Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou

Je neuvěřitelné, že takový motor v dnešní době přichází na trh, navíc pod hlavičkou mainstreamové značky. Chlubí se 40procentní termální účinností, které odpovídá vysoká provozní efektivita.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou

6.7.2022 | Petr Prokopec

Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou

/

Foto: Mazda

Je neuvěřitelné, že takový motor v dnešní době přichází na trh, navíc pod hlavičkou mainstreamové značky. Chlubí se 40procentní termální účinností, které odpovídá vysoká provozní efektivita.


Na počátku března Mazda představila nové SUV CX-60. Krátce na to Japonci utrousili i pár slov o 3,3litrovém turbodieselu, který bude jedním z motorů na výběr. Vedle něj pak v portfoliu bude figurovat ještě třílitrový benzinový šestiválec a plug-in hybridní provedení, které sází na kombinaci 2,5litrového čtyřválce a elektromotoru. Jakkoliv ovšem právě tento model disponuje nejmenším počtem válců i nejnižším objemem, měl by se díky 327 koním postavit na vrchol. Byť zákazníci v jeho případě mohou za všech okolností počítat pouze se 192 koňmi spalovacího ústrojí.

My si dnes znovu blíže posvítíme na diesel, k dispozici jsou totiž konečně takřka veškerá technická data. Víme tedy, že agregát dorazí ve dvou variantách, z nichž ta slabší bude disponovat 200 koňmi. Veškerý výkon zamíří pouze na zadní nápravu, a to skrze osmistupňovou automatickou převodovku, v jejímž případě byl hydraulický konvertor točivého momentu nahrazen integrovaným elektromotorem/generátorem. Značka totiž chtěla zachovat výhodu pohonu zadních kol při dynamickém průjezdu zatáčkami.

O jízdních výkonech se pak sice Mazda nerozepisuje, dodává však, že slabší verze motoru si řekne jen o 4,9 litru paliva na 100 kilometrů. Produkovat pak má 127 gramů CO2 na kilometr, čímž se značka vskutku dostala na úroveň čtyřválců. Za to přitom nevděčí pouze mild-hybridní technice, nýbrž hlavně systému DCPCI. Za touto zkratkou se totiž skrývá Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ingnition, tedy v podstatě jakási předkomora, ve které dochází ještě před vznícením na přípravu ideální směsi.

Japonci díky tomu dosáhli 40procentní termální účinnosti, což je v případě spalovacích motorů vždy pozoruhodné číslo. V případě silnější verze motoru je pak navíc spřáhli s dalšími oslňujícími parametry. Pohonná jednotka naladěná na 254 koní a 550 Nm totiž zvládá sprint na stovku za 7,4 sekundy, za čímž stojí rovněž výlučné spárování s pohonem všech kol. Nové SUV se pak s tímto kombem rozjede maximálně na 219 km/h a v průměru si řekne o 5,3 litru motorové nafty. To odpovídá 137 gramům CO2 na kilometr.

Působivá je u této verze rovněž tažná kapacita 2,5 tuny, v případě obou motorů pak dle Mazdy máme čekat velmi nízkou hmotnost na úrovni předchozího 2,2litrového čtyřválce. Tu sice značka oficiálně nikdy neuvedla, neoficiálně by se nicméně mělo jednat o zhruba 120 kilo. Pokud by se přitom šestiválec opravdu pohyboval na této úrovni, pak tu máme nemalý úspěch, neboť třeba dvoulitrové čtyřválcové turbodiesely BMW váží o 28 kg více. Mazda by tak nabídla více citu v řízení.

Nyní už zbývá jen vyčkat na zahájení prodeje, se kterým se počítá v následujících měsících. Pokud si přitom uvědomíme, že plug-in hybrid startuje na 1 343 090 Kč, pak je takřka jisté, že slabší dieselová verze 4 745 milimetrů dlouhého SUV bude k mání okolo milionu korun. To by byla v kombinaci s 18palcovými litými koly, duální klimatizací a dalším poměrně dlouhým výčtem prvků výbavy vlastně velmi dobrá cena. Zvláště na motor, se kterým ostatní leda končí.


Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 1 - Mazda CX-60 2022 turbodiesel nove foto 01Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 2 - Mazda CX-60 2022 turbodiesel nove foto 02
Nové SUV CX-60 je prvním modelem značky, který se pochlubí 3,3litrovým šestiválcovým turbodieselem. Foto: Mazda

Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 3 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 01Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 4 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 02Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 5 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 03Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 6 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 04Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 7 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 05Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 8 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 06Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 9 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 07Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 10 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 08Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 11 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 09Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 12 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 10Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 13 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 11Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 14 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 12Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 15 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 13Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 16 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 14Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 17 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 15Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 18 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 16Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 19 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 17Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 20 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 18Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 21 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 19Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 22 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 20Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 23 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 21Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 24 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 22Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 25 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 23Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 26 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 24Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 27 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 25Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 28 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 26Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 29 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 27Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 30 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 28Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 31 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 29Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou - 32 - Mazda CX-60 2022 prvni sada 30
Vůz je aktuálně již v prodeji, ovšem pouze s plug-in hybridní jednotkou, s níž startuje na 1,34 milionech korun. Diesel bude citelně levnější. Foto: Mazda

Zdroj: Mazda

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.