Nadějný výrobce solárních aut krachuje, jeho dceřiná firma zajišťující výrobu už padla i s 600 lidmi

Nemusí to znamenat úplný konec, po odpískání výroby prvního sériového modelu a kolapsu klíčové dceřiné firmy by se ale musel stát zázrak, aby celý nizozemský Lightyear nešel ke dnu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nadějný výrobce solárních aut krachuje, jeho dceřiná firma zajišťující výrobu už padla i s 600 lidmi

27.1.2023 | Petr Prokopec

Nadějný výrobce solárních aut krachuje, jeho dceřiná firma zajišťující výrobu už padla i s 600 lidmi

/

Foto: Lightyear

Nemusí to znamenat úplný konec, po odpískání výroby prvního sériového modelu a kolapsu klíčové dceřiné firmy by se ale musel stát zázrak, aby celý nizozemský Lightyear nešel ke dnu.

Místo revoluce přichází bankrot. Tak lze ve stručnosti shrnout vývoj týkající se nizozemské společnosti Lightyear. Ta se rozhodla, že změní svět aut s pomocí solární energie. Svou prvotinu, pětidveřový liftback zvaný 0, proto osadila 5 metry čtverečnými fotovoltaických panelů. S těmi pak spojila nejen baterie o kapacitě 60 kWh, ale rovněž velmi nízký koeficient odporu vzduchu Cd 0,175, se kterým překonala dokonce i legendární Tatru T77A. Díky tomu vzrostl dojezd dle metodiky WLTP na 625 km, přičemž dle tvrzení firmy má 782 solárních panelů během slunečného dne vygenerovat energii na 70 km jízdy.

Máme tu tedy potenciálně velmi efektivní stroj, do kterého se vejde jak pět cestujících, tak jejich zavazadla. Lehce stinnou stránkou je pak sice dynamika, neboť 10sekundový sprint na stovku a maximálka 160 km/h nikoho nenadchnou, na druhé straně však jde o něco, s čím se dá žít. Horší je ovšem cena, Nizozemci si totiž Lightyear 0 cení minimálně na 250 tisíc Eur (cca 5,95 milionu korun), což je částka, jíž si může dovolit utratit za takové auto jen pár lidí.

Úspěchu nového start-upu jsme tedy příliš nevěřili. Skepsi pak na počátku tohoto týdne umocnilo oznámení firmy, že dočasně pozastavuje výrobu „nuly”, aby se mohla soustředit na nový model Lightyear 2. Ten je koncipován jako cenově dostupnější, stát by měl zhruba 900 tisíc korun. Oproti prvotině pak má nabídnout lepší dojezd okolo 800 km. Není tedy překvapením, že Nizozemci se ihned po otevření čekací listiny dočkali nemalého zájmu a obdrželi více než 40 tisíc rezervací.

Pouhé tři dny po oznámení pozastavení výroby nicméně přichází velmi studená sprcha. Nizozemský soud totiž schválil žádost společnosti Atlas Technologies, jenž požádala o ochranu před věřiteli. Tato firma je dceřinou společností Lightyearu, která byla odpovědná za výrobu. Pracuje pro ni pak více než 600 lidí, což je většina zaměstnanců celého start-upu. Co se s nimi stane, ukáže další postup.

V důsledku separované struktury zatím žije naděje, že dostupná solární auta by se jednoho dne mohla stát realitou. K tomu je nicméně třeba investorů s naditými kapsami. Problémem však je, že jen málokdo bude chtít strkat peníze do společnosti, která již jednou selhala a nechala za sebou celou řadu nerealizovaných objednávek, na které navíc vybrala nemalé zálohy. Skepse totiž bude spojena i s klientelou, která podruhé nebude chtít naletět.

Lze už jen dodat, že kolaps Lightyearu má kaskádový efekt. Výroba vozu totiž probíhala ve finské společnosti Valmet Automotive, která kvůli tomu musela upravit linku a vyčlenit část kapacity. Nicméně výroba odstartovala v prosinci, přičemž na každé auto byl potřeba jeden týden. Továrnu tedy opustilo jen velmi malé množství vozů, což pochopitelně veškeré náklady nevykompenzuje. Propouštět se tedy možná bude i ve Finsku.


Nadějný výrobce solárních aut krachuje, jeho dceřiná firma zajišťující výrobu už padla i s 600 lidmi - 1 - Lightyear 0 2022 prvni sada 01Nadějný výrobce solárních aut krachuje, jeho dceřiná firma zajišťující výrobu už padla i s 600 lidmi - 2 - Lightyear 0 2022 prvni sada 02Nadějný výrobce solárních aut krachuje, jeho dceřiná firma zajišťující výrobu už padla i s 600 lidmi - 3 - Lightyear 0 2022 prvni sada 03Nadějný výrobce solárních aut krachuje, jeho dceřiná firma zajišťující výrobu už padla i s 600 lidmi - 4 - Lightyear 0 2022 prvni sada 04Nadějný výrobce solárních aut krachuje, jeho dceřiná firma zajišťující výrobu už padla i s 600 lidmi - 5 - Lightyear 0 2022 prvni sada 05Nadějný výrobce solárních aut krachuje, jeho dceřiná firma zajišťující výrobu už padla i s 600 lidmi - 6 - Lightyear 0 2022 prvni sada 06Nadějný výrobce solárních aut krachuje, jeho dceřiná firma zajišťující výrobu už padla i s 600 lidmi - 7 - Lightyear 0 2022 prvni sada 07Nadějný výrobce solárních aut krachuje, jeho dceřiná firma zajišťující výrobu už padla i s 600 lidmi - 8 - Lightyear 0 2022 prvni sada 08Nadějný výrobce solárních aut krachuje, jeho dceřiná firma zajišťující výrobu už padla i s 600 lidmi - 9 - Lightyear 0 2022 prvni sada 09Nadějný výrobce solárních aut krachuje, jeho dceřiná firma zajišťující výrobu už padla i s 600 lidmi - 10 - Lightyear 0 2022 prvni sada 10
Lightyear 0 zaujal jak solárními panely, tak působivou aerodynamikou. Nyní je s ním ale nejspíše definitivní konec. Foto: Lightyear

Zdroj: Lightyear

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše