zůstává nedotčeno. Minulostí se stávají analogové přístrojové desky, jakékoli fyzické ovladače, plné elektroniky jsou už i volanty, sedadla a ani voliče převodovek dnes stále častěji nejsou nic jiného než „joysticky” s dráty vedoucími k řídicí jednotce. Sluneční clony ale jako by evoluce míjela - můžete v nich mít zrcátko, světýlko a klip na doklady nebo parkovací kartu a to je tak všechno.

Německý gigant mezi dodavateli automobilových součástek Bosch ale představil inovaci i na tomto poli, která lépe odpovídá dnešnímu letopočtu. Nová sluneční clona Virtual Visor by měla srovnat krok s ostatními moderními prvky, neboť s klasickým řešením má společný jen tvar sklopného obdélníku, tím podobnost končí.

Vynález je ve skutečnosti průhledný LCD panel, který používá kamery kvůli sledování směřování lidského zraku. Monitoring s pomocí zabudovaného stínění zabraňuje pronikání paprsků přes aktuálně neprostupné části stínítka až do očí pasažéra. Elektronika identifikuje rysy obličeje a dokáže plástvemi skrýt sluneční záření jen v okolí očí, zbytek tváře, nosu, čela i brady zůstává osvětlen. Tím řidiči zůstává touto cestou mnohem lepší výhled ven, i když jej slunce neobtěžuje - je to skutečně revoluce svého druhu.

Bosch říká, že bodové stínění by mělo snížit počet silničních nehod, neboť řidiči buď uvidí lépe na silnici, nebo nebudou oslepeni sluncem - dnes si musí vybrat, s Virtual Visor už nebudou muset. Němci očekávají největší přínos při východu a západu Slunce, neboť právě tehdy je oslepení dvakrát častější příčinou nehod než v jiných částech dne. S tímto pohledem souhlasí i data americké agentury NHTSA.

Pozoruhodné je, že nápad nepochází od špičkových vývojářů placených Boschem za podobné tipy. Revoluční krytí před nepříjemným světlem vymysleli tři řadoví zaměstnanci bez podobných ambicí, kteří prototyp vytvořili z vyhozené LCD obrazovky. Vedení podniku nápad zaujal, proto dalo dalšímu vývoj zelenou a první výsledky snažení se ukazují na letošní Consumer Electronics Show v Las Vegas. Implementace do sériové výroby nyní závisí jen na zájmu automobilek, očekávejme ale jejich kladný postoj, toto vypadá jako dobrý nápad.


Tři zaměstnanci Bosche z vlastní iniciativy a vyhozených dílů postavili revoluční sluneční clonu - 1 - Bosch ma stinitko z panelu LCD foto 01Tři zaměstnanci Bosche z vlastní iniciativy a vyhozených dílů postavili revoluční sluneční clonu - 2 - Bosch ma stinitko z panelu LCD foto 02Tři zaměstnanci Bosche z vlastní iniciativy a vyhozených dílů postavili revoluční sluneční clonu - 3 - Bosch ma stinitko z panelu LCD foto 03Tři zaměstnanci Bosche z vlastní iniciativy a vyhozených dílů postavili revoluční sluneční clonu - 4 - Bosch ma stinitko z panelu LCD foto 04Tři zaměstnanci Bosche z vlastní iniciativy a vyhozených dílů postavili revoluční sluneční clonu - 5 - Bosch ma stinitko z panelu LCD foto 05
Inteligentní stínítko Virtual Visor dokáže zamezit vstupu slunečních paprsků do vozu jen tam, kde je to skutečně potřeba, vzniklo z displeje vyhozeného do koše

Zdroj: Bosch

Mirek Mazal

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše