Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW překvapivě zatroubil k renesanci dieselů, začal používat motory, které zkomplikují život elektromobilům
15.12.2021 | Petr Prokopec
Německý gigant je asi tou poslední automobilkou, od níž bychom čekali jakékoli kroky oddalující příchod elektrické mobility, ale stalo se. VW teď opět tlačí i motory TDI, které mohou snížit emise CO2 až o 95 procent.
Úmysly mohou být jiné, z činů Evropské unie se ale skutečně nezdá, že by cílem jejích snah byla ochrana přírody. Je to pouze mantra, kterou užívá pro vynucení úplné elektrifikace. Pokud by celý kontinent přešel na elektrický pohon tak rychle, jak si Brusel představuje, stěží by to znamenalo něco jiného než zvýšení spotřeby elektřiny až do takové míry, že by jí stejně nebylo možné vyrobit bez fosilních zdrojů. Sama vysoká poptávka by ceny zvýšila a pokud by současně EU trvala na emisních povolenkách, vedlo by to k takovým cenám energie, že by většina lidí ponořila do temnoty, mrazu a chudoby.
Jelikož nejsme politici, jen planě nekritizujeme, ale snažíme se poukazovat na vhodnější řešení boje proti klimatickým změnám. Ani ty sice nejsou zcela bezchybné - takové řešení ostatně nikdy existovat nebude -, ovšem na druhou stranu je lze zavést skutečně rychle bez drastických dopadů na život společnosti. Není tedy třeba čekat roky či možná i desítky let, stejně jako zde není nutnost budování nové infrastruktury. Jednoduše jen stačí nahradit nevyhovující obsahy nádrží čerpacích stanic a místo pohonných hmot vzešlých z ropy sáhnout po syntetických palivech.
O těch byla řeč již mnohokrát, dnes se zaměříme na motorovou naftu. Kupodivu u toho bude i Volkswagen, tedy automobilka, která svými nelegálními aktivitami přispěla k démonizaci dieselů a ke snahám o jejich pozvolnou eliminaci. Nejnovější krok značky ale rozhodně není dalším hřebíčkem do rakve, místo toho jej můžeme brát spíše za páčidlo, které prkna začíná rozevírat. Němci totiž uvádí, že s nejnovějším typem dieselových motorů dokážou snížit emise CO2 až o 95 procent.
Za tímto razantním zlepšením nestojí odlišná mapa řídicí jednotky jako v případě Dieselgate, místo toho lze skutečně hovořit o čistých dieselech. Volkswagen totiž své čtyřválce TDI uzpůsobil spalování parafinované nafty. Ta se vyrábí z biologického odpadu, jako jsou třeba rostlinné oleje. Ty jsou prostřednictvím hydrogenační rafinace upraveny tak, aby mohly být přidány do klasické motorové nafty jako aditivum. V závislosti na daném mixu pak snížení emisí dosahuje až oněch 95 procent.
Volkswagen přitom upravené turbodiesely schopné s takovým palivem pracovat pěchuje do svých aut už od června letošního roku, načež zákazníci mohou kdekoliv, kde je parafínová nafta k dispozici, již ulevovat životnímu prostředí. Je pak sice otázkou, jak je tomu v případě NOx, nicméně parafinovaná nafta obecně tyto emise snižuje, stejně jako prachové částice PM či emise oxidů síry SOx. Ve finále se tak spíše musíme ptát, proč Evropská unie nepodporuje třeba toto palivo, stejně jako syntetický benzin.
Je na každý pád překvapivé, že s tímto krokem přichází Volkswagen, který se jinak dennodenně tváří, že jedinou cestou je tak ryze elektrická. Němci ale nově říkají, že „tímto způsobem automobilka reaguje na různé potřeby zákazníků, stejně jako bere v potaz různé mezinárodní preference týkající se pohonu“. Ani VW tedy nehodlá sázet úplně vše na jednu kartu.
Začíná tak být evidentní, že vliv koncernového šéfa Herberta Diesse ve firmě zeslábnul. Což ostatně vyšlo najevo již při nedávném klimatickém summitu, kdy VW odmítl připojit svůj podpis k dohodě o konci spalovacích jednotek. Máme tak stále větší naději, že jejich pohřeb nebude tak brzký, k úlevě životního prostředí. Že by ale rozum rychle překonal byrokracii, si skutečně nemalujeme.
VW již od června osazuje svá auta dieselovými motory, jenž jsou uzpůsobené na spalování parafinované nafty. Přírodě to může na rozdíl od elektromobilů pomoci hned a velmi vydatně. Foto: Volkswagen
Zdroj: Volkswagen
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 11 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva