Dunlop vyvíjí inteligentní pneumatiky, autu budou sdělovat svůj aktuální stav

Obutí Dunlopu je osazeno mikročipem, který posílá vozidlu třeba informace o tlaku a teplotě. Řídicí jednotka tak může získat další užitečná data.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Dunlop vyvíjí inteligentní pneumatiky, autu budou sdělovat svůj aktuální stav

5.3.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Dunlop vyvíjí inteligentní pneumatiky, autu budou sdělovat svůj aktuální stav

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Obutí Dunlopu je osazeno mikročipem, který posílá vozidlu třeba informace o tlaku a teplotě. Řídicí jednotka tak může získat další užitečná data.

Nebudeme vás tentokrát zatěžovat žádnou přípravou vozu na to či ono roční období, v souvislosti s pneumatikami zmíníme o novém inteligentním obutí, které vyvíjí společnost Goodyear Dunlop. Na ženevském autosalonu totiž právě představuje koncepční pneumatiku, která má být schopna komunikovat s automobilem.

K takovým přenosům informací využívá mikročipu bez baterie, který se nachází na vnitřní straně pláště. Tento čip odesílá řídicí jednotce automobilu informace o tlaku v pneumatikách, teplotě a také o parametrech nezbytných k identifikaci konkrétního typu pneumatiky. Myšlenka je celkem jednoduchá. Na základě zjištěných údajů bude centrální mozek vozu schopen lépe aplikovat řídicí algoritmy a automaticky přizpůsobit funkce jednotlivých komponentů automobilu.

Tímto způsobem může vylepšit funkčnost systémů jako například elektronické kontroly stability či zcela běžného ABS. Ve výsledku by tak mohlo být dosaženo například příhodnějšího stáčivého momentu, zabrzdění automobilu na ještě kratší dráze, a tedy lepšího chování vozu v rozličných situacích a podmínkách. To vše prý s pouhým přidáním parametrů zjištěných z pneumatik.

„Mohlo by být” jsme napsali zcela záměrně, neboť tato technologie je stále ve fázi vývoje a zatím ani neexistují konkrétní plány související s jeho uvedením na trh. Vedoucí inženýr Marc Engel k tomu dodává, že dnešní pokročilé řídicí systémy vozidel mohou značně vytěžit z konkrétních informací, které pneumatiky poskytnou. Tímto způsobem je možné vetknout vozu novou úroveň jízdních vlastností.

Vlastnosti obutí se při jízdě neustále mění, což dokládá proměna tlaku a teploty. Jakmile by se řídicí jednotka dozvěděla o všech těchto změnách, dokázala by lépe „kočírovat“ veškeré elektronické pomocníky, čímž by se samozřejmě dosáhlo vyšší bezpečnosti pro nezkušené, ale někdy také pro zkušenější řidiče.

Čip je vložen přímo v pneumatice, nikoliv na ráfku, což znamená, že každý může být naprogramován pro konkrétní obutí jinak. Zároveň jen stěží dojde k jeho poškození a to i v procesu montáže. První experimety Dunlopu údajně proběhly na typu SportMaxx RT, zda a kdy se tenhle vynález dočká sériové výroby, si tvrdit netroufáme.

Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2014, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo ze Ženevy.


Dunlop vyvíjí inteligentní pneumatiky, autu budou sdělovat svůj aktuální stav - 1 - Dunlop intelligent pneu 2014 prvni info 01
Chystané obutí Dunlopu je zatím ve fázi vývoje. Společnost vyvíjí pneumatiky s čipem za účelem podpory elektronických systémů, máme z toho mít radost?

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.