Venku je konečný účet za loňské prodeje aut. Je krutý, ne však pro dvě značky

Bezprecedentní, tak lze nejlépe charakterizovat loňský propad prodejů nových aut na starém kontinentu, který se přes lepší druhou polovinu roku zastavil na 23,7 procenta. Ne pro každého ale znamenal tragédii.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Venku je konečný účet za loňské prodeje aut. Je krutý, ne však pro dvě značky

19.1.2021 | Petr Prokopec

Venku je konečný účet za loňské prodeje aut. Je krutý, ne však pro dvě značky

/

Foto: Toyota

Bezprecedentní, tak lze nejlépe charakterizovat loňský propad prodejů nových aut na starém kontinentu, který se přes lepší druhou polovinu roku zastavil na 23,7 procenta. Ne pro každého ale znamenal tragédii.


Loňský rok byl mimořádně náročný pro všechny a automobilky rozhodně nebyly výjimkou. Celý svět zachvátila pandemie koronaviru, která zejména na jaře způsobila odstávky ve výrobě i prodeji. Dokonce ani Tesla nemohla po nějaký čas profitovat z toho, že nespoléhá na klasické dealery, nýbrž primárně na internetové prodeje. Nicméně i tak si kalifornský výrobce meziročně velmi polepšil, byť na půl milionu dodaných vozů během jednoho kalendářního roku opět nedosáhl.

Teslu nicméně pro tuto chvíli ponechme stranou, ostatně její prodejní data asociace výrobců ACEA nezveřejňuje, protože Tesla není její součástí. Místo toho si posvítíme na zbytek trhu, který na „novou dobu” tak dobře připraven nebyl. Proto v případě celého loňského roku nenajdeme jedinou značku, která by skončila absolutně v plusu a totéž platí i o jednotlivých zemích. Přesto některé automobilky klesaly o tolik méně než trh, že si relativně výrazně polepšily.

Začneme ale u základních faktů. Za loňský rok bylo tedy v zemích Evropské unie prodáno 9 942 509 nových vozů, což oproti předchozímu období představuje skoro o čtvrtinu méně prodaných vozů. Ze zemí bylo nejméně zasaženo Dánsko a Litva, kde byl meziroční propad 12,2, resp. 12,9%. Tragicky pak na tom není ani ČR (-18,8 %).

Jak Dánsku, tak Litvě napomohl zejména skvělý prosinec. První země si v posledním loňském měsíci polepšila o 46,8 druhá pak o 29,9 %. A do plusu ostatně šlo i Česko, kde byl prosinec tím druhým nejlepším v historii. Podobně je pak na tom vlastně i celá Evropská unie, neboť jakkoliv 1 031 070 prodaných aut představuje 3,3% meziroční propad, loňský prosinec byl rekordní.

Je samozřejmě otázkou, zda to značí blýskání na lepší časy. Koronavirus bude výraznou měrou ovlivňovat naše životy minimálně do léta. Kupní síla obyvatelstva tak bude nadále slábnout, stejně jako se dá očekávat pád některých firem. Automobilky se tedy mohou připravit na odliv zákazníků, s čímž v podstatě nemohou dělat vůbec nic. Kde nejsou peníze, tam nepomůže ani slevová politika, ani dotace - ty ve výsledku spíše jen změní preference zákazníků, kteří na trhu zůstali.

Přesunout se můžeme k jednotlivým automobilkám, kde v případě těch prémiových lze za loňského jednoznačného vítěze vyhlásit Porsche. Jeho prodeje poklesly pouze 10,3 %, což lze vnímat jako pozitivum, neboť tržní podíl značky díky tomu vzrostl. A dobrý pro ni byl i závěr roku - v posledním loňském měsíci prodalo Porsche 5 705 aut, tedy o 14,8 % více než předloni.

To je první vítěz koronavirových časů, z mainstreamových výrobců pak na čele pelotonu najdeme Toyotu, jejíž prodeje sice poklesly o 12,5 procenta, ovšem tržní podíl vzrostl ze 4,7 na 5,4 %. I v tomto případě má na tomto vývoji lví podíl prosinec, kdy registrace vzrostly o 23,5 % a tržní podíl dokonce o 1,2 procentního bodu. Zajímavé nicméně je, že jakkoliv se na celkových prodejích značky podílejí hybridy hned dvěma třetinami, Toyota stále lehce zaostává za emisními cíli.

Kromě Toyoty si v prosinci ještě výrazně polepšily Opel (+20,8 %), Jeep (+20,7 %), Lancia/Chrysler (+20,5 %) a Alfa Romeo (+21 %). Tedy značky, jenž spadají pod nový koncern Stellantis spojující italsko-americkou entitu FCA a francouzsko-německou PSA. Jejich sloučení se tak jeví jako stále lepší nápad, byť je otázkou, jak moc světla svítí nad hlavou právě Alfě. Ta si sice v prosinci polepšila, ovšem i tak prodala tehdy i za celý rok méně aut než Lancia, která má v nabídce jediný model a je k mání pouze v domovské Itálii.


Venku je konečný účet za loňské prodeje aut. Je krutý, ne však pro dvě značky - 1 - Prodeje EU 12-2020 01Venku je konečný účet za loňské prodeje aut. Je krutý, ne však pro dvě značky - 2 - Prodeje EU 12-2020 02Venku je konečný účet za loňské prodeje aut. Je krutý, ne však pro dvě značky - 3 - Prodeje EU 12-2020 03Venku je konečný účet za loňské prodeje aut. Je krutý, ne však pro dvě značky - 4 - Prodeje EU 12-2020 04Venku je konečný účet za loňské prodeje aut. Je krutý, ne však pro dvě značky - 5 - Prodeje EU 12-2020 05
Prodeje v roce 2020 klesaly bez ohledu na trh či značku, celková bilance je tristní. Grafika: ACEA

Venku je konečný účet za loňské prodeje aut. Je krutý, ne však pro dvě značky - 6 - Porsche 911 992 2020 oficialni foto 09Venku je konečný účet za loňské prodeje aut. Je krutý, ne však pro dvě značky - 7 - Porsche 911 992 2020 oficialni foto 08Venku je konečný účet za loňské prodeje aut. Je krutý, ne však pro dvě značky - 8 - Porsche 911 992 2020 oficialni foto 10
Porsche má nicméně za loňský rok na kontě jen 10,3procentní pád... Foto: Porsche

Venku je konečný účet za loňské prodeje aut. Je krutý, ne však pro dvě značky - 9 - Prodeje EU 11-2020 JATO Dynamics 08Venku je konečný účet za loňské prodeje aut. Je krutý, ne však pro dvě značky - 10 - Prodeje EU 11-2020 JATO Dynamics 09Venku je konečný účet za loňské prodeje aut. Je krutý, ne však pro dvě značky - 11 - Prodeje EU 11-2020 JATO Dynamics 10
...zatímco Toyota si pohoršila o 12,5 procenta. Tržní podíl obou značek tak výrazně narostl. Foto: Toyota

Zdroj: ACEA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.