Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Italové poodhalili nové řešení brzd, zbaví je jejich nejnepříjemnějšího projevu
24.10.2019 | Mirek Mazal
Automobilový svět se mění a pokud vše bude probíhat tak, jak regulátoři plánují, budou silnice brzy plné elektromobilů. Jejich tichost ale dá vyniknout nepříjemnému hluku brzd, právě na ten se tak nyní zaměřuje Brembo.
Fungování brzdové soustavy občas doprovází nepříjemné zvuky v podobě skřípění, pískání nebo hučení. Hlasité projevy vznikají v určité fázi životního cyklu všech kotoučů a destiček nebo při jejich určité zátěži. Stabilně tiché jsou brzdy jen výjimečně, například s použitím karbon-keramických dílů, nebo v režimu jemného lechtání pedálu zánovních brzd bez větších nároků na výraznější zpomalení.
Právě na hluk od brzd se nyní zaměřuje italská společnost Brembo. S příchodem elektromobilů vzniká intenzivnější potřeba utišit veškeré pazvuky, proto technici v provincii Bergamo vymýšlejí způsob umlčení důležité součásti všech automobilů bez ohledu na druh pohonu. „Elektrické motory jsou velmi tiché, takže brzdový systém by mohl být pro cestující nepříjemný,“ řekl výkonný viceprezident firmy Matteo Tiraboschi.
Je pravdou, že automobily na baterie vydávají za jízdy jen bzukot, takže rušivé elementy brzdového mechanismu vyniknou více než u konvenčních aut. Ne však údajně s odlehčenými komponenty Bremba, jejichž ovládání bude mít řidič pod taktovkou řídicí jednotky a drátů, nikoliv tradičně přes hadice naplněné kapalinou. Moderní propojení s komponenty z nových materiálů by mělo snížit dráždivý rachot od kol podobně jako u karbon-keramických brzd, ale za nesrovnatelně nižší cenu (sada karbon-keramických brzd stojí pořád okolo 400 tisíc Kč).
Elektronizace brzdové soustavy pomůže také zdokonalit účinnost rekuperace kinetické energie skrze elektrické motory, při níž se vozidlo také dá neslyšně citelně zpomalit. Vývojáři podrobnosti tají před konkurencí, přesný popis řešení nových brzd a fungování celého systému tak zatím nebyl zveřejněn. Stejně tak zatím chybí datum možného uvedení do sériové výroby, z našeho pohledu jde ale o krok správným směrem - kdo jednou poznal, s jakým komfortem deceleruje i konvenční auto s karbon-keramikou, už vždy vnímá běžné „ocelové” brzdy jako hlučné bez ohledu na jejich stav a zátěž.
Brembo dominuje automobilovému průmyslu v segmentu dodávek výkonných brzdových systémů. Nyní se Italové zaměřují na odstranění nepříjemných projevů brzd hlavně kvůli nástupu elektromobilů
Zdroje: Reuters, Brembo
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
dnes - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva