Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
25.4.2025 | Petr Prokopec
Příkladné finanční zdraví v případě Nissanu v jeho současné situaci asi nikdo nečekal, takový výsledek je ale šokem. Problémem navíc není jen současná kondice firmy, ale hlavně to, že se nezdá, že by měla recept, jak se z patálií dostat.
Být fanouškem Nissanu je v dnes hodně těžké. Zvlášť v Česku, neboť pokud se podíváte na nabídku značky, vyberete si z ní jen za předpokladu, že jste milovníkem SUV, dodávek či nemasných elektromobilů. A designově či technicky vlastně neohromují ani ostatní modely značky.
Z Nissanu se tak v podstatě stala už jen alternativa k zavedeným automobilkám, jak dokládají tuzemské prodeje. Jen 479 prodaných aut za první tři měsíce sice oproti loňsku představuje nárůst, nominálně je to ale pořád velmi málo. Ttřeba SsangYong má letos na na kontě 836 prodaných vozů a MG Motor dokonce 1 319 prodejů.
Je to opravdu dramatický rozdíl třeba oproti roku 2019, kdy Nissan měl po prvním kvartálu na kontě 623 registrací, zatímco SsangYong pouze sedm a MG u nás nic nenabízelo. O rovnou dekádu zpátky pak Nissanu mezi výrobci patřila 12. příčka v pořadí, neboť místnímu zastoupení se od ledna do března 2015 povedlo prodat 1 186 aut. O dvou vozech SsangYongu bychom se přitom z úcty spíše neměli zmiňovat, na MG pak tou dobou vzpomínali jen pamětníci. Máme tu tedy opravdu dramatické změny, které ukazují, kam zejména po vyhnání Carlose Ghosna z vedení firmy automobilka upadla.
Nissan navíc nechuraví jen v Česku a jejich situace je ještě horší, než se dosud myslelo. Ghosn, který firmu dekády držel ve stamiliardových ročních ziscích, musí jen koulet očima, neboť automobilka včera ještě před odhalením kompletních loňských výsledků avizovala, že za uplynulý fiskální rok končící k 31. březnu 2025 vykáže ztrátu 700 až 750 miliard jenů, tedy asi 107 až 115 miliard Kč. To jsou obrovské peníze, půjde o nejvyšší ztrátu v historii firmy.
Je tady jasné, že Nissanu už neteče do bot, ale je až po krk v bryndě. Smích tak zmizel z tváře i těm největším optimistům, místo toho se řada z nich ptá, jak automobilka přežije letošní rok. Pohled na některé momentálně ohlášené aktivity ale velké naděje nebudí, Japonci se totiž zjevně ze svého dosavadního propadu nepoučili.
Značka totiž podle Auto News poslala k ledu dva nové sedany, které chtěla vyrábět ve Spojených státech, Loni v květnu došlo na pozastavení projektu, nyní je u ledu zcela. Podle mluvčího firmy Christiana Meuniera se „trh se sedany zmenšuje“. Místo toho Nissan hodlá uvolněné zdroje přesměrovat na vývoj nového elektrického SUV, které dostane i logo Infiniti a dorazí v roce 2028.
Co přitom dostalo Nissan do současných problémů? Série chybných manažerských rozhodnutí, mimo jiné sazka na elektrifikaci a SUV, která dnes v hojné míře nabízí kdekdo. Automobilka navíc daný pohon a karosářský styl spojila s designem, který se dost možná nelíbí ani jeho autorům. Není tak divu, že se lidé v showroomech obrací na pětníku a míří ke konkurenci. Jaké je ale řešení značky? Nabídnout všeho špatného ještě o trochu víc, navíc až za tři roky.
Nissan tak připomíná člověka, který již dekádu mlátí hlavou o zeď. Nyní přitom zjistil, že lebku má naprasklou více, než si myslel. Jenže místo aby vzal do rukou obvaz, tedy jinými slovy vyrukoval s vozy, se kterými zaujme, raději navyšuje vzdálenost, s jakou se vůči onomu betonu hodlá rozeběhnout. Někdy máme pocit, že některé automobilky řídí parta sebevrahů, v případě Nissanu předělali jednu z finančně nejzdravějších automobilek světa v churavějící stín sebe sama během jednotek let.



Elektrického SUV Ariya se u nás letos prodal jediný kousek. A je otázkou, zda náhodou nejde o výstavní exemplář nějakého dealera. Lidé tak značce jasně ukazují, oč nemají zájem. Jenže přesně to jim Japonci hodlají nadělit v ještě větším množství. Foto: Nissan
Zdroje: Nissan, Bloomberg, Auto News, SDA
Bleskovky
Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
včeraMuž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025
Nejčtenější články
Čínské SUV, které vypadá i pojede jako Ferrari, ale stát bude jako Škoda, je venku. Podívejte se, jak jsou si obě auta podobná
23.5.2025K mání je Porsche vyrobené na přání člena rodiny Porsche. Je to noblesní, výbavou i technikou napráskaný kus jako žádný jiný
23.5.2025Úplně nová italská automobilka se najednou pochlubila hned dvěma sporťáky. Spojuje je motor 7,0 V12 plný zlata s až 2 157 koňmi
23.5.2025Britský král si koupil čínské auto a ještě se tím chlubí, to je také pozoruhodný posun
23.5.2025Výletníci pozor, Itálie na některých místech zakáže vjezd dieselů. Takový chaos mohli vymyslet jen Italové
23.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva