Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zdánlivě vstřícný krok Číny ohledně spolupráce zahraničních automobilek s místními může být jen poslední blaf
29.12.2021 | Petr Miler
Tento krok je obvykle vnímán jako projev liberalizace, uvolnění nestandardních tržních omezení. Zdánlivě pozitivní posun se ale snadno může otočit proti zahraničním výrobcům - nakonec se stačí podívat, co přinesl dosavadní vývoj.
Ačkoli na jednu stranu nemáme problém ocenit, co - a za jakou cenu - dnes dokážou nabídnout čínské automobilky, jsme dlouhodobě kritičtí k tomu, co za tímto vývojem stojí. Tamní firmy se často posunuly z ničeho mezi výrobce konkurenceschopných aut během 10 let, což je v automobilovém světě mimořádně krátká doba odpovídající vývoji nanejvýš dvou generací určitého vozu. Během takové doby se výrobci obvykle neposunou skoro nikam - stačí se podívat, kolik dekád trvala cesta vzhůru Hyundai a kde je třeba po 18 letech Tesla. I s do značné míry specifickým produktem nekonkurujícím přímo většině jiných řeší dodnes banální potíže s kvalitou výroby.
Takže jsou Číňané šikovní? Nepochybně ano, jen tomu ale za svůj vzestup nevděčí. I největší tamní automobilka Geely doslova vyrostla na kopírování cizích aut, které by nebylo možné bez tichého přihlížení režimu. Kdyby ale šlo jen o tiché přihlížení. Komunisté tyto snahy aktivně podporovali a chytili velké zahraniční výrobce do pasti, ze které se není snadné dostat.
Už v roce 1994 „strana” nařídila, že automobilky z jiných zemí mohou v Číně vyrábět nová auta pouze za pomoci společných podniků s místními firmami, ve kterých budou moci držet nanejvýš poloviční podíl. Z pohledu Číny to má svou logiku, země nechtěla, aby cizí automobilky jen prodávaly auta místním a veškeré zisky z toho plynoucí si odvezly domů. Také tím ale dovolila domácím výrobcům naučit se dělat moderní aut kosmickou rychlostí - ono se snadno dělá takové čínské BMW X1, když „v továrně vedle” děláte skutečnou X1 spolu se samotným BMW.
Jakkoli rozličná technika měla dál své původní autory a firmy jako BMW jistě dělaly maximum pro to, aby Číňanům nedovolily nahlédnout příliš pod pokličku, nepochybně je to v mnohém poučilo - od konstrukce samotných aut až po řešení jejich masové výroby. Jen díky tomu se mohlo stát to, co jsme popisovali zkraje. Ani cestou přetáhnutí schopných lidí, natož pak cestou pokusů a omylů se nelze proměnit z výrobce trenýrek na výrobce dobrých moderních aut během 10 let. Přitom podobný příběh stojí za řadou čínských značek, které možná ani neznáte a klidně dnes prodávají víc aut než biliónová Tesla.
Podle nás to byl od Číny blaf, o kterém velké automobilky mohly vědět, neměly ale moc na výběr - buď mohly na podmínky kývnout, a riskovat tak vzestup nové konkurence, nebo říci: „Ne!” a riskovat, že bez účasti na největším světovém trhu zajdou na úbytě (a nová konkurence se to stejně naučí od někoho jiného). Není divu, že naprostá většina zvolila první cestu a často si nad tím mne ruce - takový VW prodává v Číně asi třetinu svých aut, ani Audi, BMW, Mercedes... Skoro kdokoli by dnes bez Číny nebyl tím, čím je.
Zůstat to tak, proč ne, Čína tím ale neskončila. Když už se domácí automobilky dostaly na patřičnou úroveň a na trhu mají stále větší podíl (pochopitelně na úkor dříve úspěšných zahraničních značek, Škoda by mohla vyprávět), pravidla z roku 1994 doznala změn. Nejprve došlo k jistému rozvolnění, když zahraniční firmy mohly vlastnit až 75 % původních společných podniků a v případě výrobců elektrických či hybridních aut už mohly působit v zemi i samostatně, od 1. ledna 2022 veškerá omezení padnou a investovat v Číně půjde, řekněme, standardní způsobem.
Takže hurá, už se nebude vykrádat a teď přijde férová soutěž samostatných firem? Možná, ale co když ne? Ačkoli je tento krok obvykle vnímán jako vstřícný a liberalizační, je třeba se na něj podívat optikou dosavadního vývoje. Vše, co Čína od roku 1994 udělala, bylo do značné míry prospěchářské a skončilo přesně tak, jak si země přála. Má v rekordním čase vlastní vyspělý automobilový průmysl schopný vyrábět prakticky cokoli a bez kohokoli. Současně ale největší podíl na trhu pořád mají zahraniční značky, kterým nemůže rozumně komplikovat život, protože by potápěla i domácí firmy. To už od 1. ledna - pokud dojde k úplnému převzetí společných podniků zahraničními firmami nebo vystoupení těch domácích z oněch joint ventures - nebude muset.
Nechceme malovat čerta na zeď a budeme rádi, když to tak nebude, Čína ale blafovala doteď a může blafovat dál. Existující spojenectví se dříve nebo později rozvolní a komunisté nebudou mít absolutně žádný důvod podporovat zahraniční firmy v tom, aby za velkou zdí dělaly to, co „strana” od začátku nechtěla. Nemusí to být krátkodobý proces, to by příliš dráždilo, ale pomaličku, polehoučku utlačovat výrobce z jiných zemí...
Aby nakonec ještě firmy jako VW nebo BMW neprosily domácí společnosti, aby je neopouštěly, protože jinak by se mohlo stát to, co hrozilo od samého počátku - že gilotina, pod kterou kdysi dobrovolně strčily hlavu, dále nezvládne odporovat gravitaci.
O tom, že přijít v Číně téměř o všechno lze během pár let velmi snadno, by mohla vyprávět Škoda. Také pro ní to býval největší trh, který jí přinášel mnohé úspěchy, dnes tam paběrkuje. Stalo se to relativně přirozeně, ostatním zahraničním automobilkám může nyní Čína „pomoci” k témuž. Foto: Škoda Auto
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 2 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 4 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva