Zeus Twelve Gold Rush, Magnate a Sigma: bizarní švédská trojka

Švédská společnost Grey Design tvrdí, že při svém úvodním vstupu mezi malosériové výrobce automobilů postaví ne jeden ale hned tři stroje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Zeus Twelve Gold Rush, Magnate a Sigma: bizarní švédská trojka

26.8.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Zeus Twelve Gold Rush, Magnate a Sigma: bizarní švédská trojka

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Švédská společnost Grey Design tvrdí, že při svém úvodním vstupu mezi malosériové výrobce automobilů postaví ne jeden ale hned tři stroje.

Vzpomenete si ještě na švédské designové studio Grey Design? V motorismu nějak zvlášť velkou stopu prozatím nezanechalo, tak bychom si mohli osvěžit paměť a připomenout, že firma kromě jiného spolupracovala s lotyšskou společností Dartz na návrzích podivně vypadajícího a neméně zvláštně nazvaného roadsteru Jo-Mojo. Ambice Grey Designu jsou ale evidentně poněkud vyšší.

Švédové založili novou automobilovou divizi Zeus Twelve s podtitulem „exkluzivní automobilové sochy“ a představili rovnou tři stroje, které ji mají reprezentovat. Co víme, auta prozatím existují jen jako počítačové návrhy, nicméně Gray Design se chlubí založením mezinárodní aliance s Lotusem a Mansory, která má ideje transformovat na v omezených sériích ručně vyráběnou realitu.

Dvoudveřové kupé Gold Rush si nečiní nároky na nic menšího než způsobovat oněmění davů, což se mu kombinací černého laku, chromu a skutečného zlata jistě podaří, ačkoli to asi neznamená, že všechny pohledy budou obdivné. K technice auta toho víme jen málo. Zeus Twelve Gold Rush by měl mít pod přední kapotou vidlicový dvanáctiválec o objemu 5 935 cm3 a výkonu 517 koní při 6 500 ot./min a to znamená, že švédská firma by si chtěla zajistit přístup k pohonným jednotkám Aston Martin. Agregát z DBS nebo Vantage V12 se má zde postarat o maximální rychlost 302 km/h.

Také další model (opět neskromně) pojmenovaný Magnate má spadeno na britský motor, tentokrát ale z vlajkové lodi automobilky Bentley - typové řady Mulsanne. Dvakrát přeplňovaný osmiválec o objemu 6,75 litru disponuje velmi podobným výkonem 512 koní akorát už při 4 200 ot./min a nejvyšším točivým momentem 1 020 newtonmetrů od 1 750 ot./min. To se bude čtyřsedadlové limuzíně s buď proti směru jízdy otevíranými zadními dveřmi anebo dveřmi „motýlího“ typu vcelku hodit. Zeus Twelve Magnate bude na přání pancéřovaný. Jestli byla odhadovaná maximální rychlost 296 km/h stanovena pro standardní nebo zesílenou variantu, to Gray Design neuvádí.

Posledním automobilem v pořadí je Sigma. Osmnácté písmeno řecké abecedy má v tomto případě reprezentovat luxusněji navrženého konkurenta pro automobily typu Caterham nebo Westfield. Zeus Twelve chce stavět karoserie i většinu komponentů z uhlíkových kompozitů a zaměřit se především na špičkovou aerodynamiku. Prosklený kryt kabiny bude možné odstranit a dále vylepšit výhled i prožitek z jízdy. Pohonná jednotka je opět z ostrovů - dvoulitrový čtyřválec Duratec má přímo pocházet z Caterhamu. Firma uvádí výkon 340 koní při 7 500 otáčkách a poněkud odvážnou maximálku až 290 km/h.

Co z toho nakonec skutečně vznikne jako funkční automobil anebo skončí jako pouhá digitální upoutávka na schopnosti studia Grey Design, se v tuto chvíli neodvažujeme odhadovat. Jistá míra zdravého skepticismu je zde asi na místě, ačkoli jména Lotus a Mansory vypadají vcelku důvěryhodně. Navíc vkus ruské nebo čínské klientely jsou zárukou, že dnes je možné opravdu všechno. Pokud se tedy vážný zájemce přihlásí, může mít pro tuto chvíli alespoň jistotu, že Zeus Twelve nevyrobí ze žádného typu více než dvanáct aut.


Zeus Twelve Gold Rush, Magnate a Sigma: bizarní švédská trojka - 1 - Zeus Twelve Gold Rush 01Zeus Twelve Gold Rush, Magnate a Sigma: bizarní švédská trojka - 2 - Zeus Twelve Gold Rush 02Zeus Twelve Gold Rush, Magnate a Sigma: bizarní švédská trojka - 3 - Zeus Twelve Gold Rush 03Zeus Twelve Gold Rush, Magnate a Sigma: bizarní švédská trojka - 4 - Zeus Twelve Gold Rush 04Zeus Twelve Gold Rush, Magnate a Sigma: bizarní švédská trojka - 5 - Zeus Twelve Gold Rush 05
Gold Rush se tváří jako GT, ačkoli zlato na kapotě a tvary můžou v někom evokovat americkou klasiku Pontiac Firebird Trans Am

Zeus Twelve Gold Rush, Magnate a Sigma: bizarní švédská trojka - 6 - Zeus Twelve Magnate  01Zeus Twelve Gold Rush, Magnate a Sigma: bizarní švédská trojka - 7 - Zeus Twelve Magnate  02Zeus Twelve Gold Rush, Magnate a Sigma: bizarní švédská trojka - 8 - Zeus Twelve Magnate  03Zeus Twelve Gold Rush, Magnate a Sigma: bizarní švédská trojka - 9 - Zeus Twelve Magnate  04
Jakým způsobem se chce Zeus Twelve dostat ke dvanácti pohonným jednotkám z Bentley Mulsanne, to tisková zpráva neuvádí

Zeus Twelve Gold Rush, Magnate a Sigma: bizarní švédská trojka - 10 - Zeus Twelve Sigma  01Zeus Twelve Gold Rush, Magnate a Sigma: bizarní švédská trojka - 11 - Zeus Twelve Sigma  02Zeus Twelve Gold Rush, Magnate a Sigma: bizarní švédská trojka - 12 - Zeus Twelve Sigma  03Zeus Twelve Gold Rush, Magnate a Sigma: bizarní švédská trojka - 13 - Zeus Twelve Sigma  04
Firma Grey Design nejdříve představila Sigmu jako elektromobil, nyní by ráda atmosférický dvoulitr z Caterhamu

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.