Test BMW 1 M Coupe, den druhý: s palivoměrem o závod

Jak rychlé je, o kolik si řekne paliva a jak se chová podvozek po hrátkách s tlakem pneu? Nejen to jsme zjistili během druhého dne s 1 M Coupe.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Jízdní dojmy a další testy

Test BMW 1 M Coupe, den druhý: s palivoměrem o závod

4.8.2011 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test BMW 1 M Coupe, den druhý: s palivoměrem o závod

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jak rychlé je, o kolik si řekne paliva a jak se chová podvozek po hrátkách s tlakem pneu? Nejen to jsme zjistili během druhého dne s 1 M Coupe.

Umí nadchnout. Ale i nahnat strach

1 M je emotivní auto, její rvavost místo chirurgické přesnosti ale nepřináší jen radost, dokáže i pořádně nahnat strach. Možná právě pravidelně se střídající hranice mezi těmito dvěma pocity dělá zážitek z jízdy tak výjimečným.

Jednak musím říci, že jsem s tímto autem sám na několika místech zjistil, že mě brzdí vlastní rozum před faktickými limity auta. Ne, že by bylo až tak rychlé, ale pocity ve vás vyvolává vskutku zvláštní. Stará se o ně jednak kombinace malého auta a vysokého výkonu spojená s podvozkem, co jen kouká do jaké zatáčky by to říznul. A také motor působící dojmem, že stále zrychluje jako o závod. Tyto faktory vás začnou nutit pochybovat o vhodnosti zvolené rychlosti kdykoli, kdy rychlost na tachometru na členitější trati začne příliš překračovat druhou kótu s dvojkou na začátku.

A podobně reagují i spolujezdci. Musel jsem i z úcty k zapůjčiteli a nedostupnosti tohoto vozu svézt pár lidí, kteří o koupi 1 M uvažují a téměř všichni se po prvních pár stech metrech a první zatáčce začali hlasitě smát. Málokteré auto toto dovede. Na druhou stranu je po chvíli v rychlejších šikanách začaly přepadat i opačné pocity. Za vše mluví jeden citát mého dobrého přítele, který pronesl: „To je poprvé, co se s Tebou bojím. Ale neubírej.” Že by takto fungoval adrenalin?

Emoce, o těch je 1 M především. Racionálně bych řekl, že ani jedna ze zmíněných emocí vlastně nemá racionální základ, neboť jsou auta, která umí být ještě mnohem rychlejší a konec konců ani ona rychlost nebyla tak vysoká, aby byl důvod se něčeho obávat. Výsledné pocity ale nezměříte metrem a stopkami, prostě je ve vás auto buď vyvolává, nebo nikoli. 1 M to dělá jak nic jiného a v tomto směru v mých očích překonává i Ford Focus RS druhé generace, který je v tomto ohledu velmi podobného ražení.

Test BMW 1 M Coupe, den druhý: s palivoměrem o závod - 13 - Test BMW 1 M Coupe den druhy 12Test BMW 1 M Coupe, den druhý: s palivoměrem o závod - 14 - Test BMW 1 M Coupe den druhy 14Test BMW 1 M Coupe, den druhý: s palivoměrem o závod - 15 - Test BMW 1 M Coupe den druhy 13Test BMW 1 M Coupe, den druhý: s palivoměrem o závod - 16 - Test BMW 1 M Coupe den druhy 15

Brzdí skvěle, ale jen chvíli. Zato palivo mu chutná pořád

Bohužel jsem při opravdu náročném ježdění (tedy náročném hlavně pro auto...) neobjevil jen samá pozitiva. Krom prodlev motoru, které ale nakonec v kontextu s naladěním se zbytkem auta nejsou až takovou tragédií, se bez ohledu na cokoli projevily jako slabé místo brzdy. Že jsou od prvního zabrzdění hlučné by mě nepřekvapilo, to brzdy eMkových BMW obvykle dělávají, po chvíli ale začne jejich účinek citelně slábnout.

Jsou sice vhodně naposilované a dokud je příliš nezatížíte, je i brzdný účinek lahodný. Pár brzdění z vyšších rychlostí ale pošle jejich akcie citelně dolů a pokud je nenecháte oddychnout, začnou odcházet zcela. Je možné, že byly předchozím využitím poškozeny, ale kotouče se na pohled zdají být v naprostém pořádku a destiček mají na rozdávání. Ostatně je to dosti typický nedostatek BMW M poslední doby, též brzdy M3 E92 jsou hned po koupi zralé na výměnu, a tak bych se nedivil, kdyby tomu u 1 M bylo stejně.

Předností vozu rozhodně není ani spotřeba paliva. To si tak jedete českými lány, když najedou zaslechnete v dáli známý hlas a veselou melodii. Po chvíli máte jasno, to si motor pouští Jitku Molavcovou a její Travička zelená, to je moje potěšení... Znám tedy i horší motory, pro ně už by ale musel být použit jiný příměr, než že žerou trávu u silnice. Pokud se s 1 M rozdovádíte na okruhu, připravte se na spotřebu jen těsné pod 40 litry na 100 km jízdy. 38 bylo mé číslo.

Jakkoli mírnější jízdu zvládá motor o poznání lépe, opravdu rychlé ježdění ukáže číslo okolo 25, příliš níže už se ale motoru nechce. Když jsem se s klidem přesouval v rychlostech do 150 km/h a relativně mírnou akcelerací vždy na vyšší než nejnižší možný rychlostní stupeň, pod 19 litrů jsem se stejně nedostal. Co na tom, že se s tímto motorem dá jezdit i za 6 nebo 7 litrů, jakmile jen párkrát „osolíte”, jste nejméně na 12. Ne, že by se to nedalo čekat, pokud ale v tomto autě s něčím závodíte, není to čas, ale palivoměr. V cíli bude přitom většinou rychleji on...

Test BMW 1 M Coupe, den druhý: s palivoměrem o závod - 17 - Test BMW 1 M Coupe den druhy 17Test BMW 1 M Coupe, den druhý: s palivoměrem o závod - 18 - Test BMW 1 M Coupe den druhy 18Test BMW 1 M Coupe, den druhý: s palivoměrem o závod - 19 - Test BMW 1 M Coupe den druhy 19

Ještě to chce trochu srovnání

Čas, který nám byl vymezen na test 1 M Coupe, se rychle chýlí ke konci, ještě ale mám v úmyslu dát si některé pohledy do kontextu. Předně považuji za nezbytné postavit 1 M vedle M3 E46, s níž je tak často srovnávána. A konec konců, chce to i provést patřičná dynamická měření, abychom měli jasno v tom, co z rychlosti 1 M je jen dojem a co skutečnost. To všechno spolu s dalšími fotkami chceme zvládnout za den třetí. Ani dnešní dojmy tak určitě nejsou těmi posledními...

Pavel Janda

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.