Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Do aut míří další díly z plastu místo kovu, dostanou se i na dříve nemyslitelná místa
25.5.2022 | Petr Prokopec
Auta měla kdysi kovové i nárazníky či masky chladiče. To už je dnes dávnou minulostí a obvyklými se stávají i plastové blatníky či dokonce dveře. Nyní se realitou stává i myšlenka, s níž před 10 lety jako první koketovalo Audi, plastové budou i části zavěšení.
Před dlouhými deseti lety Audi oznámilo, že jeho technici pracují hned na sedmi pokrokových technologiích, jež by automobilce měly i nadále zajistit náskok před konkurencí. Mezi ně patřily třeba organické diody, jimiž značka se čtyřmi kruhy ve znaku dnes již běžně osazuje svá auta. Dalším z vylepšeních měly být plastové pružiny, dříve nemyslitelná věc. Ona ale zrovna na tomto místě dává smysl - plastové pružiny jsou oproti těm ocelovým podstatně lehčí. Mimo to nerezaví, což znamená, že by v důsledku opotřebení ani neměly praskat.
Deset let nicméně uteklo jako voda a ony pružiny stále v nabídce Audi chybí. Neznamená to ovšem, že bychom se jich zakrátko nemohli dočkat. Za jejich vývojem ovšem nestojí německá automobilka, byť je pochopitelně možné, že ta nakonec přijde se svou vlastní variantou. Bude ovšem až druhá v řadě, neboť jako první se s produkčními plastovými pružinami hlásí německá společnost Rheinmetall, která je známa spíše jako dodavatel vojenské techniky. Její záběr je ale mnohem širší a novinka si snad koleduje o založení divize Rheinplast...
Němci přitom uvádí, že ve srovnání s konvenční ocelovou pružinou je ta jejich lehčí o celých 75 procent. Jde navíc o neodpruženou hmotnost, což vede k vyššímu komfortu. Vyrobena je pak z plastu zesíleného skelným vláknem. V důsledku toho tedy opravdu nemůže zkorodovat, na druhou stranu ji lze vytvarovat do jakékoliv podoby. I přesto se ale vejde na místo konvenčních pružin, což znamená, že výrobci nemusí uzpůsobovat jednomu komponentu celou konstrukci podběhů.
„Obecně při výrobě aut platí, že čím lehčí neodpružené komponenty jsou, tím lepší je jízdní charakteristika vozu. Snaha o odlehčení je tak spolu s redukcí emisí CO2 hlavním hnacím motorem při vývoji aut budoucnosti. Rheinmetall se přitom rozhodl ustanovit nové standardy, neboť jako první na světě přichází s inovacemi v oblasti pružin,“ uvedl k přelomové novince technický šéf německé korporace Ralf Buschbeck.
Rheinmetall dodává, že již má i prvního zákazníka z řad prémiových výrobců. O koho jde, však již nebylo uvedeno. Na v úvodu zmiňované Audi to ovšem příliš nevypadá, a to přesto, že plastové pružiny byly vyvinuty v továrně Rheinmetallu v Neckarsulmu, tedy na dohled od zázemí čtyř kruhů. Spíše máme pocit, že vítr vane směrem od Mercedesu, který novinku již použil u elektrického konceptu EQXX.
Dohoda měla být uzavřena již na počátku loňského roku a od té doby došlo ze strany tajemného výrobce k rozsáhlému testování na produkčních vozech. Od stěžejní tiskové zprávy nás tak nejspíše dělí jen měsíce, neboť premiéra takové novinky se dá očekávat na podzimním autosalonu v Paříži.
Německá společnost Rheinmetall se pochlubila unikátními plastovými pružinami, jenž jsou o 75 procent lehčí než ocelové. Zároveň nekorodují a vejdou se na místo těch konvenčních. Foto: Rheinmetall
Zdroj: Rheinmetall
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024 - Nový Mercedes-AMG GT se čtyřválcovým motorem je další odpovědí na otázku, kterou nikdo nepoložil
20.3.2024 - Tesla Cybertruck zkusila přebrodit docela normální potok, asi metr za ním se začala rozpadat
20.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva