Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Už i Britové hledají cestu, jak udržet v prodeji auta na benzin místo elektromobilů
25.3.2021 | Petr Prokopec
Neuvážená avíza brzkého konce prodejů aut s motory na benzin a naftu jsou absurdní vždy, někdy ale narazí na příliš velký odpor zákazníků. Tak se tomu stalo v případě Bentley, kterému nezbylo než couvnout.
V poslední době přišlo hned několik automobilek s prohlášeními, kterými se zavázaly od určitého data prodávat jen elektrická auta. Patří mezi ně i Bentley, které chce výlučně elektromobily prodávat už od roku 2030. Jakkoliv však pro aktivisty a politiky je takové prohlášení rajskou hudbou, u cílové klientely vzbudilo paniku. Zákazníci britské automobilky jsou spíše konzervativního charakteru a spousta z nich se rekrutuje z prostředí, ve kterém s elektrickým autem automobilky neuloví v jakkoli dohledné době nikoho. Problémem jistě není vysoká cena, nýbrž omezená praktická využitelnost. Tedy nedostačující dojezd a dlouhá doba dobíjení.
Od listopadu, kdy Bentley se zmíněným prohlášením přišlo, jsou Britové permanentně na telefonu, e-mailu či na osobních schůzkách, a přesvědčují zákazníky, aby neutíkali ke konkurenci. A nezbylo jim než otočit, neboť stejně jako spřízněné Porsche rázem chtějí udržet spalovací jednotky při životě tak dlouho, jak jen to bude možné. Stane se tak s pomocí syntetických paliv, jen zatím není jisté, zda se Bentley do programu Porsche zapojí jen jako odběratel, či rovněž jako investor.
„Zabýváme se udržitelnějšími pohonnými hmotami, ať už jde o syntetické nebo bio-genetické palivo. Myslíme si, že spalovací motory tu s námi budou ještě velmi dlouho, a pokud se tak stane, pak si myslíme, že s nimi může být spojena značná environmentální výhoda v podobě syntetických pohonných hmot. Až přijde ta správná doba, prozradíme vám více detailů, nicméně na tuto technologii nahlížíme velmi pozitivně,“ uvedl na výroční konferenci k tématu technický ředitel značky Matthias Rabe.
To je pozoruhodný obrat, Rabe ale v podstatě jen naváže tam, kde skončil bývalý technický šéf Werner Tietz. Za syntetická paliva bojoval již v roce 2019, kdy uváděl, že „třeba taková Bentayga je velmi často využívána k tahání přívěsů s loděmi nebo koňmi. Se současnými elektromobily ale něco takového možné není.“ Právě z toho důvodu se Bentley mělo rozhlížet po různých řešeních, přičemž jedním z nich byly i palivové články. Ty ale dle Britů nebudou masově použitelné minimálně dalších 10 let.
Ještě delší období tak chce nakonec Bentley překlenout s pomocí syntetických paliv. Podle šéfa značky Adriana Hallmarka sice syntetická paliva nezabrání tomu, aby se elektromobilita stala hlavním pohonem budoucnosti. Mohou však prodloužit život spalovacích vozů, což je v této chvíli asi nejpodstatnější.
Je samozřejmě otázkou, zda tato slova klientelu Bentley uklidní, nicméně s ohledem na směřování celé branže zákazníkům zřejmě nic jiného nezbývá. Jak totiž dokládá Hallmark, „dnes potřebujeme zhruba pět bilionů barelů ropy denně. Nahradit je tedy syntetickými pohonnými hmotami není možné.“ To ale nikdo ani nečeká - většina spotřebované ropy stejně nahrazena nebude, protože je spotřebovávána v místech či způsoby, se kterými elektrická mobilita nemá nic společného. Pak jistě existují oblasti, v nichž se elektromobilům může velmi dobře dařit, pro některá využití jsou ale v tuto chvíli spalovací motory jediným rozumným řešením. A tak není divu, že je ani Bentley rázem nemíní odepisovat.
Bentley chce zachovat spalovací motory ve hře tak dlouho, jak jen to půjde, i proto, že elektrifikace není vhodná třeba pro tahání přívěsů, ke kterému majitelé SUV Bentayga často přistupují. Nejspíše u toho i budou moci zůstat, a to díky syntetickým palivům. Foto: Bentley
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 55 minutami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před hodinou - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 2 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 4 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 11:03 - řidičBOB
- BMW Divize 03.28. 10:58 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 09:14 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Onboard videa 03.28. 02:40 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch
- Samosvorné diferenciály pro BMW 03.27. 12:37 - Předseda