Ferrari 4RM: pohon všech kol pro FF představen na videu

Ferrari letos představilo svůj první vůz s pohonem všech kol vlastní konstrukce. Zajímá vás, jak funguje? Máme podrobnosti i vysvětlující video.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Ferrari 4RM: pohon všech kol pro FF představen na videu

5.3.2011 | Petr Miler | 3 příspěvky

Ferrari 4RM: pohon všech kol pro FF představen na videu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ferrari letos představilo svůj první vůz s pohonem všech kol vlastní konstrukce. Zajímá vás, jak funguje? Máme podrobnosti i vysvětlující video.

Doplněno 5.3. 13:30 a 9.3. 7:00: Po rozproudivší se diskusi jsme se pokusili o systému zjistit více. Krom popsaných prvků 4RM dále používá malou převodovku se dvěma dopřednými stupni, které přibližně odpovídají druhému a čtvrtému stupni dvouspojkové automatické převodovky umístěné v zadní části vozu. O té se bohužel Ferrari na videu nezmiňuje. První stupeň je zařazen v nízkých rychlostech, druhý pak ve vyšších, zbylý rozdíl mezi otáčkami motoru a kol eliminují obě ze spojek. Pohon všech kol je ve výsledku k dispozici pouze pro jízdu na první čtyři rychlostní stupně nebo při zařazeném zpétném chodu - pětka, šestka a sedmička si musejí vystačit s pohonem zadní osy.

Systém tedy není natolik jednoduchý, jak se na první pohled může zdát, přesto má zůstat lehčí a zachovat vozu charakter Ferrari s pohonem zadních kol. Felippe Massa, který měl možnost FF testovat (a teď odhlédněme od toho, že není zrovna nezaujatý) konstatoval, že vůz se pocitově chová stejně jako 599 GTB s klasickým pohonem zadních kol. Více ukáže leda praktický test...


Ferrari letos překvapilo svět modelem FF, který se vyznačuje hned několika zvláštnostmi. Pomineme dnes jeho odvážnou koncepci i svérázný vzhled a podíváme se více pod jeho kapotu, kde krom výjimečného motoru najdeme též zcela nový pohon všech kol s označením 4RM neboli quattro ruote motrici.

Automobilka se hned při prvotním představení pochlubila tím, že její systém 4x4 je o polovinu lehčí než stejná řešení konkurence a příliš tedy neovlivňuje optimální rozložení hmotnosti mezi nápravy (47:53). Nyní se konečně můžeme jasně dozvědět, proč tomu tak je.

Tento systém pohonu všech kol je ve své podstatě připojitelný a za normální trakce je tak veškerý výkon posílán na zadní osu. V momentě, kdy se podmínky zhorší, dokáže poslat výkon i na kola přední a to prý za čas o 30 procent kratší než je běžné (bohužel nevíme, co Ferrari považuje za běžné).

To zní vcelku obvykle, kouzlo řešení Ferrari je v něčem jiném. Systém je totiž napojen přímo na klikovou hřídel motoru a díky dvojici vícelamelových spojek dokáže přenášet výkon samostatně přímo na přední kola. To je významný rozdíl oproti podobným systémům u vozů, které ve výchozím provedení disponují pohonem zadních kol. U nich totiž výkon směřuje obvykle nejprve do převodovky a teprve za ní je směrován zpět na přední osu, takto funguje např. xDrive od BMW. Výhodou přístupu Ferrari je pak o mnoho méně „hardwaru” potřebného pro přenos výkonu i na přední kola, a právě proto může být systém o tolik lehčí.

Pokud by vám jeho fungování z našeho popisu nebylo jasné, přiložené video vám snad vše osvětlí. Kdybyste si raději chtěli prohlédnout akčnější video s FF, zamiřte tímto směrem, zajímat by vás mohla i fotodokumentace nedávného odhalení vozu na ženevském autosalonu.

Petr Miler

Diskuze 3 příspěvky

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše