Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Z nových aut mizí tradiční řešení brzd, už ho nemá ani třetina prodávaných vozů
10.1.2020 | Mirek Mazal
Automobilový svět se v poslední době rychle mění a co bylo včera standardem, může být zítra skoro nedostupnou věcí. Objemnější motory bez turba nebo manuální převodovky v tom nejsou samy, mizí i skutečně ruční brzdy.
Jestliže patříte mezi konzervativní spojence pravidelně zvedající obočí nad některými novinkami automobilového světa, máme pro vás další špatnou zprávu. Po téměř úplném vyhynutí velkoobjemových atmosférických motorů a blížící se extinkci manuálních převodovek u jakkoli výkonnějších aut vymírají i klasické ruční brzdy, jejichž páka pomocí ocelového lanka aktivuje čelisti na zadních kolech. Ty pak následně zajistí vůz proti samovolnému pohybu.
Automobilky dekády používané funkční řešení začaly před pár lety nahrazovat elektronickou parkovací brzdou, kdy vám na totéž operaci postačí pouhý stisk tlačítka. A někdy není potřeba ani to - jelikož má vše pod kontrolou software řídicí jednotky, může se vše odehrát zcela automaticky. Vám tedy jednoduše postačí, když zastavíte a opustíte vůz, umělá inteligence již vše zařídí za vás.
Jelikož s novou technologií jsou spojeny i další výhody, zejména pak ušetřené místo uvnitř a obecně širší možnosti realizace interiérových designérů, rozmáhají se velmi rychle. Dle nové studie britské společnosti CarGurus, jejímž středobodem byl monitoring nabídky 32 automobilek, je nyní pouze 30 procent všech nových aut osazeno klasickou ruční brzdou. Jinými slovy - nenajdeme ji už ani ve třetině aut a u každého modelu je dnes nabízí pouze Dacia a Suzuki.
Na druhé straně spektra pro změnu stojí hlavně prémiové automobilky. Pokud tedy dobrovolně netoužíte po tlačítku umístěném povětšinou na středovém tunelu, musíte obejít obloukem showroomy Jaguaru, Land Roveru, Lexusu, Mercedesu a Porsche. Sebranka prémiových značek nedodává ani jeden automobil se staromódním táhlem mezi sedadly. Nic jiného pak nelze očekávat ani u jiných automobilek - například současná Škoda Octavia zůstává u klasiky, ta nová už ale vsadí na elektroniku.
Editor společnosti CarGurus jménem Chris Knapman zmíněné jen potvrzuje: „Je to oficiální, smrt ručních brzd přichází, neboť výrobci hromadně přepřahají na elektronické parkovací brzdy. Elektronika poprvé představena u BMW 7 (generace E65 - pozn. red.) se rychle změnila z novinky na normu.“ Zároveň přitom dodává, že během pár let analogová technologie takřka stoprocentně zmizí a objevovat se bude jen u některých modelů, které navíc nebudou prodávány ve velkém množství.
Podobně jako v případě atmosfér a manuálů si ani v tomto případě většina zákazníků patrně nestýská. O nadšencích toužících po „blbnutí” na sněhu ani nemá smysl mluvit, od běžnějších uživatelů pak slýcháme nářky spíše nad nemožností regulace účinku ruční brzdy - elektronická je buď zapnutá nebo vypnutá, ta skutečně ruční má řadu poloh. Obvykle ale nejde o nic, na co by si nešlo zvyknout.
Současný vývoj nás tedy nepřekvapuje, jakkoli s ohledem na možné širší využití preferujeme klasiku. Většině lidí ale postačí se podívat na úhlednější a praktičtější středový tunel a mají jasno v tom, co preferovat.



Klasické ruční brzdy se pomalu dostávají do skanzenu...
...přičemž je nahrazuje elektronické parkovací tlačítko, s jímž vypadá středový tunel lépe a využitelněji
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
dnes„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025
Nejčtenější články
Devastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
12.5.2025Hammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
12.5.2025Nezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
12.5.2025Nissan je v „zoufalé situaci” a musí propustit skoro 20 tisíc lidí. Bývalý šéf mluví o kolapsu a úplném rozkladu spojení s Renaultem
13.5.2025Chladič, nádrž, řadička. Fiat ukázal první vyrobené nové spalovací pětistovky, zažehne znovu lásku k dnes neprodejnému bestselleru?
13.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva