Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Výroba aut v Evropě se ještě letos propadne o 40 procent, nevznikne až 1,75 milionu nových vozů
11.10.2022 | Petr Miler
Politici nás v poslední době rádi uklidňují, že „zdroje jsou”, analytici ale jejich optimismus zřetelně nesdílí. Ještě ve čtvrtém letošním kvartálu tak má evropský průmysl schytat těžké rány a ten automobilový být jedním z nejvíce zasažených.
Úkolem politiků spravujících tu či onu zemi jistě není šířit paniku, současně by ale měli být připraveni řešit všemožné komplikace. Doufat v to nejlepší a čekat to nejhorší? To zní jako rozumný přístup. Jak moc se do něj vejde jednání dnešní české politické reprezentace, posuďte sami, my bychom ale řekli, že ne příliš.
Ačkoli jsme byli svědky řady ujištění, že o letošní zimě žádné problémy nevzniknou, současně jsme nabádáni k čemusi jako sprchování ve třech svetrech vodou z potoka. Už to samo o sobě naznačuje, že situace zase tak skvělá není, o realitě dost možná rozhodne jen to, jak tuhá bude zima. A to je faktor, který ani politici neovlivní, ač by mnozí z nich byli za opak jistě rádi.
Analytici z S&P Global Mobility nicméně ani takto smířliví nejsou a ve svém nejnovějším reportu - nazvaném příznačně „Přichází zima” - konstatují, že za současného stavu dodávek některých energetických surovin a cen elektřiny schytá evropský průmysl už v tomto kvartálu těžké rány. A ten automobilový má patřit mezi ty nejvíce zasažené.
Abychom nemluvili jen obecně, lidé z S&P očekávají propad kvartální produkce nových aut na starém kontinentu z původně očekávaných 4 až 4,5 milionu aut na 2,7 až 3 miliony vozů. Propad tedy může činit až 40 procent resp. 1,75 milionu aut, což je ohromná ztráta, která má navíc (v zatím blíže neupřesněné podobě) pokračovat i v prvním kvartálu roku 2023. Důvod uhádnete sami - dostupnost energií a jejich ceny.
Faktorem budou znovu venkovní teploty, proto onen rozptyl čísel, jak ale můžete sami vidět, nejlepším očekávaným scénářem je „nevýroba” 25 % resp. 1 milionu vozů. I to by byla velká rána. Podle S&P automobilkám dramaticky rostou náklady na energii potřebnou k výrobě jednoho vozu - místo dosavadních přibližně 50 Eur na auto se má o tomto kvartálu jednat o 687 až 773 Eur. To je šílený nárůst, který povede k tomu, že výroba bude omezována a v menších továrnách i zastavována. Roli navíc mohou sehrát povinné odstávky výroby kvůli nedostatku energií bez ohledu na cenu.
Tolik poněkud pesimističtější pohled na věc, než jaký slýcháte od českých politiků. Kdo bude blíže realitě, ukáže jen čas, sami bychom byli v predikcích opatrní oběma směry. I dění posledních dnů ukazuje, že stát se může cokoli a už tak složitá situace se může kdykoli rychle zhoršit.
Automobilové továrny v Evropě mají podle analytiků už tento kvartál osiřet - některé zcela, jiné částečně, výsledkem má být až 40% propad plánované výroby. Foto: Nissan
Zdroj: S&P Global Mobility
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 8 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- I Rivian vidí, jak elektromobily ztrácí půdu pod nohama. Propouští další lidi, jeho akcie se propadly už o 93 procent
před 2 hodinami - Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 4 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 5 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 7 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 8 hodinami