Range Rover Evoque eD4 a Si4: předokolka a dvoulitr prvně v akci

Z možnosti projet se benzínovým Evoquem se nakonec vyklubala vůbec první projížďka Range Roverem s pohonem předních kol.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Jízdní dojmy a další testy

Range Rover Evoque eD4 a Si4: předokolka a dvoulitr prvně v akci

11.12.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Range Rover Evoque eD4 a Si4: předokolka a dvoulitr prvně v akci

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Z možnosti projet se benzínovým Evoquem se nakonec vyklubala vůbec první projížďka Range Roverem s pohonem předních kol.

Jízda v nejdražším modelu ale nebyla cílem, nýbrž prostředkem ke krátkému přesunu k hlavnímu bodu akce. Tím bylo představení nejlevnější verze modelu Evoque eD4 2WD. Technika opět pochází z Freelanderu a už podle názvu je zřejmé, že nejmenší Ranger Rover radikálně ustoupil od své tradice pohonu všech kol v zájmu snížení ceny, ale především spotřeby a emisí. K tomu si dopomáhá omezením výkonu ze 190 na 150 koní, systémem stop-start a poněkud zajímavějším úbytkem hmotnosti. Odstraněním zadního diferenciálu, Haldexu, kardanu a vývodu od přední rozvodovky se ušetřilo 75 kg. Maximální rychlost se snížila z 200 na 180 km/h a čas akcelerace na stovku se prodloužil z rovných deset vteřin na 11,2 s. Přesný šestistupňový manuál s krátkými dráhami řazení má ovšem dobře poskládané stupně, takže ze sedačky řidiče se úbytek na dynamice nezdá zvlášť markantní. Jízdy se proto zaměřily na otázku, jak moc se ztráta pohonu zadní nápravy projevila na schopnosti Range Roveru probít se terénem.

Předem bych rád řekl, že jsem ještě nezažil prezentaci, kde by automobilka dobrovolně chtěla dostat svůj nový produkt do patové situace. Nejlépe to je vidět na různých offroadových polygonech se zaručeně nezdolatelnými překážkami, kde auta zvládají skoro nemožné, ale pravda je taková, že se zde spíše sází na strach řidičů než objevování skutečných limitů auta. Land Rover nám nicméně i na testovací dráze podobného typu nabídl možnost exaktního srovnání se čtyřkolkou. Jednou z disciplín bylo například zastavení v docela strmém stoupání, přičemž jednu polovinu tvořila ledovka a duhou studený navlhlý asfalt. Model SD4 s automatem zde byl schopen po akceleraci dosáhnout na vrcholu laserovým snímačem naměřenou rychlost 30 km/h. Slabší předokolka eD4 vybavena manuálem zde měla mnohem větší problémy odlepit se z místa, ale přesto to pokaždé zvládla a nejlepším byla na vrcholu naměřena rychlost 20 km/h. Pochopitelně to poukazuje v první řadě na slušné záběrové vlastnosti Continentalů, ale schopnost elektroniky pomáhat si přibrzďováním byla také vcelku působivá.

Range Rover Evoque eD4 a Si4: předokolka a dvoulitr prvně v akci - 10 - Range Rover Evoque Rakousko polygon 05Range Rover Evoque eD4 a Si4: předokolka a dvoulitr prvně v akci - 11 - Range Rover Evoque Rakousko polygon 06Range Rover Evoque eD4 a Si4: předokolka a dvoulitr prvně v akci - 12 - Range Rover Evoque Rakousko polygon 07

Zajímavé to bylo rovněž při slalomu na kluzné ploše skrze imaginární překážky vytvořené z ohebných plastových tyček, přičemž na začátku jste od příčně pohyblivé asfaltové desky dostali impulz do zadní nápravy. Jednoduše řečeno záměrný přetáčivý smyk vyvolaný náhodně vpravo nebo vlevo a na vás bylo podchytit jej bez ESP. Bylo přitom zajímavé sledovat, jak moc velký je rozdíl spíše mezi verzemi s manuálem a automatem než 2WD a 4WD. Tak se například mohlo stát, že ve čtyřkolce vybavené dvouspojkovou skříní jste mohli dát maximálně rychlé kontra a pasivně čekat, než si na vás milostivě vzpomene adheze, kdežto s předokolkou a pomocí spojky i plynu bylo možné dostat se i z mnohem hrozivěji vypadajících úhlů vybočení zádě.

Skutečná prověrka schopností Evoqu s pohonem předních kol se ale naskytla až při jízdě v lesích, kde se již dokázal udržet sníh. Vřele bych doporučoval všem fundamentálním obhájcům systémů xDrive, Quattro, 4Motion a různým jiným obdobám 4WD, aby si někdy vyzkoušeli, co dokáže auto s pohonem jedné nápravy, když je vybavené dobrými zimními pneumatikami a dnes už vcelku rozšířeným systémem elektronické uzávěrky diferenciálu jako nástavby stabilizace. Evoque 2WD i bez redukce a uzávěrek poctivě šplhal do zasněžených kopců, klidně sjížděl zledovatělé srázy, až jsem měl chvílemi divný pocit, jestli tím Land Rover poněkud nelogicky nezdůrazňuje zbytečnost pohonu všech kol nejen u levnější a úspornější verze ale u Evoqu obecně.

Range Rover Evoque eD4 a Si4: předokolka a dvoulitr prvně v akci - 13 - Range Rover Evoque Rakousko zimne 49Range Rover Evoque eD4 a Si4: předokolka a dvoulitr prvně v akci - 14 - Range Rover Evoque Rakousko zimne 34Range Rover Evoque eD4 a Si4: předokolka a dvoulitr prvně v akci - 15 - Range Rover Evoque Rakousko zimne 04

V žádném případě to neberte jako tvrzení, že malý Range Rover dokáže projet v provedení 2WD to samé, co vůz s viskospojkou a druhým diferenciálem. Ale ta kacířská myšlenka, že Evoque s pohonem předních kol je ta nejlepší verze, se prostě nabízí sama. A vychází z předpokladu, co bude naprostá většina zákazníků požadovat od tohoto vozu. V Land Roveru pochopitelně nepracují hlupáci a mají proto moc dobře spočítané, že v zájmu dobrých obchodů bude nejrozumnější nenabízet předokolky se silnějšími motory. Ty by se totiž mohly stát nejpřirozenější volbou příští klientely, ale jako takové by vytvářely menší zisky. A tak se ekonomická-ekologická verze 2,2 eD4 2WD za 800 tisíc protentokrát náramně hodila do krámu. Podle mě ale nejlepší modely Evoque ještě čekají na odhalení, pokud to tedy s jízdami ve skutečném terénu nemyslíte vážně.

Základní cena Range Roveru 2,2 eD4 2WD 5dveř.: 803 772 Kč
Základní cena Range Roveru 2,2 eD4 2WD 3dveř.: 829 033 Kč

Technické údaje 5dveř. verze

Motor

Vznětový, přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč nad přední nápravou
Objem: 2 179 ccm
Největší výkon: 110 kW (150 k) při 4 000 ot./min
Největší točivý moment: 380 Nm při 1 750 ot./min
Palivo: Diesel
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 180 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,2 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 6,0 l
Mimo město: 4,5 l
Kombinovaná: 5,0 l
Objem palivové nádrže: 55 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 365 mm
Šířka: 1 965 mm
Výška: 1 635 mm
Rozvor náprav: 2 660 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 595 kg
Užitečná hmotnost: 500 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 575 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1445 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše