VW a Protean vyvíjí elektromobil s motory v kolech, má své výhody i limity

Čínská větev VW spolu s americkou firmou Protean vyvíjí elektrickou Jettu s motory uvnitř kol. Každý bude mít 100 koní, ale také 34 kg neodpružené hmotnosti navíc.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

VW a Protean vyvíjí elektromobil s motory v kolech, má své výhody i limity

18.12.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

VW a Protean vyvíjí elektromobil s motory v kolech, má své výhody i limity

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Čínská větev VW spolu s americkou firmou Protean vyvíjí elektrickou Jettu s motory uvnitř kol. Každý bude mít 100 koní, ale také 34 kg neodpružené hmotnosti navíc.

Elektromobily tu s námi jsou již nějakou dobu, ať už ve formě malých hatchbacků s předním náhonem nebo špičkových sporťáků. Někteří výrobci však říkají, že takové vozy vyrábí jen kvůli regulacím, jiní jdou ještě dál a označují elektromobily za nesmysl přímo. Pravdou je, že tyto vozy zákazníky příliš netáhnou ani v půjčovnách, ani v prodejnách.

Automobilky se však stále snaží najít co nejlepší způsob jízdy na elektřinu, ať už v jejím získávání, kdy Toyota nebo Honda na to jdou přes palivové články, nebo v jejím využití pro pohon auta. FAW-Volkswagen, čínská větev wolfsburské automobilky, se spojila s americkou firmou Protean Electric na vývoji modelu Bora s elektromotory umístěnými přímo v kolech.

Protean s tímto již má zkušenosti, ve spolupráci s Brabusem například postavil vysokovýkonnou hybridní třídu E nebo instaloval své motory do kol Fordu F-150. Vývoj je v plném proudu, kontrakt s VW již několik let běží.

VW Bora, která se u nás prodává jako Jetta, by se s elektromotory v kolech měla na světě objevit již příští rok. Každý motor bude schopen vyvinout 100 koní a budou potřeba minimálně dva, aby byla hnaná přední nebo zadní kola, což znamená 200 koní - nebo 400, pokud by dostalo každé kolo svůj motor, a to je již velmi zajímavé číslo.

Zároveň by neměl být takový problém z jakéhokoliv auta s pohonem přední nápravy udělat zadokolku nebo čtyřkolku, protože není potřeba kardanu a diferenciálů. Konvenční motorový prostor se také může naplnit bateriemi, což znamená větší kapacitu, tudíž snad i použitelnější dojezd. Kromě toho je možno při brzdění rekuperovat až 85 % kinetické energie vozu a tím jednak brzdit a jednak nabíjet baterie. Veškerá ovládací elektronika je také součástí elektromotorů, proto kromě baterií auto nic dál nezatíží.

I tak je však hmotnost největším problémem - umístění v kolech výrazně přidává na neodpružené hmotnosti, každý elektromotor totiž váží okolo 34 kilogramů a taková hmotnost se na jízdních vlastnostech negativně projeví zejména zhoršením kontaktu kola s vozovkou. Fyzickým limitem je také nutnost použití kol o průměru nejméně osmnácti palců, do menších kol se elektromotory Proteanu nevejdou.

Otazníkem zatím je cena takového řešení pohonu v případě masové výroby. Čína je logickým místem, kde začít - tamní vláda dotuje elektromobily částkou téměř půl milionu korun na každý prodaný vůz.

Jak se čínské FAW-VW a americký Protean poperou s uvedením do sériové výroby, se musíme nechat překvapit; známé problémy elektromobilů tyto koncepce však příliš neřeší. Čekání by nemělo být tak dlouhé, plody této spolupráce by měly být na světě již brzy.


VW a Protean vyvíjí elektromobil s motory v kolech, má své výhody i limity - 1 - protean volkswagen elektromotor v koleVW a Protean vyvíjí elektromobil s motory v kolech, má své výhody i limity - 2 - Protean Electric 2014 03VW a Protean vyvíjí elektromobil s motory v kolech, má své výhody i limity - 3 - Protean Electric 2014 02
Elektromotory v kolech jsou zajímavé, neodpružená hmotnost však může děsit.

Zdroj: MotorAuthority

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.