Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Výrobce aut s nejstylovějšími interiéry se vrací díky penězům Putinova kamaráda
30.8.2020 | Petr Miler
Už se zdálo, že je s ním nadobro amen, poněkolikáté už ale vstává z popela jako bájný Fénix. A ani tentokrát se to neobešlo bez kontroverzí, poslední návrat Spykeru financuje kontroverzní ruský oligarcha.
Nejlepší průprava pro úspěšnou kariéru v Rusku? Trénovat v 60. a 70. letech minulého století judo s Vladimirem Putinem, to dá rozum. Chvíle strávené s Vladimirem Vladimirovičem zjevně vydají za všechny školy světa, o čemž nejlépe svědčí životní osudy lidí, jako jsou Boris Rotenberg, Gennadij Timčenko nebo Vasilij Šestakov. Do konce 90. let naprosto neznámí lidé, kteří se obvykle věnovali nanejvýš tréninku juda, po převzetí moci Vladimirem Putinem vyrostli ve vrcholné podnikatele či politiky, z nichž někteří se dnes objevují vysoko v seznamech dolarových miliardářů amerického Forbesu.
Věnovat se dnes budeme tomu prvně jmenovanému, který je jedním z Putinových kamarádů z dob, kdy se věnoval judu a dodnes s ním šéfuje exkluzivnímu petrohradskému klubu judistů Yawara-Neva. Jako v případě dalších jmenovaných i nejmenovaných, ani on do konce 90. let neznamenal ve světě byznysu nic - působil jako trenér už několikrát skloňovaného sportu v Helsinkách ve Finsku. V roce 1998 se ale vrátil do Petrohradu a od té předvádí jeden podnikatelský ippon za druhým.
Rotenberg zbohatl hlavně na tom, že mu po nástupu Putina k moci státem vlastněný Gazprom prodal několik svých dceřiných firem majících na starosti zejména stavbu plynovodů. Tak vznikla firma SGM (StrojGazMontaž), která od té doby, jaké štěstí, vyhrává jednu zakázku od Gazpromu za druhou v soutěžích, v nichž obvykle nemá konkurenci. Rotenberg později založil banku SMP a řadu dalších firem, koupil pár fotbalových klubů a výrazně se podílel na přípravách olympiády v Soči. Vzhledem k jeho známým konexím na Putina patří mezi lidi různě sankcionované Američany či Evropskou unií, nezdá se ale, že by mu to podstatným způsobem komplikovalo život.
Svědčí o tom i jeho poslední krok, kterým je zintenzivnění jeho zapojení do automobilového byznysu. Už dosud se angažoval ve firmách BR Engineering a SMP Racing hlavně na závodním poli, nyní ale tyto firmy spolu se společností Milan Morady, která patří Michailu Pessisovi, obchodními partnerovi Rotenberga, pomáhají křísit nizozemskou automobilku Spyker, kterou stále ovládá podnikatel Victor Muller. O té roky nebylo slyšet a připomněla se až letos krachem jedné z firem z celé skupiny. Ale jak vidno, teď je zpátky a prý silnější než kdy dříve.
„Nemůže být pochyb o tom, že Spyker má za sebou několik velmi obtížných let po úpadku Saabu (který vlastnil - pozn. red.) v roce 2011. S tímto novým partnerstvím jsou ale tyto časy definitivně minulostí a Spyker se znovu stane významným hráčem v segmentu supersportovních aut,” stojí v čerstvém prohlášení firmy.
Jak moc tomu lze po všech předchozích pokusech prorazit věřit, je otázkou, jisté ale je, že ruský kapitál nelze podceňovat. Jaký majetek má Rotenberg a jeho rodina, je vzhledem k neprůhledným vazbám na Kreml nejasné, hovoří se ale o desítkách miliard korun v případě každého z členů čítající mj. jeho bratra Arkadije a jejich děti. A vzhledem k tomu, že auta Spykeru nebyla nikdy nezajímavá, jejich úspěch v dnešním světě nelze vyloučit.
Spyker proslul hlavně svými mimořádně stylovými interiéry, které v lecčem připomínají ty od Pagani. Okouzlit ale dokáže i technika, například dosud poslední novinku z roku 2017 měl pohánět nový motor 5,1 V8 bez turba od Koenigseggu, který je v dnešním světě něčím naprosto výjimečným. Pohánět měl model C8 Preliator a právě s ním chce Spyker začít svůj návrat. Následovat jej mají další navrátilci - SUV D8 Peking-to-Paris a sporťák B6 Venator.
Automobilka bude vše obsluhovat ze své nové továrny v Německu a v roce 2021 otevře své vlajkové dealerství v Monaku, které budou následovat další po celém světě. „Dohoda o spolupráci, kterou jsme podepsali dnes, je vyvrcholením měsíce trvajících snah vystavět znovu Spyker jako společnost s pevnými technickými a finančním základy, díky nimž bude moci dosáhnout svých obchodních cílů. Můj vděk míří k Borisi Rotenbergovi a Michailovi Pessisovi za důvěru, kterou v nás vložili,” řekl Victor Muller, stále šéf Spykeru.
„Opravdu se těšíme na to, že se staneme součástí této nové kapitoly existence značky Spyker. Skupina našich firem dostane Spyker úspěšně do nejvyšší ligy světových supersportů,” stojí ve společném prohlášení Rotenberga a Pessise.
My pochopitelně nemůžeme být neradi, že se něco takového děje, zajímavých aut na trhu není nikdy dost. Těžko lze ale přehlížet fakt, že i tento pokus Spykeru o návrat má od začátku poněkud pochybný základ, tentokrát v případě zdrojů příjmů jeho hlavních mecenášů. Když už nic jiného, je ale třeba uznat, že firemní motto Nulla tenaci invia est via - Žádná cesta není neschůdná - v tomto případě není jen marketingovým plácnutím do vody...
Kontroverzní ruský oligarcha Boris Rotengerg, blízký přítel Vladimira Putina, je tím, kdo stojí za aktuálním pokusem Spykeru o návrat na scénu. Foto: A.Savin, Wikimedia Commons
Jedním prvních aut, kterého se máme dočkat, je už tři resp. čtyři roky staý model C8 Preliator i s novým motorem 5,1 V8 od Koenigseggu. Foto: Autoforum.cz
Zdroj: Spyker
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 10 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 3 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 5 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 6 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 8 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva