Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Test BMW 1 M Coupe, den druhý: s palivoměrem o závod
4.8.2011 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Jak rychlé je, o kolik si řekne paliva a jak se chová podvozek po hrátkách s tlakem pneu? Nejen to jsme zjistili během druhého dne s 1 M Coupe.
Přehled kapitol
Umí nadchnout. Ale i nahnat strach
1 M je emotivní auto, její rvavost místo chirurgické přesnosti ale nepřináší jen radost, dokáže i pořádně nahnat strach. Možná právě pravidelně se střídající hranice mezi těmito dvěma pocity dělá zážitek z jízdy tak výjimečným.
Jednak musím říci, že jsem s tímto autem sám na několika místech zjistil, že mě brzdí vlastní rozum před faktickými limity auta. Ne, že by bylo až tak rychlé, ale pocity ve vás vyvolává vskutku zvláštní. Stará se o ně jednak kombinace malého auta a vysokého výkonu spojená s podvozkem, co jen kouká do jaké zatáčky by to říznul. A také motor působící dojmem, že stále zrychluje jako o závod. Tyto faktory vás začnou nutit pochybovat o vhodnosti zvolené rychlosti kdykoli, kdy rychlost na tachometru na členitější trati začne příliš překračovat druhou kótu s dvojkou na začátku.
A podobně reagují i spolujezdci. Musel jsem i z úcty k zapůjčiteli a nedostupnosti tohoto vozu svézt pár lidí, kteří o koupi 1 M uvažují a téměř všichni se po prvních pár stech metrech a první zatáčce začali hlasitě smát. Málokteré auto toto dovede. Na druhou stranu je po chvíli v rychlejších šikanách začaly přepadat i opačné pocity. Za vše mluví jeden citát mého dobrého přítele, který pronesl: „To je poprvé, co se s Tebou bojím. Ale neubírej.” Že by takto fungoval adrenalin?
Emoce, o těch je 1 M především. Racionálně bych řekl, že ani jedna ze zmíněných emocí vlastně nemá racionální základ, neboť jsou auta, která umí být ještě mnohem rychlejší a konec konců ani ona rychlost nebyla tak vysoká, aby byl důvod se něčeho obávat. Výsledné pocity ale nezměříte metrem a stopkami, prostě je ve vás auto buď vyvolává, nebo nikoli. 1 M to dělá jak nic jiného a v tomto směru v mých očích překonává i Ford Focus RS druhé generace, který je v tomto ohledu velmi podobného ražení.
Brzdí skvěle, ale jen chvíli. Zato palivo mu chutná pořád
Bohužel jsem při opravdu náročném ježdění (tedy náročném hlavně pro auto...) neobjevil jen samá pozitiva. Krom prodlev motoru, které ale nakonec v kontextu s naladěním se zbytkem auta nejsou až takovou tragédií, se bez ohledu na cokoli projevily jako slabé místo brzdy. Že jsou od prvního zabrzdění hlučné by mě nepřekvapilo, to brzdy eMkových BMW obvykle dělávají, po chvíli ale začne jejich účinek citelně slábnout.
Jsou sice vhodně naposilované a dokud je příliš nezatížíte, je i brzdný účinek lahodný. Pár brzdění z vyšších rychlostí ale pošle jejich akcie citelně dolů a pokud je nenecháte oddychnout, začnou odcházet zcela. Je možné, že byly předchozím využitím poškozeny, ale kotouče se na pohled zdají být v naprostém pořádku a destiček mají na rozdávání. Ostatně je to dosti typický nedostatek BMW M poslední doby, též brzdy M3 E92 jsou hned po koupi zralé na výměnu, a tak bych se nedivil, kdyby tomu u 1 M bylo stejně.
Předností vozu rozhodně není ani spotřeba paliva. To si tak jedete českými lány, když najedou zaslechnete v dáli známý hlas a veselou melodii. Po chvíli máte jasno, to si motor pouští Jitku Molavcovou a její Travička zelená, to je moje potěšení... Znám tedy i horší motory, pro ně už by ale musel být použit jiný příměr, než že žerou trávu u silnice. Pokud se s 1 M rozdovádíte na okruhu, připravte se na spotřebu jen těsné pod 40 litry na 100 km jízdy. 38 bylo mé číslo.
Jakkoli mírnější jízdu zvládá motor o poznání lépe, opravdu rychlé ježdění ukáže číslo okolo 25, příliš níže už se ale motoru nechce. Když jsem se s klidem přesouval v rychlostech do 150 km/h a relativně mírnou akcelerací vždy na vyšší než nejnižší možný rychlostní stupeň, pod 19 litrů jsem se stejně nedostal. Co na tom, že se s tímto motorem dá jezdit i za 6 nebo 7 litrů, jakmile jen párkrát „osolíte”, jste nejméně na 12. Ne, že by se to nedalo čekat, pokud ale v tomto autě s něčím závodíte, není to čas, ale palivoměr. V cíli bude přitom většinou rychleji on...
Ještě to chce trochu srovnání
Čas, který nám byl vymezen na test 1 M Coupe, se rychle chýlí ke konci, ještě ale mám v úmyslu dát si některé pohledy do kontextu. Předně považuji za nezbytné postavit 1 M vedle M3 E46, s níž je tak často srovnávána. A konec konců, chce to i provést patřičná dynamická měření, abychom měli jasno v tom, co z rychlosti 1 M je jen dojem a co skutečnost. To všechno spolu s dalšími fotkami chceme zvládnout za den třetí. Ani dnešní dojmy tak určitě nejsou těmi posledními...
< Předchozí2 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 8 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 2 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 4 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 5 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 7 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva