Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Popeláři vás už nevzbudí. Volvo stvořilo „neviditelný” náklaďák pro práci v noci
24.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Když je k určité práci používán naftový náklaďák, těžko ho přehlédnete, zvlášť pak v nočních hodinách. Ale co kdyby měl v útrobách neslyšní elektromotor?
Pokud přijde řeč na elektromobily, povětšinou mluvíme o osobních vozech typu Tesly Model 3. Nicméně kalifornská automobilka hodlá zabodovat i v dalších obchodních třídách, loni na podzim představila elektrický tahač Semi. Ten se zatím ukázal jen jako koncept, nicméně i tak je již středobodem jedné soudní pře. Spor s firmou Nikola jen dokazuje, že elektrifikovat nákladní vozy nehodlá pouze Elon Musk.
Dalším účastníkem souboje o firemní klientelu bude Volvo. Švédská automobilka se rozhodla přihodit pod elektrický kotel nikoliv jen jedno, ale rovnou dvě polínka. Pouhé tři týdny poté, co uvedla model FL Electric, odhalila také druhou elektrickou novinku, tahač FE Electric. Ten je větší než firemní prvotina, přičemž v nabídce bude několik karosářských variant.
Švédská novinka dostala do vínku dva elektromotory namísto jednoho, jímž je osazen model FL Electric. Disponovat tedy může maximálním výkonem 370 kW (503 koní), běžně však dvoustupňová převodovka přenáší na zadní kola 260 kW (354 koní). Točivý moment činí 850 Nm, kapacita lithium-iontových baterií je 200 až 300 kW. Volvo FE Electric díky tomu zvládá na jedno nabití urazit až 200 km.
Ve srovnání s osobními vozy tento dojezd asi nikoho neohromí, nicméně je třeba si uvědomit, že vůz zvládá utáhnout až 27 tun (nosnost menšího modelu FL je omezena šestnácti tunami). Nejpodstatnější ale je, že elektrické tahače umí něco, co ty naftové nezvládají ani omylem - být velmi tiché, neslyšitelné a tím prakticky neviditelné. FE Electric je dokonce přímo určeno pro veřejné služby, které probíhají i v noci či v časných ranních nebo pozdních večerních hodinách, třeba pro odvoz odpadků. Baterie přitom potřebují k plnému dobití přibližně 10 hodin v rámci běžné sítě, respektive pouze 1,5 hodiny při rychlodobíjení.
Zde ale bude potřeba zapojení od měst, obcí a firem, jež musí vybudovat potřebnou infrastrukturu. Investice by se ovšem měla vyplatit, zvláště pokud metropole budou postupovat stejným směrem jako Hamburg. Šéf údržby veřejného prostranství Dr. Rüdiger Siechau totiž , že „dnes každé z našich 300 aut produkuje zhruba 31 300 kilogramů emisí CO2 ročně. Elektrická náhrada, která zvládne osmi- či až desetihodinovou směnu s jediným nabitím baterie, je velkým technologickým průlomem.“
Ke zmíněnému je třeba ještě dodat, že Hamburg pro vozy veřejné údržby produkuje elektřinu bez pomoci fosilních paliv, v tomto případě je tedy emisní stopa redukována prakticky od počátku až do konce. Za takových podmínek bude sloužit i model FL Electric, který při stejné velikosti baterií zvládne díky nižší hmotnosti na jedno nabití urazit až 300 km. Vystačit si ale taktéž musí jen se 175, resp. 248 koňmi.
Volvo vyrukovalo již s druhým elektrickým náklaďákem. Model FE Electric přitom představilo pouhé tři týdny po odhalení své prvotiny...
...FE Electric. Jak vidíte i z oficiálních fotek, jejich hlavním krédem má být tichá služba v době, kdy hluk neslyšíme v okolí domu rádi
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 8 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 9 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 11 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
včera - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva