Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW a Protean vyvíjí elektromobil s motory v kolech, má své výhody i limity
18.12.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Čínská větev VW spolu s americkou firmou Protean vyvíjí elektrickou Jettu s motory uvnitř kol. Každý bude mít 100 koní, ale také 34 kg neodpružené hmotnosti navíc.
Elektromobily tu s námi jsou již nějakou dobu, ať už ve formě malých hatchbacků s předním náhonem nebo špičkových sporťáků. Někteří výrobci však říkají, že takové vozy vyrábí jen kvůli regulacím, jiní jdou ještě dál a označují elektromobily za nesmysl přímo. Pravdou je, že tyto vozy zákazníky příliš netáhnou ani v půjčovnách, ani v prodejnách.
Automobilky se však stále snaží najít co nejlepší způsob jízdy na elektřinu, ať už v jejím získávání, kdy Toyota nebo Honda na to jdou přes palivové články, nebo v jejím využití pro pohon auta. FAW-Volkswagen, čínská větev wolfsburské automobilky, se spojila s americkou firmou Protean Electric na vývoji modelu Bora s elektromotory umístěnými přímo v kolech.
Protean s tímto již má zkušenosti, ve spolupráci s Brabusem například postavil vysokovýkonnou hybridní třídu E nebo instaloval své motory do kol Fordu F-150. Vývoj je v plném proudu, kontrakt s VW již několik let běží.
VW Bora, která se u nás prodává jako Jetta, by se s elektromotory v kolech měla na světě objevit již příští rok. Každý motor bude schopen vyvinout 100 koní a budou potřeba minimálně dva, aby byla hnaná přední nebo zadní kola, což znamená 200 koní - nebo 400, pokud by dostalo každé kolo svůj motor, a to je již velmi zajímavé číslo.
Zároveň by neměl být takový problém z jakéhokoliv auta s pohonem přední nápravy udělat zadokolku nebo čtyřkolku, protože není potřeba kardanu a diferenciálů. Konvenční motorový prostor se také může naplnit bateriemi, což znamená větší kapacitu, tudíž snad i použitelnější dojezd. Kromě toho je možno při brzdění rekuperovat až 85 % kinetické energie vozu a tím jednak brzdit a jednak nabíjet baterie. Veškerá ovládací elektronika je také součástí elektromotorů, proto kromě baterií auto nic dál nezatíží.
I tak je však hmotnost největším problémem - umístění v kolech výrazně přidává na neodpružené hmotnosti, každý elektromotor totiž váží okolo 34 kilogramů a taková hmotnost se na jízdních vlastnostech negativně projeví zejména zhoršením kontaktu kola s vozovkou. Fyzickým limitem je také nutnost použití kol o průměru nejméně osmnácti palců, do menších kol se elektromotory Proteanu nevejdou.
Otazníkem zatím je cena takového řešení pohonu v případě masové výroby. Čína je logickým místem, kde začít - tamní vláda dotuje elektromobily částkou téměř půl milionu korun na každý prodaný vůz.
Jak se čínské FAW-VW a americký Protean poperou s uvedením do sériové výroby, se musíme nechat překvapit; známé problémy elektromobilů tyto koncepce však příliš neřeší. Čekání by nemělo být tak dlouhé, plody této spolupráce by měly být na světě již brzy.
Elektromotory v kolech jsou zajímavé, neodpružená hmotnost však může děsit.
Zdroj: MotorAuthority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 2 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 4 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 5 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 6 hodinami - Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva