Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Australané představili revoluční motor, při průměru 43 cm dává 1 340 koní
7.4.2020 | Petr Prokopec
Podobné řešení může změnit svět aut, neboť do minimálních rozměrů vměstnává výkon výrazně přesahující 1 000 koní. Prozatím míří do dragsteru. Cíl? Sprint z 0 na 200 km/h za 0,8 s.
Elektrifikace aut je obvykle spojována s ekologií. A pokud sáhnete po vozech, jako je Nissan Leaf či Renault Zoe, v závislosti na okolnostech můžete skutečně učinit provoz svého auta „čistším”. Ovšem stačí se jen rozhlédnout po dalších vozech s alternativním ústrojím, a rázem zjistíte, že elektrifikace je momentálně spárována spíše s dechberoucí jízdní dynamikou. Máme tu Teslu či Rimac, stejně jako třeba takové Porsche Taycan. A zapomínat bychom neměli ani na šampionát Formule E.
Nyní se zdá, že elektrifikovány budou rovněž závody dragsterů. Australská společnost HyperPower Technologies v únoru oznámila příchod nového agregátu Quantum Force, který přináší revoluci do světa elektromotorů určených pro pohon aut. Při průměru pouhých 430 milimetrů totiž dokáže produkovat extrémních 1 340 koní. Protinožci navíc dodávají, že spojit bude možné až 10 jednotek k sobě.
Australané přitom předpokládají, že jejich ústrojí by díky vysokému výkonu a značné flexibilitě i malým rozměrům mohlo pohánět cokoliv od supersportů až po vysokorychlostní prostředky typu Hyperloop. Kromě toho ovšem můžou přijít ke slovu také závody dragsterů, a přesně na to se nyní firma připravuje. Ve spolupráci s australskými partnery postavila prototyp, který disponuje čtyřmi elektromotory a tedy 5 360 koňmi.
Toto monstrum by mělo být schopné opravdu neskutečné dynamiky, neboť dvoustovku má pokořit již za 0,8 sekundy. Tedy za stejnou dobu, jakou dragstery poháněné spalovacím ústrojím potřebují na dosažení stošedesátky. Tím ovšem kalup nekončí, neboť za 3,7 sekundy by již elektrický prototyp měl jet rychlostí 531 km/h. Stopku mu pak omezovač vystaví v 611 km/h, jichž má dosáhnout do nějakých pěti sekund.
Je samozřejmě otázkou, zda k tomu reálně dojde, otec celého projektu Michael Fragomeni však má s elektrickými dragstery již osmiletou zkušenost. Za tu dobu musel vyvinout celou řadu komponentů, které jednoduše nebyly na trhu. Dosud pak fungoval pod hlavičkou závodního týmu Top EV Racing, jenž se na stavbě prototypu rovněž podílel. Nyní však s firmou HyperPower vstupuje do komerční sféry.
Jsme tedy vskutku zvědavi na výsledky prvních testů, které by měly výše zmíněné odhady jen potvrdit. Fragomeni dodává, že problémem konvenčních dragsterů je hlavně spojka, která prokluzuje zhruba polovinu jejich jízdy. Kvůli tomu nemohou využívat plný potenciál. U elektrického ústrojí však dané omezení padá, dechberoucí jízdní dynamika při relativně ekologickém provozu by tak mohla být jistotou.
Lze pak již jen spekulovat, kdy by se australský elektromotor mohl objevit v konvenčních produktech i mimo závodní dráhy. Nicméně při jeho výkonu a možnostech bychom se divili, kdyby po daném ústrojí nesáhli i mnozí zavedení výrobci. Ty do jisté míry limituje nedostatek zkušeností, který by díky protinožcům ostříleným ze závodních kolbišť mohl být smazán.
Australané vyrukovali s výkonným elektromotorem, který lze navíc párovat s dalšími. Hned čtyři o celkovém výkonu 5 360 koní tak chtějí otestovat v dragsteru
Zdroj: Motor Authority
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Neobyčejně levně je k mání světově unikátní BMW 3 legendární generace E46, ani toho moc nenajelo
24.3.2024 - „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024 - VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 - Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 23:22 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999