Žádná nová Mazda RX s Wankelem už nebude, oznámil šéf značky

Japonská automobilka se dle svého šéfa musí soustředit na masové modely, nikoli sporťáky. Zároveň připravuje novou generaci technologií SkyActiv 2.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Žádná nová Mazda RX s Wankelem už nebude, oznámil šéf značky

11.11.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Žádná nová Mazda RX s Wankelem už nebude, oznámil šéf značky

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Japonská automobilka se dle svého šéfa musí soustředit na masové modely, nikoli sporťáky. Zároveň připravuje novou generaci technologií SkyActiv 2.

V posledních měsících jsme mohli informovat hned o několika nekonečných telenovelách, z nichž jedna se kupříkladu točila kolem nové Škody Fabia, druhá pak okolo automobilky Ferrari. V obou případech sice šlo o již poměrně velké množství článků, ty však byly sepsány v relativně krátkém období, v řádu několika týdnů či měsíců. Pokud ovšem svou pozornost obrátíme směrem k Zemi vycházejícího slunce, pak zde máme telenovelu, která se „vysílá“ již hezkých pár let. A jak se aktuálně zdá, pak dost možná máme ještě několik „sezón“ před sebou.

Pokud nevíte, o kterém voze je řeč, pak rovnou zmíníme, že se jedná o Mazdu z řady RX. Tedy nový sportovní model, jenž by stejně jako předchozí generace používal k pohonu rotační motor. Značka přitom již několikrát zmínila, že daná novinka dorazí, aby vzápětí veškeré zvěsti dementovala. To pochopitelně zklamalo řadu příznivců, neboť kupé osazené Wankelem má opravdu silnou fanouškovskou základnu. Naposledy ovšem tito nadšenci mohli zajásat, neboť se zdálo, že nová generace dorazí na sklonku dekády.

Šéf japonské automobilky Masamichi Kogai ovšem nyní s definitivní platností pohřbil jakékoliv spekulace, když oznámil, že „takový druh vozu není zakomponován v našem budoucím produktovém plánu“. Důvod je samozřejmě velmi prostý - Mazda je relativně malou automobilkou, která aktuálně nemá finance a kapacity na vývoj vozu, který zaujme jen okrajovou část publika. Místo toho je prý třeba klást důraz na ty modely, které jsou stěžejní pro přežití.

Veškeré finance, které tedy značka v příštích letech vydělá, půjdou na oltář vylepšení technologií SkyActiv. Těmi se sice automobilka odlišuje od konkurence, zároveň však můžeme hovořit o tenkém ledě. Stávající motory a šasí jsou totiž víceméně na vrcholu svých možností, pročež bude třeba přijít s novou generací produktů. Ta by se měla objevit do roku 2020, přičemž v rámci spotřeby má přinést zlepšení o podstatných 30 procent.

Podle techniků Mazdy se přitom vývoj bude ubírat skrze vylepšení spalování a nový způsob vstřikování HCCI (Homogeneous Charge Compression Ingnition), který počítá s vysokým tlakem a teplotou směsi paliva a vzduchu. Na podobném motoru pod hlavičkou „diesel na benzin” pracuje více výrobců, a tak nepřekvapí, že i u toho mazdího by mělo dojít k samovznícení směsi bez potřeby klasických svíček.

Jak jsme již zmínili, tento systém se řada výrobců snaží „objevit“ již léta, do výroby jej ale nedostal jediný. Podle analytiků by ale Mazda na daném poli skutečně mohla prorazit, a sice někdy kolem roku 2018. Jednat se však bude o jakousi pionýrskou fázi, kdy bude použit jak vysoký tlak a teplota, tak nadále i svíčky. Je však otázkou, zda to bude stačit - zvláště ve chvílích, kdy konkurence bude moci díky vyšším financím vynaloženým na vývoj nabídnout vozy osazené hybridní technikou nebo palivovými články. Možná nikoli reálně úspornějšími, ale koho to v dnešních virtuálních světech budovaných regulacemi zajímá?

Mazda totiž v tomto směru nemá aktuálně příliš velkou nabídku, neboť se spoléhá pouze na systém start/stop a velmi dílčí rekuperaci brzdné energie. Hybridní techniku však nakupuje od Toyoty, což může být do budoucna problém. Kogai totiž nechce zákazníkům zbytečně nutit nové technologie za extrémně vysokou cenu, neboť by mohlo dojít k odlivu klientely. Zároveň však přiznává, že bez inovací to dále nepůjde.

Samotné ceny přitom Mazda ani příliš šponovat nemůže, neboť kupříkladu již nyní ve Spojených státech nabízí pomalu nejnižší slevy, jaké jsou v branži dostupné. Zatímco finanční pobídky zákazníků značky v prvních devíti měsících letošního roku poklesly oproti loňsku o 2 % na 1 203 USD (cca 24 tisíc korun), průměr segmentu naopak narostl o 24 procent na 2 048 dolarů (41 000 Kč).

Japonská automobilka tak sice aktuálně sice na každém prodaném modelu vydělává více než konkurence, tato strategie jde však na úkor objemu. Kogai tak aktuálně připouští, že na konci příštího fiskálního roku, tedy 31. března 2016, by nemusel být splněn plán počítající s globálním prodejem 400 tisíc exemplářů. Tuto cifru nyní šéf značky vidí spíše jako maximální možný strop.

Abychom tedy vše shrnuli, můžeme rovnou říci, že Mazda se ocitla v nezáviděníhodné situaci. Na jedné straně tu sice jsou aktuální výdělky, ty však příliš neprospívají objemu. Veškerý zisk navíc značka musí investovat do druhé generace technologií SkyActiv, pročež si nemůže dovolit experimentování s Wankelem. Mimo hru tak zjevně budou i další sportovní modely, a tak zřejmě můžeme přestat vyhlížet verze typu MPS. V takovém případě se však značka jen stěží dostane na plakáty v dětských pokojích a tudíž nemůže doufat v okouzlení příštích generací. A to by mohl být začátek konce.


Žádná nová Mazda RX s Wankelem už nebude, oznámil šéf značky - 1 - Mazda RX-8 Spirit R 01Žádná nová Mazda RX s Wankelem už nebude, oznámil šéf značky - 2 - Mazda RX-8 Spirit R 02Žádná nová Mazda RX s Wankelem už nebude, oznámil šéf značky - 3 - Mazda RX-8 Spirit R 03
Nová generace Mazdy RX se zřejmě již realitou nestane, značka nemá finance na její vývoj

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.