Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW riskuje a v obavách z eskalace přesouvá část výroby mimo Evropu, pomůže si ale?
16.3.2022 | Petr Prokopec
Německý moloch se odhodlal k překvapivému kroku. Jeho baštou byla historicky Evropa, v důsledku konfliktu na Ukrajině mu tu ale chybí svazky kabelů či suroviny. A může být hůř. Více tak bude spoléhat mimo jiné na Čínu, která ovšem může skončit v roli Ruska.
V posledních dnech se ukázalo, nakolik jsou Rusko a Ukrajina důležitými zeměmi i pro automobilový průmysl. První je totiž mimo jiné největším dodavatelem niklu používaného v bateriích elektromobilů či palladia používaném v katalyzátorech spalovacích aut, druhá pak pro změnu rafinuje neon potřebný na výrobu čipů. A také vyrábí 7 % všech kabelových svazků odebíraných evropskými automobilkami. V důsledku konfliktu i s ním souvisejících sankcí jsou ovšem tyto dodavatelské řetězce narušené. Jak se přitom říká, zoufalá doba vyžaduje zoufalé činy. Volkswagen se proto rozhodl vytvořit tým 150 lidí pracující na řešení současné svízelné situace. A ten mimo jiné došel k závěru, že bude dobré vyměnit jednu jámu lvovou za druhou.
Druhá největší automobilka světa totiž počítá s tím, že kvůli utlumení evropských operací, které dle jejího odhadu mají být dlouhodobého rázu také kvůli možné eskalaci konfliktu na Ukrajině, přesune část výroby mimo starý kontinent. „Snažíme se nalézt dodatečné kapacity pro svazky kabelů pro Evropu a přesměrováváme výrobu do regionů, jako je Čína a Amerika,“ uvedl šéf koncernu VW Group Herbert Diess. Ten přitom svými slovy poukázal na nejpalčivější problém automobilky. „Svazky kabelů nám dodává 11 továren z Ukrajiny. Devět z nich jede na sníženou kapacitu.“
Nejde nicméně jen o kabeláž, narušena byla také dodávka vzácných kovů, které jsou potřebné hlavně pro výrobu baterií elektromobilů. Automobilka proto již musela omezit výrobu v továrnách v Drážďanech a ve Cvikově, kde vznikají právě bateriová auta postavená na platformě MEB. VW tak nepřekvapivě očekává, že jejich ceny dále narostou. Mimo to automobilka přestala přijímat objednávky na plug-in hybridy, což může ohrozit její emisní cíle. V závěru roku se tak spalovací auta mohou stát nedostupnými, i když díly na ně budou.
Diess přitom uvedl, že reálné dopady válečného konfliktu na automobilky teprve dopadnou, pročež momentálně nelze nic říci přesně. Dá se tedy předpokládat, že přesunutí výroby 100 tisíc aut z Evropy do Číny a Ameriky je tak pouze prvním krokem. Jak jsme nicméně naznačili výše, i v tomto případě lze zmínit rizika a kontroverze. Čína totiž již delší dobu hrozí válečnými operacemi na Tchaj-wanu, který považuje za svou součást. VW tak snadno může přejít z jednoho konfliktu do druhého. Tento je prý málo pravděpodobný, neříkalo se ale totéž před pár týdny o Ukrajině?
Probíhající válka tedy automobilový sektor zjevně zasáhla velmi intenzivně a trápit jej může více než koronavirus i následný nedostatek čipů dohromady. Dle expertů by totiž trhliny v dodavatelských řetězcích mohly představovat problémy až do roku 2025. Na levné ceny nových aut tak můžeme zapomenout, stejně jako se během nejbližších let stěží uklidní trh s ojetinami.
Volkswagen je výrazně zasažen válečným konfliktem na Ukrajině, část výroby proto z Evropy přesouvá do Číny a Ameriky. Je to nepochybně riskantní krok. Ilustrační foto: Volkswagen
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 8 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024 - 400koňový luxusní dieselový kombík s místem pro 7 je kouzelné vše v jednom, ojetý nevyjde až tak draho
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva