V EU začnou nabízet svá auta další dvě levné čínské značky, Němci mohou jen litovat, že jim zametli cestu

Kdo zaváhá, nežere, říká se. Němci v tomto případě jednoznačně zaváhali, když neudělali prakticky nic proti zjevnému plagiátorství Číňanů. Teď se s nimi budou prát o stejné zákazníky i na svém domácím kolbišti.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

V EU začnou nabízet svá auta další dvě levné čínské značky, Němci mohou jen litovat, že jim zametli cestu

11.8.2022 | Petr Prokopec

V EU začnou nabízet svá auta další dvě levné čínské značky, Němci mohou jen litovat, že jim zametli cestu

/

Foto: Ora

Kdo zaváhá, nežere, říká se. Němci v tomto případě jednoznačně zaváhali, když neudělali prakticky nic proti zjevnému plagiátorství Číňanů. Teď se s nimi budou prát o stejné zákazníky i na svém domácím kolbišti.

O čínské značce Ora jsme se v minulosti již zmiňovali několikrát. A v dobrém to nebylo. Její modely jsou totiž nezřídka nestydatými kopiemi západních aut, nejviditelněji původního Volkswagenu Beetle. Německá automobilka se přesto nezmohla na jakkoli ráznější reakci - VW jednoduše nechtěl dráždit ve svém jasně největším odbytišti ovládaném čínskými komunisty, a tak raději nad plagiátorstvím zavřel oči.

Už tehdy jsme varovali, tato liknavost by se Němcům nemusela vyplatit. Zejména dnes a právě v automobilové branži totiž platí, že pokud někomu podáte prst, utrhne vám jej rovnou i s celou rukou. A přesně to se vlastně i stalo. Čínský gigant Great Wall Motor, kterému značka Ora patří, totiž podepsal spolupráci se švýcarskou společností Emil Frey, tedy jedna z největších evropských dealerských sítí. Zastupovány jsou jí automobilky jako Citroën, Peugeot, Honda, BMW, Mini, VW, Audi, Seat, Škoda, Renault, Dacia či Hyundai.

Nyní si Švýcaři do svého portfolia zařadili právě Oru a s ní i další značku Wey. Oba, na poměry nabízených aut levní výrobci ne úplně obvykle střižených aut nabídnou své vozy evropským zákazníkům - v případě té první se počítá s letošním podzimem, tedy v rámci EU. Na britském trhu totiž Ora již svůj elektrický hatchback Funky Cat nabízí. A právě s ním hodlá „vykopávat“ i na druhé straně kanálu La Manche, konkrétně pak v Německu.

Funky Cat ovšem není plagiátem zmíněného Brouka, tím je model Punk Cat. I tak k němu nemá daleko, zejména svými čelními partiemi ale více připomíná Porsche, což není náhoda - za designem totiž stojí někdejší designér Porsche Emanuel Derta. „Funky kočka“ přitom na domácí trh dorazila již v roce 2020, a to jako elektromobil se třemi pakety baterií (47,8 kWh, 59,1 kWh, 63,1 kWh). Kromě toho mohou zákazníci vybírat mezi dvěma hnacími ústrojími (145 nebo 173 koní).

Evropská nabídka oproti tomu bude o trochu méně květnatá, neboť dorazit má pouze nejmenší a největší paket baterií. V obou případech pak dojde jen na spárování s vyšším výkonem. Dojezd pak byl vyčíslen na 300 či 400 kilometrů, ovšem jen na základě laboratorního cyklu WLTP. Realita pochopitelně bude nižší, načež úspěch vozů závisí především na ceně. Tu nicméně společnost Emil Frey prozatím neupřesnila. V Británii však 4,2metrový hatchback startuje v přepočtu na 880 tisících Kč.

Jsme zvědavi, co se bude dít, až Číňané vytáhnou i ony plagiáty Volkswagenu Beetle (vedle Punk Cat jde i o model Ballet Cat), však jejich design si už patentovali i v Evropě. Tušíme, že nic, však VW jistě nechce být v Číně skloňován jako firma, která ohrožuje expanzi domácích automobilek v zahraničí. Možná bylo lepší zasáhnout hned, jakkoli chápeme, že to není diplomaticky jednoduché. Teď už na příchodu nové a ne zrovna férové konkurence stěží něco změní.


V EU začnou nabízet svá auta další dvě levné čínské značky, Němci mohou jen litovat, že jim zametli cestu - 1 - Ora Funky Cat First Edition 2022 prvni sada 01V EU začnou nabízet svá auta další dvě levné čínské značky, Němci mohou jen litovat, že jim zametli cestu - 2 - Ora Funky Cat First Edition 2022 prvni sada 02V EU začnou nabízet svá auta další dvě levné čínské značky, Němci mohou jen litovat, že jim zametli cestu - 3 - Ora Funky Cat First Edition 2022 prvni sada 03
Ora vstoupí na německý trh se stejným modelem jako ve Velké Británii, tedy s elektrickým hatchbackem Funky Cat. Za jeho vzhledem přitom stojí bývalý designér Porsche Emanuel Derta. Foto: Ora

V EU začnou nabízet svá auta další dvě levné čínské značky, Němci mohou jen litovat, že jim zametli cestu - 4 - Ora Punk Cat oficialni 01V EU začnou nabízet svá auta další dvě levné čínské značky, Němci mohou jen litovat, že jim zametli cestu - 5 - Ora Punk Cat oficialni 02V EU začnou nabízet svá auta další dvě levné čínské značky, Němci mohou jen litovat, že jim zametli cestu - 6 - Ora Punk Cat oficialni 03
Tatáž značka má na svědomí model Punk Cat, zjevnou nelicencovanou kopii VW Brouk. Když proti ní Němci mohli zasáhnout, neudělali prakticky nic, teď už značku Ora stěží zastaví. Foto: Ora

Zdroj: Autoweek.nl

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.