Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Korejci odhalili detaily k novému typu motoru, může oddálit nástup elektromobilů
11.9.2020 | Mirek Mazal
Korejci věří, že spalovací motory mají větší budoucnost, než jim řada jiných věští a už 9 let vyvíjí nový motor CVVD. Teď se konečně můžeme detailněji podívat na to, jak funguje.
Zkraje letošního roku jsme vás informovali o snahách automobilky Hyundai oddálit nástup elektrických aut novým spalovacím motorem. Korejci se přidali do tandemu za Mazdu a poprvé představili potenciálně převratnou techniku zvanou Continuously Variable Valve Duration (CVVD). Dosud nepoznaný způsob ovládání ventilů má přinést o 4 % vyšší výkon, pětiprocentní snížení spotřeby a o 12 % méně vypuštěných emisí, to vše současně.
Základním principem fungování CVVD je schopnost přizpůsobit se aktuální jízdní situaci. Při jízdě víceméně konstantní rychlostí vůz vyžaduje relativně málo energie, a tak korejský agregát nechává sací ventil otevřený až do poloviny kompresního zdvihu a snížením odporu stlačování pístu se zlepší účinnosti pohonu, respektive se sníží spotřeba pohonných hmot. Po sešlápnutí plynu či jiné potřebě výkonu se sací ventil uzavře hned na začátku kompresního procesu, a to maximalizuje množství vzduchu použitého při spalovací fázi vedoucí ke zlepšení točivého momentu.
CVVD umí na rozdíl od stávajících technologií měnit všechny podstatné parametry ventilového profilu, tedy okamžik otevření, zdvih i čas zavření. Všechny vzájemně závislé jevy u Hyundai správně nastavují nepropojené části rozdělené částí vačkové hřídele. Vtip je v tom, že hřídel se může pohybovat odděleně od vaček.
Fungování teoreticky složitého konceptu si nyní můžeme upřesnit. Hodí se připomenout, že dosud používané systémy používají pevné vačkové hřídele a variabilitu do hry přináší buď nastavitelné přídavné páky přenášející profil vačky na ventil nebo změna natočení celé hřídele vůči klikové hřídeli. CVVD je založeno na volném uložení vaček na hřídeli. Přenos pohybu hřídele na samotnou vačku zajišťuje proměnná soustava, která poměrně jednoduchým mechanismem mění relativní úhlovou rychlost vačky vůči hřídeli. Část otáčky se vačka pohybuje rychleji, část pomaleji, čímž dochází k nastavování ventilového profilu. Nastavení zmíněného mechanismu má na starosti pomocná hřídel ovládaná elektrickým aktuátorem.
Způsob přesouvání ovladače nasazeného na pohyblivém jezdci je skutečně pozoruhodný. Jednotlivé komponenty dovolující variabilitu ventilů jsou přesně tak důmyslně sladěné, jak by mohly být za devět let aktivního vývoje převratného pohonu. Nový motor plný nových drážek, dílů, zářezů, ozubených kol a otvorů by měl garantovat výdrž 10 let a nejméně 160 tisíc kilometrů bez závad. Fascinuje stoprocentní spoleh nového řešení na mechaniku, jelikož CVVD nedoprovází žádná elektronika potenciálně náchylná k poruchám. Chystanou novinku je potřeba hlavně správně mazat, poté prý může přežít i celý zbytek auta.
Prvním sériovým autem s novým motorem se stalo Hyundai Sonata modelového roku 2020 s novým motorem 1,6 T-GDI o výkonu 132 kW (160 koní). Výkonově tedy motor oproti současnosti do bůhvíjakých výšin nezamíří, to ale není jeho primární úkol - chce být efektivnější ve smyslu zachování slušného výkonu při citelně menší spotřebě, větší „čistotě” a vysoké spolehlivosti. Jaká bude realita, ukáže ve všech ohledech až čas.
Motor Continuously Variable Valve Duration (CVVD) od Hyundai odhalil další své přednosti, není jich málo. Foto: Hyundai
Zdroj: Hyundai
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch