Firma ukázala převodovku budoucnosti, neduhy současných řeší principem z jízdních kol

Převodovky aut v posledních letech zaznamenaly obrovských pokrok, všechna novátorská řešení ale má smysl používat pouze v autech s konvenčním pohonem. Toto řeší problémy elektromobilů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Firma ukázala převodovku budoucnosti, neduhy současných řeší principem z jízdních kol

31.5.2021 | Petr Prokopec

Firma ukázala převodovku budoucnosti, neduhy současných řeší principem z jízdních kol

/

Foto: Inmotive

Převodovky aut v posledních letech zaznamenaly obrovských pokrok, všechna novátorská řešení ale má smysl používat pouze v autech s konvenčním pohonem. Toto řeší problémy elektromobilů.

Automobilová branže prochází zásadní změnou, kdy výrobci pozvolna začínají spalovací motory nahrazovat elektrickými. Sice tak nečiní dobrovolně hnáni technickými či ekologickými důvody, ale činí tak a snaží se při tom pochopitelně postupovat co nejefektivněji. Řadu komponentů lze převzít z dosavadních aut, jiné ale nikoli. To platí o převodovkách, kdy automobilky skoro vždy sahají po jednorychlostních skříních, na které je navázán diferenciál.

Takové řešení je jednoduché a levné, má ale řadu neduhů. Výrobci s ním musí volit, zda upřednostní zrychlení či naopak nejvyšší rychlost a kompromisy přináší i z hlediska provozní efektivity a výdrže techniky. Nyní si ovšem můžeme představit nové převodové ústrojí Ingear od kanadské společnost Inmotive, které tyto neduhy řeší. A to pozoruhodně jednoduše, tedy i levně.

Její šéf Anthony Wong je nadšeným cyklistou a právě ve svém jednostopém stroji našel inspiraci. Zadíval se totiž na přehazovačku, a napadlo jej, že podobným způsobem by rychlost mohly měnit i automobily. Jen u myšlenky ale nezůstal, ve své pracovně, která původně byla ložnicí, postavil i funkční prototyp.

Vůbec první verze přitom počítala s řemenem s karbonovými zuby a měla zvládnout maximálně 300 otáček. Nakonec ale řadila až ve 1 200 ot./min. Nyní již firma Inmotive užívá zdokonalenou verzi, ta však dle hlavního inženýra firmy Jarka Lutoslawskeho bude potřebovat ještě dále vylepšit. Cílem jsou co nejnižší náklady, proto by převodovka ve srovnání s počátečními variantami měla přijít o zhruba polovinu komponentů.

Finální varianta tak má stát zhruba pouhých 108 liber (cca 3 200 Kč). Ve srovnání se současnými řešeními má Ingear navýšit dojezd o 15 procent či se naopak zasadit o snížení potřebné kapacity baterií o 15 procent a tedy o jejich zlevnění. Kromě toho se až o 20 procent může zlepšit akcelerace a stejně tak i nejvyšší rychlost. Další výhodou je pak flexibilita, použit tak může být v mnoha vozech.

Těchto výhod firma Inmotive dosáhla za pomoci extrémně robustního řetězu BorgWarner Morse Hy-Vo, který je nejen tichý, ale zároveň může zvládat vysoké porce točivého momentu. U elektromobilů nahradí druhou redukční převodovku, po níž již následuje jen diferenciál. Ten u Ingearu zůstává zachován, novým ústrojím je ale obestavěn.

Prostorově tedy novinka není náročnější než jednorychlostní skříně, které nahrazuje. Přesto však nabídne dva stupně, a to právě díky okopírovanému principu řazení kol. Místo aby se totiž řetěz pohyboval po jednotlivých ozubených kolech, ty se naopak pohybují pod ním. Respektive jedno menší kolo může být systémem automaticky přeskládáno na větší a naopak, přičemž daný proces je velmi jemný.

Celý princip je do jisté míry podoben fungování automatu CVT, oproti němu je však mnohem jednodušší a zároveň efektivnější. Spojit jej pak bude možné s různými režimy jako Sport či naopak Comfort, vše ale bude záviset na doprovodném softwaru. Více ale firma Inmotive o své novince neříká - tedy až na skutečnost, že momentálně probíhají testy na dvou exemplářích elektrického Hyundai Kona.


Firma ukázala převodovku budoucnosti, neduhy současných řeší principem z jízdních kol - 1 - Inmotive Ingear 2021 prvni foto 01Firma ukázala převodovku budoucnosti, neduhy současných řeší principem z jízdních kol - 2 - Inmotive Ingear 2021 prvni foto 02
Revoluční převodovka Ingear je inspirovaná řazením jízdních kol. Z toho důvodu se řetěz nepřesunuje napříč ozubenými koly, ale ta se přeskládávají pod ním. Foto: Inmotive

Zdroj: Inmotive

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.