Home > Rubriky a sekce > Technika > Čím to, že elektromotory mají maximum točivého momentu už v nula otáčkách? > Diskuzní fórum
Čím to, že elektromotory mají maximum točivého momentu už v nula otáčkách?
| 51 příspěvků | 20.7.2017 Marek Bednář
Reagovat
Nepřihlášený Maxwell | To je tedy hodně zjednoduše.. | 20.7.2017 15:26 | reagovat |
![]() | To je tedy hodně zjednodušené pomotané dohromady. Zejména proud vodičem indukuje magnetické pole, né sílu. Silové účinky magnetického pole jsou již jiná věc a rozhodně nevzniknou bez magnetického pole druhé části motoru. Snad jen to indukované napětí celkem ujde, bylo by dobré zdůraznit, že klíčová je rychlost proměny magnetického toku cívkou způsobená rychlostí otáčení. | |
Zobrazit reakce.. | ||
Nepřihlášený Pavel | Mě zase dráží formulace: ".. | 20.7.2017 15:29 | reagovat |
![]() | Mě zase dráží formulace: "..do motoru proudí 120 V..". Elektrické napětí nikam neproudí, jedná se o rozdíl potenciálů na dvou místech v elektrickém obvodu. | |
Nepřihlášený jirik | cim to je, cim to je? ze m.. | 20.7.2017 15:39 | reagovat |
![]() | cim to je, cim to je? ze mladia netuzia byt mudri a zeny ukrite su v pudri.. :D asi takto. | |
Nepřihlášený Jirka_1 | Reakce na: To je tedy hodně zjednoduše.. | 20.7.2017 15:59 | reagovat |
![]() | Když to napíšeš technicky správně, laici to nepochopí. Proto musíš pro laiiky psát netechnicky, pak pochopí, že tam něco působí proti sobě a řeknou "aha"... :-) Když jim to podáš techicky správnými slovy, budou z toho tumpachoví a "aha" se neozve... :-) | |
Zobrazit reakce.. | ||
Nepřihlášený Ota21 | V nula otackach je kroutic.. | 20.7.2017 16:02 | reagovat |
![]() | V nula otackach je kroutici moment nulovej, bych rekl......... | |
Zobrazit reakce.. | ||
Nepřihlášený hardy | Já se sice živím knedlíky,.. | 20.7.2017 16:05 | reagovat |
![]() | Já se sice živím knedlíky, a ne elektromotory, ale chybí mi vysvětlení vlivu buzení na otáčky a točivý moment stejnosměrných motorů. Nebo se už nepoužívá? | |
Zobrazit reakce.. | ||
papy | Reakce na: V nula otackach je kroutic.. | 20.7.2017 16:19 | reagovat |
![]() | krutiacim momentom sú okrem dynamických sústav namáhané aj statické prvky, napríklad všetky nosné prvky v stavbe (nosníky, stropy...). Krútiaci moment je totiž sila pôsobiaca na ramene, bez ohľadu na to, či sa niečo pri tom točí, alebo nie. | |
Nepřihlášený | Elektromotor má sice vysok.. | 20.7.2017 17:06 | reagovat |
![]() | Elektromotor má sice vysoký kroutící moment od nulových otáček, ale při velmi nízkých otáčkách a hlavně při rozjezdu odebírá několika násobně vyšší proud než je ten jmenovitý při otáčkách na které byl projektován . Proto jsou přímé nábojové motory bez převodovky energeticky náročnější a dokáží méně efektivně rekuperovat el. energii.
Jak to má Tesla https://www.youtube.com/watch?v=3SAxXUIre28&t=19s | |
Zobrazit reakce.. | ||
Nepřihlášený george | Reakce na: Já se sice živím knedlíky,.. | 20.7.2017 17:59 | reagovat |
![]() | Knedlíci jsou holt knedlíci...Pro pohony se dnes používají motory střídavé,synchro nebo asynchro. | |
Zobrazit reakce.. | ||
Nepřihlášený Zbyněk | Reakce na: V nula otackach je kroutic.. | 20.7.2017 18:21 | reagovat |
![]() | To je obrovský omyl! Například u sériového trakčního motoru je při nulových otáčkách kroutící moment nekonečně velký! :-) | |
Nepřihlášený Libor | Sakra, mám pocit, že s tim.. | 20.7.2017 19:04 | reagovat |
![]() | Sakra, mám pocit, že s timhle bych u zkoušky ze silnoproudu asi vyletěl :D | |
Nepřihlášený hardy | Reakce na: Knedlíci jsou holt knedlíc.. | 20.7.2017 19:09 | reagovat |
![]() | Taky umim dělat ramena:
Kartáčové DC motory byly prvními motory používanými pro bateriové systémy. Jelikož životnost kartáčů a samotná účinnost není příliš vysoká přešlo se později k AC motorům, kde je stejnosměrné napájecí napětí přeměněno na střídavé pomocí řídící jednotky. Tyto motory jsou dnes velmi často používány díky nízké ceně dokonce i v automobilovém průmyslu.
Nejposlednější technologii trakčních motorů jsou BLDC (bezkartáčové) motory s magnety se vzácných zemin doplněné o zpětnovazební enkodér.
Tyto motory mají nejlepší charakteristiku průběhu kroutícího momentu a také velmi vysokou účinnost. Jako jediné z výše zmíněných mají konstantní kroutící moment pro kompletní spektrum otáček.
Díky zpětné vazbě je motor přesně buzen a tím pádem vykazuje vysoký výkon a také vynikající účinnost. Jako zpětná vazba se pro průmyslové aplikace nejčastěji používá resolver a pro vozidla sincos enkodér. | |
Zobrazit reakce.. | ||
Nepřihlášený pepa | Reakce na: Taky umim dělat ramena:.. | 20.7.2017 19:27 | reagovat |
![]() | Těch komutátoráků je škoda, krouťák u sériových ne konstantní ale nepřímo úměrnej otáčkám, to by bylo v autě maso! | |
Nepřihlášený CNN | Reakce na: V nula otackach je kroutic.. | 20.7.2017 19:45 | reagovat |
![]() | Krutiaci moment nie, ale vykon ano. ;-) Dokonca i macek ako raketa Saturn V ma v okamziku startu vykon nula. ;-) | |
Zobrazit reakce.. | ||
Nepřihlášený Zdenek | To by se mělo využít. Maxi.. | 20.7.2017 20:12 | reagovat |
![]() | To by se mělo využít. Maximální točivý moment,aniž by se něco otočilo. Albert by koukal. | |
Nepřihlášený honza | Reakce na: Krutiaci moment nie, ale v.. | 20.7.2017 20:16 | reagovat |
![]() | CNN: Pokud se nepodařilo zapálit motory, pak je to tak. Pokud však ano, motory, potažmo raketa, udělují plynům kinetickou energii - změna energie v čase jest výkon. | |
Zobrazit reakce.. | ||
Nepřihlášený honza | Reakce na: To je tedy hodně zjednoduše.. | 20.7.2017 20:40 | reagovat |
![]() | Řekl bych, že pravda není ani to, že pokud se bude uvažovat otáčení cívky bez mechanických odporů, bude její rychlost otáčení závislá na proudu. Tohle by mi mohl někdo osvětlit. Zcela určitě vím, že pokud bude magnetické pole jen jedno nebo budou dvě, ale nebudou se vůči sobě vhodně otáčet, cívka těch otáček mnoho nenadělá. | |
Nepřihlášený Petr | Autor článku asi studoval.. | 20.7.2017 21:32 | reagovat |
![]() | Autor článku asi studoval elektrotechniku v Plzni a zvládl to jistě za méně než měsíc. | |
Nepřihlášený Tom | Reakce na: Elektromotor má sice vysok.. | 20.7.2017 22:00 | reagovat |
![]() | Několikanásobně větší proud??? A kolik jako? 1000A na místo 300A? Tesla rozhodně převodovku má a rekuperací jednu z nejefektivnějších. Ztráty nesmí být ani poloviční a už vůbec ne několikanásobné, motor by shořel. | |
Nepřihlášený Karel | Sakra a to jsem si myslel,.. | 20.7.2017 22:14 | reagovat |
![]() | Sakra a to jsem si myslel, že sem napíšu něco fakt chytrýho a všichni mě předběhli. Chci kontakt na toho kdo mi zařídí titul na tý elektrotechnice v Plzni za měsíc, to by přeci nevyužil jen ingnorant. Alespoň Bc. by se snad dal stihnout přes prázdniny,,,, to byl vždycky můj sen fšude bych to psal a fšude bych se tak představoval. Bc Kája je fakt slušivý. | |
Nepřihlášený Petr Č. | Největší chybu autor článk.. | 20.7.2017 23:07 | reagovat |
![]() | Největší chybu autor článku udělal v překladu. Back ElectroMotive Force [N] nelze překládat jako zpětné elektromotorické napětí [V]. Síla a napětí jsou úplně jiné fyzikální veličiny s jinými jednotkami. Navíc síla je vektor, napětí je skalární potenciál. Napětí do celého procesu vstupuje zcela zprostředkovaně (přes impedanci cívky apod). Měl se držet spíš proudu. | |
Nepřihlášený Petr Č. | Pro Zdenka: Moment [Nm] je.. | 20.7.2017 23:20 | reagovat |
![]() | Pro Zdenka: Moment [Nm] je fyzikální veličina, která nepotřebuje pohyb. Vyjadřuje ekvivalent síly na páce. Moment je zodpovědný, že se právě STOJÍCÍ auto rozjede, protože na obvodu pneumatik bude působit síla daná vzorcem F = M / r, kde r je poloměr pneumatiky [m]. (resp. tato síla bude rozložena mezi všechna poháněná kola). | |
Nepřihlášený Martin | To vysvetlenie nie je pres.. | 21.7.2017 09:18 | reagovat |
![]() | To vysvetlenie nie je presne. Predovsetkym je vynechany zakladny fakt - ziadny elektromotor nema sam osebe taku momentovu/vykonovu charakteristiku, ako sa prezentuje. Toto sa da dosiahnut LEN s pouzitim frekvencneho menica. A tam je aj podstata toho, preco je max. krutiaci moment konstatny od 0 do tzv. synchronnych otacok. V reale to nebude uplne od 0 ot/min vzdy, kedze stojaci motor zapojeny v elektrickom obvode je v podstate skrat. Konstantny krutiaci moment sa dosahuje tym, ze menic s radstucimi otackami motora udrzuje konstantny pomer U/f - tzn. pomer napatia a jeho frekvencie je vzdy rovnaky (inak povedane, magneticky tok, od ktoreho priamo umerne zavisi krutiaci moment sa udrzuje konstanty). Az do chvile ked napatie dosiahne max. hodnotu. Potom uz nie je mozne udrzat konstantny pomer, zvysuje sa len frekvencia, tzn. ze magneticky tok zacne klesat (=moment zacne klesat). Ale kedze rastu otacky, tak prezmenu sa dosahuje max. vykon (zase konstantny). Pri dalsom zvysovani frekvencie vsak uz motor straca krutiaci moment prilis a tak klesa aj vykon. To uz je stav, ktory je porovnatelny so spalovacimi motormi, ked v podstate "prestanu tahat". Dalsie zvysovanie otacok uz nie je mozne dosiahnut napajanim, ale len mechanickym pohonom hriadela (napr. jazdou z kopca) a motor sa stava generatorom. Doplnim, ze toto plati len pre synchronny a asynchronny 3-fazovy motor. Vo vacsine elektro aut sa pouzivaju synchronne motory s permanentnymi magnetmi. su sice kvoli magnetom drahsie nez asynchronne ale zase maju vyssiu ucinnost, kedze na tvorbu magnetickeho pola nepotrebuju prud. A toho je v bateriach obmedzene mnozstvo. | |
Zobrazit reakce.. | ||
Nepřihlášený Radim | JJ, jací brouci Pytlíci dn.. | 21.7.2017 10:28 | reagovat |
![]() | JJ, jací brouci Pytlíci dnes mohou psát rádoby odborné články do specializovaných časopisů či médií, je zarážející. Autor i příslušný korektor či kdo tyto články v redakci Autofora pouští k uveřejnění, by si měli zopakovat fyziku ze střední školy. | |
Nepřihlášený Radim | Průběh točivého momentu el.. | 21.7.2017 10:43 | reagovat |
![]() | Průběh točivého momentu elektromotoru v závislosti na otáčkách. Průběh točivého momentu elektromotoru v závislosti na otáčkách.je různý podle toho , jaký konkrétně to je typ elektromotoru. Při nulových otáčkách může být skutečně maximální, ale stejně tak i nulový. Ale ve vztahu k elektromobilům a nyní vyráběných elektormotorům v nich to je akademická otázka. Díky řízení mikroprocesory a výkonovým spínacím polovodičovým součástkám je dnes nejčastěji používán vícefázový synchronní elektrormotor s rotorem s magnety se vzácných zemin, kde lze modulací spínání proudu vytvořit v podstatě jakoukoliv charakteristiku točivého momentu v závislosti na otáčkách. A v závislosti na konstrukci elektormotoru se poměrně běžně dosahuje až 50 - 100 tisíc otáček za minutu, což má výhodu v tom, že hmotnostně lehký malý elektormotor může i při poměrně malém krouiticím momentu dosahovat vysokého výkonu. Stejně jako se dosahuje několik otářek za minutu - u elektromotorů vložených do nábojů kol elektromobilu při pomalé jízdě..... | |
Zobrazit reakce.. | ||
Nepřihlášený peter | Reakce na: Průběh točivého momentu el.. | 21.7.2017 16:05 | reagovat |
![]() | ty seš chytré, néseš posrané ? | |
Nepřihlášený peter | Reakce na: To vysvetlenie nie je pres.. | 21.7.2017 16:06 | reagovat |
![]() | ty si můdry, neni si posratý ? | |
Nepřihlášený Peterzrk | preco elektrovozidla nemaj.. | 22.7.2017 15:56 | reagovat |
![]() | preco elektrovozidla nemaju manualnu prevodovku??? Znizime tym otacky motora a tiez spatnu energiu. Pri zjazde skopca zase zvysime otacky a rekuperujeme jedna basen :-), ci??? Elektrovozidla su len pre debilov co nevedia zaradit rychlostny stupen??? | |
Zobrazit reakce.. | ||
Nepřihlášený MB | Reakce na: Když to napíšeš technicky.. | 23.7.2017 15:09 | reagovat |
![]() | To je hezké, že řeknou "aha", ale na něco, co je špatně. | |
Zobrazit reakce.. | ||
Nepřihlášený Jirka_1 | Reakce na: CNN: Pokud se nepodařilo z.. | 23.7.2017 15:14 | reagovat |
![]() | Pokud vím, tak se u raketových motorů neudává výkon, ale tah. Nevím, jak se pak tah přepočítává na výkon, ale to číslo se někdy vyskytne. | |
Zobrazit reakce.. | ||
Nepřihlášený Jirka_1 | Reakce na: To je hezké, že řeknou "ah.. | 23.7.2017 15:27 | reagovat |
![]() | Klídek, ono je jim to stejně u prdele... .-) Ale aspoň si myslí, že tomu teď rozumí... :-) | |
Nepřihlášený Jirka_1 | Reakce na: preco elektrovozidla nemaj.. | 23.7.2017 15:28 | reagovat |
![]() | Ano, jsou... .-) | |
Nepřihlášený CNN | Reakce na: CNN: Pokud se nepodařilo z.. | 25.7.2017 02:55 | reagovat |
![]() | Nie je. Prave tak ako teplo rozpaleneho spalovacieho motora nie je jeho vykon. ;-) Vykon (nie 'prikon') je dodana _uzitocna_ energia za jednotku casu. A ta je - kym sa raketa nepohne - nulova. :-P Spaliny a hluk nikoho nezaujimaju. ;-) | |
Nepřihlášený CNN | Reakce na: Pokud vím, tak se u raketo.. | 25.7.2017 03:03 | reagovat |
![]() | Ano, udava sa tah, pretoze vykon u prudoveho motoru nema zmysel. Cim vyssia rychlost, tym vyssi vykon - z nuly az do nekonecna, pretoze mu tah s rychlostou neklesa, narozdiel od krutiaceho momentu u 'normalneho motora', ktory od urciteho bodu s otackami klesat zacne. :-) Prudovy motor zrychli raketu o danej hmotnosti z 0 na 100 za rovnaky cas ako zo 100 an 200. :-) Ale v tom druhom pripade bude dodana kineticka energia rakete 3x vacsia. :-) [0.5m*(100^2)] vs. [0.5m*(200^2)-[0.5*m*100^2]. :-) | |
Zobrazit reakce.. | ||
Nepřihlášený honza | Reakce na: Ano, udava sa tah, pretoze.. | 25.7.2017 13:53 | reagovat |
![]() | CNN: Rychlost je relativní pojem, protože záleží na vztažném bodě, ke kterému se měří. Tudíž i kinetická energie je relativní. Vzorce o výkonu motoru musí respektovat zákon akce a reakce a tím není silové působení raketa (její motor) vs Země, ale raketa a její plyny. Raketový motor spaluje pořád stejné množství paliva za jednotku času, tedy i jeho výkon je konstantní. Lze snadno dovodit, že pokud by se výkon motoru vztahoval k rychlosti vůči Zemi, pak by existovala taková rychlost rakety vůči Zemi při daném zrychlení (které zjevně považujeme za neměnné podobně jako hmotnost), nad kterou by účinnost motoru přesáhla 100 %, což je zjevně nesmysl, který je pod jinými slovy ukryt ve větě "Cim vyssia rychlost, tym vyssi vykon - z nuly az do nekonecna", která předpokládá nekonečný výkon při nekonečné rychlosti. | |
Zobrazit reakce.. | ||
Nepřihlášený honza | Reakce na: Ano, udava sa tah, pretoze.. | 25.7.2017 14:03 | reagovat |
![]() | CNN: Pro názornost dodám k předchozímu krátký příklad. Chceš skokově zvýšit výkon svého vozu tak, že i supersporty budou před tvým vozem blednout a navíc to bude zadarmo? Počítej výkon svého vozu např. vůči Slunci. Zrychlení vůči Zemi stejné, ale ty kilowatty... | |
Nepřihlášený | Reakce na: To vysvetlenie nie je pres.. | 25.7.2017 14:09 | reagovat |
![]() | Právě Tesla používá asynchronní 3f elektromotor s měděnou kotvou na Krátko (žádné permanentni magnety ) Motor vlastní konstrukce, protože nenašli výrobce který by to byl schopen vyrobit . https://www.youtube.com/watch?v=-Uw0v6YaIc0 https://www.you tube.com/watch?v=Fr_SSNjuCX8 | |
Nepřihlášený Kuban | Reakce na: Ano, udava sa tah, pretoze.. | 31.7.2017 10:17 | reagovat |
![]() | Raketa není perpetum mobile..... s tvým vzorcem bys nikdy nedosáhl ani stratosféry, dokážeš si představit co paliva by jsi potřeboval? | |
Nepřihlášený CNN | Reakce na: CNN: Rychlost je relativní.. | 2.8.2017 01:56 | reagovat |
![]() | Nielen rychlost, ale aj vykon a ano - i energia je samozrejme relativny pojem. Majuci zmysel len v danej vztaznej sustave. Vo vztaznej sustave zem-raketa, plati co som napisal. Auto voci Slnku nema "vyssi vykon, nez supersporty", ako pises, lebo ak chces merat/porovnavat jeho vykon pri zrychleni voci Slnku, musis merat i vykon tych supersportov u zrychleni voci Slnku, nemozes proste miesat dve vztazne sustavy ako sa ti zrovna hodi. ;-) |

Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 17:41 - _sulcik_
- Elektromobily a vse kolem nich 17:08 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 16:05 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 15:47 - ctrl_j
- Politický koutek 12:27 - Dix
- Offroad/SUV dělník do 150 10:22 - Snowman000
- Volkswagen obecne 09:42 - Snowman000
- Dálniční známka 2021 21:11 - Jenyk
- Nesvieti spiatočka 20:48 - hyundaiclub
- Koronavirus 13:18 - řidičBOB