Revoluční japonský materiál udělá auta komfortnější, řeší neduhy těch dnešních

Komfortu současných aut se prakticky nekladou meze, v případě jejich efektivního odhlučnění ale existují přinejmenším dva podstatné limity - cena a hmotnost. Řešení Nissanu má recept na obojí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Revoluční japonský materiál udělá auta komfortnější, řeší neduhy těch dnešních

2.10.2020 | Mirek Mazal

Revoluční japonský materiál udělá auta komfortnější, řeší neduhy těch dnešních

/

Foto: Nissan

Komfortu současných aut se prakticky nekladou meze, v případě jejich efektivního odhlučnění ale existují přinejmenším dva podstatné limity - cena a hmotnost. Řešení Nissanu má recept na obojí.

Zvuková izolace kabiny auta hraje ve vnímání komfortu jízdy zásadní roli. Důkladné odhlučnění je poznávacím znakem prémiových automobilů, u kterých se ale tradičně odráží ve dvou nepříjemných aspektech. Jednak jde o cenu, kterou logicky navyšuje, aby ale něco hluk odkudkoli tlumilo, musí to být tradičně hutné a tedy i těžké. Důkladné odizolování kabiny tak citelně zvyšuje hmotnost celého vozu, u velkých luxusních aut klidně o stovky kilogramů.

To je nežádoucí už u aut se spalovacími motory, u nichž lze ale hmotnost ještě celkem snadno kompenzovat výkonem. Citelně větší problém je to u elektromobilů, kde je nutné kvůli limitům akumulátorů s energií více hospodařit, neboť těžká auta mají příliš malý dojezd. Navíc výrobci bojují s tím, že hluk od kol není maskován motorem a výfukem, takže hluk z čehokoli coby nejnepříjemnější projev aut je obtěžující ještě více.

Proto technici z Nissanu začali už na konci minulé dekády pracovat na materiálu, který bude účinnější a zároveň citelně lehčí, než ty současné. Výsledkem jejich práce je struktura, kterou nazývají akustický meta-materiál a která má být poprvé nasazena v další generaci jeho elektrických aut.

Japonský vynález je v principu jednoduché řešení, které se skládá z mřížové struktury a plastového filmu. Ten limituje vibrace, aby omezil přenos zvuku v širokém kmitočtovém pásmu (500 až 1200 hertzů), který vytváří zvuky ze silnice a od motoru. Nekomplikované složení tlumících vrstev slibuje dokonce nižší výrobní náklady než u dnes používaných materiálů. Jeho výhodou je i potlačení nadměrného zatížení vozu - aby meta-materiál zaručil stejnou úroveň odhlučnění, může být až o 75 % lehčí než současná řešení. Popř. dokáže vůz odhlučnit ještě podstatně lépe s hmotnostní úsporou v řádu desítek procent.

Jak jsme již naznačili, Nissan na této novince pracuje od roku 2008 a technici museli postupně vyvinout vlastní postup testování účinku materiálů, aby se vůbec dobrali k výsledku. Automobilka dále upřesňuje, že s ním bude nutné pracovat ve velkých objemech, aby se produkce ekonomicky vyplatila, přesto nevylučuje jeho použití už v elektrickém SUV Aryia. Menší revoluce je tedy možná blíže, než se zdá.


Revoluční japonský materiál udělá auta komfortnější, řeší neduhy těch dnešních - 1 - Nissan akusticky meta material foto 04Revoluční japonský materiál udělá auta komfortnější, řeší neduhy těch dnešních - 2 - Nissan akusticky meta material foto 05Revoluční japonský materiál udělá auta komfortnější, řeší neduhy těch dnešních - 3 - Nissan akusticky meta material foto 06Revoluční japonský materiál udělá auta komfortnější, řeší neduhy těch dnešních - 4 - Nissan akusticky meta material foto 07Revoluční japonský materiál udělá auta komfortnější, řeší neduhy těch dnešních - 5 - Nissan akusticky meta material foto 08Revoluční japonský materiál udělá auta komfortnější, řeší neduhy těch dnešních - 6 - Nissan akusticky meta material foto 09Revoluční japonský materiál udělá auta komfortnější, řeší neduhy těch dnešních - 7 - Nissan akusticky meta material foto 10Revoluční japonský materiál udělá auta komfortnější, řeší neduhy těch dnešních - 8 - Nissan akusticky meta material foto 11Revoluční japonský materiál udělá auta komfortnější, řeší neduhy těch dnešních - 9 - Nissan akusticky meta material foto 12
Nissan vyvinul lehký izolační materiál, který zbaví auta nežádoucích hluků všeho druhu za nižších nákladů a hmotnosti. Vyvíjel jej 12 let. Foto: Nissan

Zdroj: Nissan

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše