VW nechápe, kde Asiati berou díly na nová auta, pro příští rok se bojí ještě nižší výroby

„Kdokoli si myslí, že čipová krize sama ustane příští rok, je na omylu,” říká oficiálně jeden z nejvýše postavených manažerů koncernu VW, šéf Porsche. Neoficiálně pak z nitra firmy zní i varovnější slova, přitom Toyota už počítá s vysokou výrobou a Hyundai nemá problém ani teď.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

VW nechápe, kde Asiati berou díly na nová auta, pro příští rok se bojí ještě nižší výroby

18.12.2021 | Petr Miler

VW nechápe, kde Asiati berou díly na nová auta, pro příští rok se bojí ještě nižší výroby

/

Foto: Volkswagen

„Kdokoli si myslí, že čipová krize sama ustane příští rok, je na omylu,” říká oficiálně jeden z nejvýše postavených manažerů koncernu VW, šéf Porsche. Neoficiálně pak z nitra firmy zní i varovnější slova, přitom Toyota už počítá s vysokou výrobou a Hyundai nemá problém ani teď.


O čem si v posledních dnech jen štěbetali vrabci na střechách, je nyní faktem. Naposledy včera jsme v souvislosti s plánovaným návratem Toyoty k vysokým výrobním číslům zmiňovali, že VW podle našich informací s ničím takovým nepočítá a o pár dnů dříve jsme v podobném duchu citovali naše zdroje u Škody. V reakci na tyto zvěsti vyzpovídala agentura Reuters zástupce německých automobilek a ti potvrdili, že ani pro příští rok nečekají nic dobrého. Nejhůře na tom ale z tria BMW, Daimler a Volkswagen zůstává poslední jmenovaný koncern.

Audi se Škodou už teď ví, že jinak obvyklou vánoční odstávku výroby prodlouží až do 10. ledna, což ostře kontrastuje s lednovým nájezdem Toyoty zpět ke stavu atakujícímu výrobu 10 milionů aut ročně. Co je ale horší, spása pro VW a jeho značky není na dosah ani ve vzdálenějším časovém horizontu. „Očekáváme, že s krizí se budeme potýkat i během prvních měsíců následujícího roku. Nedostatek ale může trvat ještě déle,” řekl mluvčí Audi. Už výše citované vyjádření šéfa Porsche Olivera Blumeho pak vše jen potvrzuje, tento problém pro VW je a dále bude živý.

VW odmítl svá konkrétní očekávání spojená s následujícím obdobím dále komentovat, obvykle dobře informovaný německý Manager Magazin s odvoláním na své zdroje ve firmě ale uvádí, že VW Group pracuje s několika scénáři, kdy ten nejkritičtější počítá s poklesem výroby v roce 2022 o další 1 milion aut. A i když věci půjdou relativně dobře, firma beztak očekává, že výroba nepřekročí ani letošní hodnoty.

To nejsou dobré zprávy, které v zásadě korespondují s pesimistickými očekáváními Škody, jež na český trh plánuje příští rok dodat přibližně stejné množství aut jako letos. S 25 tisíci nevyřízenými objednávkami v zádech ale stěží lze očekávat obecně lepší stav než nyní, to spíše naopak. Němci - a zejména VW Group - se tak s problémem vyrovnávají mnohem hůře než jiné automobilky, zejména pak ty asijské.

Lidé z koncernu VW prý nechápou, kde zejména asijská konkurence bere díly na nová auta, které pro Němce zůstávají nedostupné. Hlavně Hyundai a Kia jako by neměly problém, však se podívejte na aktuální bilanci prodejů aut v Evropě. Skupina Hyundai prodala za listopad přes 70 tisíc aut oproti necelým 58 tisícům loni, zatím VW Group se propadl na 153 tisíc aut z loňských 230 tisíc. A že 2020 o nebyl žádný skvělý rok. Najednou jsou Korejci skoro na polovině čísel VW, zatímco loni šlo o čtvrtinu. To je obrovská změna situace a jak se zdá, další změny stejným směrem mohou následovat.


VW nechápe, kde Asiati berou díly na nová auta, pro příští rok se bojí ještě nižší výroby - 1 - VW Passat Emden vyroba 01VW nechápe, kde Asiati berou díly na nová auta, pro příští rok se bojí ještě nižší výroby - 2 - VW Passat Emden vyroba 02VW nechápe, kde Asiati berou díly na nová auta, pro příští rok se bojí ještě nižší výroby - 3 - VW Passat Emden vyroba 03VW nechápe, kde Asiati berou díly na nová auta, pro příští rok se bojí ještě nižší výroby - 4 - VW Passat Emden vyroba 04VW nechápe, kde Asiati berou díly na nová auta, pro příští rok se bojí ještě nižší výroby - 5 - VW Passat Emden vyroba 05VW nechápe, kde Asiati berou díly na nová auta, pro příští rok se bojí ještě nižší výroby - 6 - VW Passat Emden vyroba 06
Výrobu VW loni zasáhl koronavirus, letos nedostatek dílů. Pozoruhodné ale je, že ani pro příští rok nečeká nic dobrého, i když zejména asijští konkurenti se zdají být z nejhoršího venku. Ilustrační foto: Volkswagen

Zdroje: Reuters, Manager Magazin

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.