Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Auta od GM z ukrývala v zadních brzdách zdánlivě zbytečný klenot, měl ale svůj smysl
13.1.2021 | Petr Prokopec
Instalovat do míst, kam oko majitele obvykle nikdy nedohledné, prvek zářící barvou, může působit jako rozmar a hloupost. GM však měl své důvody.
Asi jen málokdo nebude znát film Pelíšky a nejslavnější scény z něj. V jedné z nich pronese herečka Simona Stašová alias maminka Šebková poté, co jí Jiří Kodet neboli otec Jindřišky představí zmenšeninu imaginárního pomníku vyrobenou na počest českým letcům, slova: „Teda, to muselo dát příšernou práci.“ Která následuje dovětek, který roztahuje koutky úst: „Přitom taková blbost, co?“
Tento moment na první pohled evokuje postřeh kolegů z Jalopnik, kteří upozornili na poměrně neobvyklé provedení zadních bubnových brzd, jež koncern GM používal na okolo příchodu nového milénia a v následujících letech. Zatímco v případě konkurence byste po odkrytí vrchního panelu našli uvnitř kromě hromady rzi a špíny v podstatě jen pružiny, GM se pyšnilo modře zbarveným válečkem.
Vypadá to na první pohled jako tuningová úprava majitele, ale není tomu tak, váleček byl modrý na všech tehdejších vozech GM, které používaly bubnové brzdy. Zdánlivě to nedává smysl, neboť je uložen v místech, která za běžných okolností zůstávají zrakům okolí skryta. Díly použité takovým způsobem jsou obvykle ryze utilitární kusy techniky neprojevující ani špetku snahy o vizuální atraktivitu, tak proč najednou u GM taková paráda?
Na mysl se kradou ona slova o spoustě práce pro nic, pravdou však zůstává, že GM měl k vizuálně zajímavému zpracování brzdového válce své technické důvody. Americký koncern byl totiž v té době znám hlavně náchylností svých aut ke korozi, a to ještě v záruce, která se nevyhýbala ani bubnovým brzdám. A tak se GM rozhodl válečky anodovat. V té chvíli se nicméně objevila další patálie.
Dělníci spadající pod odbory UAW, tedy lidé pracující na linkách tohoto koncernu, nebyli totiž proslulí svým odpovědným přístupem. Proto se GM nakonec rozhodlo, že ony válečky kromě antikorozní úpravy opatří ještě modrým nátěrem. Ten sloužil jako jakási pojistka a také zdálky patrné ujištění, že je vše v pořádku.
Ona anodizace se totiž prováděla na jednom místě, a to povětšinou u specifického dodavatele. Následně pak válečky zamířily ke zcela jiné firmě či na jiné místo v továrně, kde došlo k onomu nátěru. GM díky tomu zredukovalo možnost pochybení na minimum, neboť bubnové brzdy v té chvíli podléhaly několikeré kontrole. A jakkoliv byl celý proces nákladnější, koncern vyšel levněji než opravy aut v záruční lhůtě.
Později se objevila efektivnější řešení a především - bubnové brzdy upadly téměř do zapomnění, takže podobné potíže museli výrobci řešit jen zřídka. Nyní se bubny vrací v elektrických autech (mj. Škodě Enyaq), a tak možná dojde znovu k oprášení starých postupů. Dobře, úplně bychom si na to nevsadili, ale kdyby přece jen, nedivte se, když z vaší nové škodovky vykouknout zdánlivě nesmyslně vyparáděné brzdové komponenty.
Modrými válečky v bubnových brzdách byl mimo jiné osazen třeba Chevrolet Cobalt. Jen málokterý majitel o nich věděl, časem si ale svět všiml, jak ukazuje i video níže. Foto: Chevrolet
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 5 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 8 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 2 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 4 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 5 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 7 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova