Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Ferrari 4RM: pohon všech kol pro FF představen na videu
5.3.2011 | Petr Miler | 3 příspěvky
Ferrari letos představilo svůj první vůz s pohonem všech kol vlastní konstrukce. Zajímá vás, jak funguje? Máme podrobnosti i vysvětlující video.
Doplněno 5.3. 13:30 a 9.3. 7:00: Po rozproudivší se diskusi jsme se pokusili o systému zjistit více. Krom popsaných prvků 4RM dále používá malou převodovku se dvěma dopřednými stupni, které přibližně odpovídají druhému a čtvrtému stupni dvouspojkové automatické převodovky umístěné v zadní části vozu. O té se bohužel Ferrari na videu nezmiňuje. První stupeň je zařazen v nízkých rychlostech, druhý pak ve vyšších, zbylý rozdíl mezi otáčkami motoru a kol eliminují obě ze spojek. Pohon všech kol je ve výsledku k dispozici pouze pro jízdu na první čtyři rychlostní stupně nebo při zařazeném zpétném chodu - pětka, šestka a sedmička si musejí vystačit s pohonem zadní osy.
Systém tedy není natolik jednoduchý, jak se na první pohled může zdát, přesto má zůstat lehčí a zachovat vozu charakter Ferrari s pohonem zadních kol. Felippe Massa, který měl možnost FF testovat (a teď odhlédněme od toho, že není zrovna nezaujatý) konstatoval, že vůz se pocitově chová stejně jako 599 GTB s klasickým pohonem zadních kol. Více ukáže leda praktický test...
Ferrari letos překvapilo svět modelem FF, který se vyznačuje hned několika zvláštnostmi. Pomineme dnes jeho odvážnou koncepci i svérázný vzhled a podíváme se více pod jeho kapotu, kde krom výjimečného motoru najdeme též zcela nový pohon všech kol s označením 4RM neboli quattro ruote motrici.
Automobilka se hned při prvotním představení pochlubila tím, že její systém 4x4 je o polovinu lehčí než stejná řešení konkurence a příliš tedy neovlivňuje optimální rozložení hmotnosti mezi nápravy (47:53). Nyní se konečně můžeme jasně dozvědět, proč tomu tak je.
Tento systém pohonu všech kol je ve své podstatě připojitelný a za normální trakce je tak veškerý výkon posílán na zadní osu. V momentě, kdy se podmínky zhorší, dokáže poslat výkon i na kola přední a to prý za čas o 30 procent kratší než je běžné (bohužel nevíme, co Ferrari považuje za běžné).
To zní vcelku obvykle, kouzlo řešení Ferrari je v něčem jiném. Systém je totiž napojen přímo na klikovou hřídel motoru a díky dvojici vícelamelových spojek dokáže přenášet výkon samostatně přímo na přední kola. To je významný rozdíl oproti podobným systémům u vozů, které ve výchozím provedení disponují pohonem zadních kol. U nich totiž výkon směřuje obvykle nejprve do převodovky a teprve za ní je směrován zpět na přední osu, takto funguje např. xDrive od BMW. Výhodou přístupu Ferrari je pak o mnoho méně „hardwaru” potřebného pro přenos výkonu i na přední kola, a právě proto může být systém o tolik lehčí.
Pokud by vám jeho fungování z našeho popisu nebylo jasné, přiložené video vám snad vše osvětlí. Kdybyste si raději chtěli prohlédnout akčnější video s FF, zamiřte tímto směrem, zajímat by vás mohla i fotodokumentace nedávného odhalení vozu na ženevském autosalonu.
Diskuze 3 příspěvky
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 8 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 10 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 5 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 6 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 8 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 9 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova