Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Z Ruska se stává 24. provincie Číny, prodeje čínských aut v zemi dosáhly rekordních hodnot
6.9.2022 | Petr Prokopec
O Česku se v poslední době s nadsázkou hovoří jako o 17. spolkové zemi Německa kvůli místní energetické politice. V podobném duchu nyní můžeme o Rusku mluvit jako o 24. provincii Číny kvůli prodejům aut.
Letní prázdniny jsou za námi, za druhou půlkou se ale nyní ohlédneme v souvislosti s prodeji aut na ruském trhu. Ty už nevypadají tak tragicky jako zkraje roku - jak jsme nedávno zmínili, prodeje už čtvrtý měsíc v řadě meziměsíčně rostou a meziroční propady se z 80 a více procent posunuly k hranici 60 %. Zahraniční auta proudí do země spíše šedým dovozem a ve statistikách registrací nových vozů se neobjevují, v těch pak tedy logicky došlo ke značnému rozložení sil.
Na vrcholu tedy zůstává domácí Lada, která má za srpen na kontě 18 087 registrací, tedy o 75,2 procenta více než v předchozím měsíci. Králem trhu se stala modelová rodina Granta, na níž připadá 11 580 prodaných vozů. Oproti červenci 2022 jde přitom o 77procentní nárůst, ještě razantnější je pak srovnání s loňským srpnem - v takovém případě jde o nárůst o 131 %.
Polepšila si pak i Lada Niva Classic, jakkoliv prodaných 1 782 aut již tak působivě nevypadá. Jde nicméně o nárůst o 185 % vůči letošnímu červenci, respektive o 17 % ve srovnání s loňským srpnem. Právě druhá zmíněná čísla jsou přitom u obou modelů podstatná, neboť ukazují, že ruský průmysl se nepoložil, vrátil se ovšem k produkci primitivní techniky.
I kdyby nicméně pro západní značky svitla naděje, že se budou moci do země se 144 miliony obyvatel vrátit, boj o ztracené kóty budou mít složitý. Důvodem jsou čínské automobilky, které v zemi získávají stále větší tržní podíl. V srpnu na ně připadlo celkem 11 037 prodaných aut. Oproti loňsku jde o 20procentní růst, klíčové však je, že výrobci z Říše středu nově již ovládají 25,9 % trhu - lepší už je jen ona Lada. A jak vidíte, ne o mnoho, neboť růst Číňanů je raketový - v období od ledna do března 2022 měly čínské vozy na trhu jen 9,5procentní podíl.
Do popředí se dostali čtyři výrobci, na které připadá hned 93 % veškerých registrací čínských aut. První příčku s 3 040 exempláři opanoval Haval, druhé je Chery (2 983 ks), třetí Geely (2 935 ks) a čtvrtý Exceed (1 282 ks). Zajímavé pak je, že za většinou prodejů stojí pouze tři modely, z nichž ten první je na tom lépe než Niva Classic. Na Haval Jolion připadá 2 055 registrací. Za ním následují Geely Coolray (1 599 ks) a Chery Tiggo 7 PRO (1 595 ks).
Ruský trh se tedy znovu zdvihá ode dna, a to za pomoci domácí Lady a čínských výrobců. Vůbec by nás přitom nepřekvapilo, kdyby Haval, Chery, Geely a spol. svůj čtvrtinový podíl ještě dále zvyšovaly. Zatímco AvtoVAZ nemá na návrat k plným výrobním kapacitám dostatek komponentů, Číňané takové problémy nemají. Jejich kombinaci působivého zevnějšku, bohaté výbavy a nízké ceny mohou mít Rusové stále větší problém odolat.
Haval Jolion je dlouhodobě nejúspěšnějším čínským vozem v Rusku. Nyní se ovšem již prodává dokonce lépe než levnější domácí modely. Foto: Haval
Zdroj: Avtostat, AvtoVAZ
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 10 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 6 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 9 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 10 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 11 hodinami