Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW je na tom tak bídně, že prodává míň všech aut stejné třídy než před 20 lety jediného modelu
25.10.2021 | Petr Miler
Že situace koncernu VW ani Volkswagenu jako značky není dobrá, už chvíli tušíme. Až pohled na některé statistiky ale vykreslí, jak mizerná vlastně je.
Minulý týden se provalilo, že Volkswagen ve své hlavní továrně ve Wolfsburgu vyrábí nejméně aut od roku 1958. Důvodů je více, tím dominujícím je ale nepochybně nedostatek komponentů, zejména pak polovodičů. Současně je ale třeba se ptát, kolik aut by si lidé koupili za bezproblémového stavu - jistě by jich bylo víc než dnes, o tom svědčí už dlouhé dodací lhůty, dovolíme si ale pochybovat o tom, že by jich bylo až tolik. Vysoké ceny spojené s nabídkou stále méně korespondující s poptávkou dělaly své už dříve a nůžky se v tomto směru jen rozevírají.
Zrovna VW na tomto poli dělá hodně proto, aby jej zavrhlo maximum zákazníků. Tlak na rozmach elektromobilů, které jsou bez dotací elektrických aut či komplikování života všem ostatním prodejné jen hrstce lidí a firem (u nás jde o asi 1 % trhu), se spoustě lidí zajídá a jsme docela zvědavi, jak se dříve největší světové automobilce bude dařit, až bude schopna vyrobit tolik nových vozů, kolik si přeje. Její současná situace je ale na každý pád tristní.
Svědčí o tom i zajímavý pohled na její aktuální prodeje ze strany analytické firmy JATO Dynamics. Ta se podívala na evropské prodeje všech kompaktních modelů (tedy vozů segmentu C) Volkswagenu mezi lednem a srpnem od roku 2001 dosud a došla k docela fascinujícím závěrům. Zatímco v roce 2001 se v tomto období prodalo 466 tisíc kusů jen modelu Golf (tehdy IV. generace), letos dají všechny modely tohoto segmentu dohromady jen na 390 tisíc vozů.
To je je fascinující sešup, neboť takových modelů dnes Němci nabízí slušnou plejádu. Nejde zdaleka jen o Golf, JATO sem vedle něj zahrnuje i elektrické model ID.3 a ID.4, Tiguan a Tiguan Allspace a k nim ještě Touran. Ani bezproblémově dostupné elektromobily tedy nepřináší spásu, samotného Golfu se pak prodala téměř třetina - 159 tisíc vozů.
Pochopitelně, omezená výroba a poptávka nejsou jedinými faktory, svět se za 20 let změnil. VW v roce 2011 vedle Golfu ve stejné třídě mnoho jiných vozů nenabízel a z jeho podílu začala nejprve stále více ukusovat MPV (195 tisíc aut v roce 2006) a posléze SUV. V roce 2011 šlo o 74 tisíc Tiguanů, v roce 2016 o 101 tisíc Tiguanů a letos o 110 tisíc Tiguanů. Tomuto modelu se tedy nepochybně daří, ovšem ani jeho rostoucí bilance spolu s prodeji několika dalších typů ale zdaleka nestačí na to, aby oslovily tolik lidí, co před 20 léty jen a pouze Golf.
Automobilka nepochybně čekají složité časy - čipová krize nikam nemizí, koronavirus zůstává nevyzpytatelný a ekonomické následky loňských a letošních finančních experimentů jsou jednou velkou neznámou. Tím spíše bychom se ale snažili vycházet vstříc přáním zákazníků, nikoli regulátorů, VW se ale asi na věc takto dívat nezačne...
Golfu VIII se dnes prodává skoro třetina oproti stavu z roku 2001. A ani všechny kompaktní modely VW dohromady zdaleka nedokážou prodejně vyrovnat... Foto: Volkswagen
...odbyt legendárního Golfu IV. Foto: Volkswagen
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024 - VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 - Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024 - Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva