Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Z nových aut mizí tradiční řešení brzd, už ho nemá ani třetina prodávaných vozů
10.1.2020 | Mirek Mazal
Automobilový svět se v poslední době rychle mění a co bylo včera standardem, může být zítra skoro nedostupnou věcí. Objemnější motory bez turba nebo manuální převodovky v tom nejsou samy, mizí i skutečně ruční brzdy.
Jestliže patříte mezi konzervativní spojence pravidelně zvedající obočí nad některými novinkami automobilového světa, máme pro vás další špatnou zprávu. Po téměř úplném vyhynutí velkoobjemových atmosférických motorů a blížící se extinkci manuálních převodovek u jakkoli výkonnějších aut vymírají i klasické ruční brzdy, jejichž páka pomocí ocelového lanka aktivuje čelisti na zadních kolech. Ty pak následně zajistí vůz proti samovolnému pohybu.
Automobilky dekády používané funkční řešení začaly před pár lety nahrazovat elektronickou parkovací brzdou, kdy vám na totéž operaci postačí pouhý stisk tlačítka. A někdy není potřeba ani to - jelikož má vše pod kontrolou software řídicí jednotky, může se vše odehrát zcela automaticky. Vám tedy jednoduše postačí, když zastavíte a opustíte vůz, umělá inteligence již vše zařídí za vás.
Jelikož s novou technologií jsou spojeny i další výhody, zejména pak ušetřené místo uvnitř a obecně širší možnosti realizace interiérových designérů, rozmáhají se velmi rychle. Dle nové studie britské společnosti CarGurus, jejímž středobodem byl monitoring nabídky 32 automobilek, je nyní pouze 30 procent všech nových aut osazeno klasickou ruční brzdou. Jinými slovy - nenajdeme ji už ani ve třetině aut a u každého modelu je dnes nabízí pouze Dacia a Suzuki.
Na druhé straně spektra pro změnu stojí hlavně prémiové automobilky. Pokud tedy dobrovolně netoužíte po tlačítku umístěném povětšinou na středovém tunelu, musíte obejít obloukem showroomy Jaguaru, Land Roveru, Lexusu, Mercedesu a Porsche. Sebranka prémiových značek nedodává ani jeden automobil se staromódním táhlem mezi sedadly. Nic jiného pak nelze očekávat ani u jiných automobilek - například současná Škoda Octavia zůstává u klasiky, ta nová už ale vsadí na elektroniku.
Editor společnosti CarGurus jménem Chris Knapman zmíněné jen potvrzuje: „Je to oficiální, smrt ručních brzd přichází, neboť výrobci hromadně přepřahají na elektronické parkovací brzdy. Elektronika poprvé představena u BMW 7 (generace E65 - pozn. red.) se rychle změnila z novinky na normu.“ Zároveň přitom dodává, že během pár let analogová technologie takřka stoprocentně zmizí a objevovat se bude jen u některých modelů, které navíc nebudou prodávány ve velkém množství.
Podobně jako v případě atmosfér a manuálů si ani v tomto případě většina zákazníků patrně nestýská. O nadšencích toužících po „blbnutí” na sněhu ani nemá smysl mluvit, od běžnějších uživatelů pak slýcháme nářky spíše nad nemožností regulace účinku ruční brzdy - elektronická je buď zapnutá nebo vypnutá, ta skutečně ruční má řadu poloh. Obvykle ale nejde o nic, na co by si nešlo zvyknout.
Současný vývoj nás tedy nepřekvapuje, jakkoli s ohledem na možné širší využití preferujeme klasiku. Většině lidí ale postačí se podívat na úhlednější a praktičtější středový tunel a mají jasno v tom, co preferovat.



Klasické ruční brzdy se pomalu dostávají do skanzenu...
...přičemž je nahrazuje elektronické parkovací tlačítko, s jímž vypadá středový tunel lépe a využitelněji
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
Rusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
včeraNový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025Novátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
20.5.2025
Nejnovější články
Z plánů Hondy na přechod na elektromobily nezbylo skoro nic. Ruší investice, ani v roce 2030 jich neprodá víc než pár set tisíc
před 5 hodinamiVýletníci pozor, Itálie na některých místech zakáže vjezd dieselů. Takový chaos mohli vymyslet jen Italové
před 7 hodinamiBritský král si koupil čínské auto a ještě se tím chlubí, to je také pozoruhodný posun
před 8 hodinamiÚplně nová italská automobilka se najednou pochlubila hned dvěma sporťáky. Spojuje je motor 7,0 V12 plný zlata s až 2 157 koňmi
před 10 hodinamiK mání je Porsche vyrobené na přání člena rodiny Porsche. Je to noblesní, výbavou i technikou napráskaný kus jako žádný jiný
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.23. 11:18 - pavproch
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.23. 08:50 - pavproch
- OT - zavírám krám, uklízím 05.22. 21:50 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.22. 16:53 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.22. 10:34 - Vrooom
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.21. 07:53 - abgx1
- Výběr navigace do auta 05.21. 05:57 - GabrielMarks
- Fiat a vše kolem nich 05.20. 12:21 - Stepan