Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Značka aut s převratnými interiéry skončila v bankrotu, odvrátili se od ní úplně všichni
5.11.2021 | Petr Prokopec
Automobilový svět chtěl oslnil převratným pojetím palubních desek, kdy prakticky všechny konvenční prvky nahradil 48palcový displej. Po několikerém odložení výroby a navýšení dluhů však Byton postupně přišel o všechno.
V Číně každoročně vznikne několik stovek start-upů, prakticky stejné množství ovšem také zanikne. Některé si stihnou užít i svých 15 minut slávy, jiné ale zmizí z povrchu zemského dříve, než si jich vůbec někdo všimne. Automobilka Byton patřla mezi ty první, vlastně se na výsluní vyhřívala poměrně dlouho. V roce 2018 totiž oslnila svět novým elektrickým SUV M-Byte, které se oproti konkurenci vyznačovalo masivním 48palcovým displejem nahrazujícím celou palubní desku. Na počátku loňského roku pak dokonce přišla i s prototypy, tím ale její vzestup skončil.
Problémy firmy začaly již v roce 2019, kdy se měla rozjet sériová výroba. Ta nicméně byla odložena, za čímž stál zejména odchod někdejšího šéfa Carstena Breitfelda ke konkurenčnímu start-upu Faraday Future. Někdejší manažer BMW totiž nesouhlasil se spojením se státní automobilkou FAW, která dle jeho slov toužila pouze po továrně a platformě Bytonu. Jinak se ale snažila novou značku potopit. I proto v podstatě odsouhlasila jakýkoliv výdaj, což vedlo k obrovskému zadlužení společnosti.
Po Breitfeldovi se do šéfovského křesla posadil další z bývalých manažerů BMW Daniel Kirchert, který byl navíc jedním ze spoluzakladatelů Bytonu. Ten se nicméně v mezičase dostal do hledáčku úřadů, které na něj nakonec vydaly zatykač. Dluhy společnosti totiž začaly narůstat, v důsledku čehož Byton propustil polovinu zaměstnanců, zatímco zbytku přestal platit. Kirchert, jenž do firmy investoval i osobní jmění, ale bankrot pochopitelně odkládal. Tím ovšem ublížil řadě věřitelů.
Na počátku letošního roku nicméně Bytonu vysvitla naděje, neboť do automobilky chtěl investovat nemalé peníze tchajwanský výrobce mobilních telefonů a dalších elektrických zařízení Foxconn. Nicméně tato společnost nakonec vše odpískala. V dubnu totiž zbankrotovala německá pobočka Bytonu a v červenci veškeré operace přerušila i čínská centrála. V září pak automobilka přišla i podporu čínské vlády, což v podstatě znamenalo její definitivní konec.
To nyní potvrdil i čínský soud, který na žádost jednoho z věřitelů, společnosti Shanghai Huaxan Network System, odstartoval likvidaci společnosti. S Bytonem je tedy definitivní amen, jakkoliv dle informací ze zákulisí značka vlastně již šanci na úspěch ani neměla. Jakkoliv totiž zpočátku zaujala oním 48palcovým displejem, ve všem ostatním za konkurencí zaostávala. Za stávajících podmínek by tak její produkty na trhu byly nekonkurenceschopné.
Můžeme už jen dodat, že Foxconn mezitím svou podporu přesunul ke zmiňované značce Faraday Future, která navíc našla svého partnera také v automobilce Geely. Jak se tedy zdá, i přes nemalé těžkosti, které tento start-up zažil, by nakonec mohl dosáhnout úspěchu. O poznání jinak je na tom společnost Evergrande, ke které se přesunul Kirchert. Ta je zadlužená ještě více než Byton, třebaže kvůli autům to není.
Byton chtěl oslnit svět 48palcovým displejem, nakonec však končí jako řada dalších čínských start-upů, tedy v bankrotu. Foto: Byton
Zdroj: Nikkei Asia
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 56 minutami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 2 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 3 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 5 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva