Francouzi ukázali v akci svůj prý převratný podvozek, chce vrátit slavné časy zašlapané hydropneumatiky

Něco podobného už Francouzi jednou vyvinuli, dnes to ale nedostanete do žádného z jejich aut. Nyní zkouší napodruhé zabodovat jednodušším systémem, který má stejně dobře zvládat komfortní i dynamickou jízdu. Prioritou jsou nicméně pocity jako z kouzelného koberce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Francouzi ukázali v akci svůj prý převratný podvozek, chce vrátit slavné časy zašlapané hydropneumatiky

22.7.2022 | Petr Prokopec

Francouzi ukázali v akci svůj prý převratný podvozek, chce vrátit slavné časy zašlapané hydropneumatiky

/

Foto: Citroën

Něco podobného už Francouzi jednou vyvinuli, dnes to ale nedostanete do žádného z jejich aut. Nyní zkouší napodruhé zabodovat jednodušším systémem, který má stejně dobře zvládat komfortní i dynamickou jízdu. Prioritou jsou nicméně pocity jako z kouzelného koberce.


Vedle extravagantního designu proslul Citroën zejména svými podvozky. Ty se však od těch, jenž svého času nabízel Ford, značně liší. Zatímco totiž modrý ovál vsadil na sportovní chování, pro Francouze byl prioritou komfort. Již v roce 1954 tak osadili zadní nápravu modelu Traction Avant hydropneumatickým odpružením, které se o rok později u modelu DS objevilo také vpředu. Automobilka tak stanovila nové standardy v rámci kvality jízdy. Nicméně před pár lety poslední evoluční verzi systému poslala na věčnost.

Nyní tu nicméně máme novou vlajkovou loď a spolu s ní i novou převratnou technologii. Tedy alespoň Francouzi ji takto prezentují. Citroën C5 X totiž osadili systémem Advanced Comfort Active Suspension, který stejně jako u některých dalších modelů značky disponuje dvojitými progresivními hydraulickými dorazy. Ty však byly vůbec poprvé spárovány s elektronickou kontrolou tlumičů. To má zjemnit tlumení, dokonce na takovou úroveň, že vůz „nabízí v této kategorii nesrovnatelné pohodlí“.

Kromě toho je možné počítat s nezávislou kontrolou každého kola, neboť armáda senzorů provádí již dopředu analýzu povrchu vozovky, aby elektronická kontrola zvolila optimální konfiguraci tlumičů v reálném čase. Podvozek má přitom tři úrovně nastavení, a sice Normal, Comfort a Sport. První dvě se v rychlostech do 50 km/h chovají stejně, po překročení této mety nicméně první zmíněný upřednostňuje ovladatelnost. Druhý vám pak má umožnit let jako na kouzelném koberci.

Co se režimu Sport týče, ten je nepřekvapivě určen pro sportovní jízdu, jakkoliv něco takového může u C5 X působit až nepatřičně. Jak je nicméně patrné z nového videa, nové vlajkové lodi Citroënu nedělají potíže ani vysokorychlostní manévry připomínající losí test, tedy pohromu moderních aut. Mimo to nicméně vůz zvládá bez problémů překonat jakýkoliv povrch, přičemž je sice patrná měkkost podvozku, ta se však neprojevuje negativně ani za extrémních situací.

Denis Mineret uvádí, že vývojem podvozku strávil čtyři roky. Z jeho slov navíc vyplývá, že právě v tomto ohledu chce koncern Stellantis více odlišit různé modely různých značek, i když u nich použije stejné komponenty. C5 X přitom stejně jako Peugeoty 408 a 508 používá platformu EMP2, v jeho případě nicméně byla prioritou jemná jízda, která měla překonat veškerá dosavadní měřítka. Zároveň ale Francouzi kladli nemalý důraz na výraznou podporu těla.

Právě to má vést k oné sportovní charakteristice jízdy, se kterou napomáhá také plug-in hybridní ústrojí složené z elektromotoru a přeplňované jedna-šestky. Tato kombinace produkuje 225 koní, jenž míří na přední nápravu, a se kterými vůz osazený dále osmistupňovým automatem zdolá stovku za 7,9 sekundy. Díky baterii o kapacitě 12,4 kWh pak zvládne i 50 kilometrů čistě na elektřinu, tedy alespoň dle metodiky WLTP.


Francouzi ukázali v akci svůj prý převratný podvozek, chce vrátit slavné časy zašlapané hydropneumatiky - 1 - Citroen C5 X 2021 prvni sada 05Francouzi ukázali v akci svůj prý převratný podvozek, chce vrátit slavné časy zašlapané hydropneumatiky - 2 - Citroen C5 X 2021 prvni sada 10Francouzi ukázali v akci svůj prý převratný podvozek, chce vrátit slavné časy zašlapané hydropneumatiky - 3 - Citroen C5 X 2021 prvni sada 19Francouzi ukázali v akci svůj prý převratný podvozek, chce vrátit slavné časy zašlapané hydropneumatiky - 4 - Citroen C5 X 2021 motory Perex
S hydropneumatickými podvozky je sice u Citroënu konec, nová vlajková loď C5 X by nicméně díky progresivním hydraulickým dorazům spárovaným s elektronickou kontrolou tlumičů měla nabídnout podobně výjimečné pohodlí. Foto: Citroën

Zdroj: Citroën

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.