Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Američané s Japonci vyvinuli nový typ pneumatik, jsou nadějí pro české silnice
8.7.2020 | Petr Prokopec
Také pneumatiky skrývají možná až překvapivě mnoho prostoru pro elektronické inovace. Nový systém vyvinutý ve spolupráci Microsoftu a Bridgestonu nesleduje jen tlak v pneu.
Pneumatiky jsou dlouhodobě jednou z nejvíce podceňovaných součástí auta. Je to do jisté míry překvapivé, zvláště s ohledem na to, jak velkou péči lidé věnují třeba koupi nových bot. Když ale totéž mají učinit v případě vozu, nechávají spíše namísto rozumu promlouvat svou peněženku. Ač tedy jde o jediný komponent zajišťující kontakt aut s vozovkou, snaží se na něm maximálně uspořit. A nejde tu pouze o hledání co nejlevnějších kousků, zanedbávaná je naneštěstí i veškerá další péče.
Aktuálně existují hned čtyři oblasti, kde hrozí riziko. A zatímco monitoring tlaku v pneumatikách, jenž je povinný ve všech nových vozech vyrobených a prodávaných v Evropě po roce 2012, se zvládá vypořádat s poklesem tlaku, na opotřebení či nerovnoměrné sjetí již musíte dávat pozor sami. Právě tato oblast je ovšem motoristy často zanedbávána, byť je třeba dodat, že alespoň k nějakým snahám dochází. Ovšem poškození už spousta lidí nepozná, a tak ani neřeší.
Pomocnou ruku se řidičům nyní rozhodl podat Bridgestone, která za pomoci Microsoftu vyvinul nový typ pneumatik pracující se systémem TDMS (Tyre Damage Monitoring System) monitorujícím právě poškození pneumatik. K tomu přitom může dojít jak odřením o obrubník, tak najetím na hřebík či třeba do díry. Ty jsou hlavně v Česku poměrně běžnou záležitostí, ovšem ani tak prakticky žádný z motoristů po jejich trefení pneumatiky nikterak důkladně nekontroluje. Navíc poškození se nemusí projevit ihned.
TDMS nicméně využívá všech senzorů instalovaných ve voze, aby je spároval s daty uloženými na cloudové platformě MCVP Microsoftu. Následně pak za pomoci pokročilých algoritmů dokáže vysledovat, zda jsou s daným místem spojeny jakékoliv nepřesnosti či anomálie. Podle Bridgestone systém zároveň i zaznamená, kdy a kde k poškození došlo. Cestáři by tak měli být okamžitě upozorněni na nevyhovující stav určitého úseku, který by tak mohl být rychleji opraven.
Podle obou gigantů aktuálně na trhu není žádný jiný adekvátní produkt, přičemž veškeré podobné vyžadují instalaci dodatečného hardwaru. Microsoft si však, jak již bylo řečeno, vystačí jen se senzory, které již v moderních vozech instalované jsou. Zapotřebí nicméně je, aby výrobce vozu napojen na onu platformu MCVP. Tu jako základ pro svůj vlastní cloud užívá třeba Volkswagen, vozy německé automobilky tak nejspíše budou pneumatikami s TDMS osazeny jako jedny z prvních.
Lze už jen dodat, že dle Bridgestone stojí poškození pneumatik za 30 procenty všech nehod, které jsou s obutím spojené. Po zavedení nového systému lze tedy očekávat snížení počtu nehod způsobených pneumatikami, což pro řadu lidí bude představovat nemalé úspory v rámci rodinných rozpočtů. Dá se ale čekat, že za komplexní monitoring pneumatik bude třeba oproti konkurenčním systémům sledujícím pouze pokles tlaku nejspíše připlácet.
Bridgestone ve spolupráci s Microsoftem vyvinul nový systém monitorující poškození pneumatik. Foto: [https://www.youtube.com/channel/UCnaudWBGw1d890Kokd7FbyA Bridgestone@Youtube]
Zdroje: Bridgestone, Microsoft
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 10 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 11 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera