Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus

Nový dvoulitr nabídne 350 Nm už od 1 650 ot., o výkon v nízkách otáckách tedy obava není. Obě strany ventilů mají variabilní časování a turbo je Twin Scroll.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus

13.3.2015 | Marek Bednář | 22 příspěvků

Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nový dvoulitr nabídne 350 Nm už od 1 650 ot., o výkon v nízkách otáckách tedy obava není. Obě strany ventilů mají variabilní časování a turbo je Twin Scroll.

Evropská varianta Lexusu NX 200t už k nám dorazila a s ní se objevily i informace o prvním dvoulitrovém čtyřválci pod kapotou vozů značky Lexus. A není to jen tak nějaký dvoulitr, odvozený z něčeho, co do svých plebejštějších aut montuje Toyota. Kromě slušného výkonu zvládne tento motor také dva různé typy spalovacích cyklů.

Začněme ale tím pro nás petrolheady podstatnějším - výkonem. Je to moderní benzínový turbomotor, takže je potřeba očekávat maximum točivého momentu v dolních dvou třetinách otáčkoměru - 350 Nm je k dispozici mezi 1 650 a 4 000 otáčkami, takže pružnost tomuto motoru určitě chybět nebude. Maximum výkonu, 238 koní, leží mezi 4 800 a 5 600 otáčkami.

Nový dvoulitr je přeplňovaný turbodmychadlem s technologií Twin Scroll, tedy s různými kanály pro vedení vzduchu pro rychlejší odezvu na plyn anebo pro větší plnicí tlak. Kapalinový mezichladič stlačeného vzduchu je těsně u motoru pro ještě rychlejší odezvu na plyn. Také má motor přímé vstřikování paliva, pochopitelně, a jak výfukové, tak sací ventily mají proměnlivé časování. Výfukové používají klasickou technologii VVT-i, sací jsou ovládány VVT-iW, a tedy můžou - ale nemusí - zůstat částečně otevřené delší dobu.

Z tohoto časování pramení nadpis, že motor může pracovat jak v Ottově, tak i v úspornějším, ale méně výkonném Atkinsonově cyklu, kdy právě sací ventil zůstane pootevřený ještě část kompresní fáze. Cílem tohoto cyklu je dosažení nižší spotřeby paliva, což se v dnešní době náramně hodí. Hodnota emisí je údajně 178 g CO2/km, což odpovídá spotřebě 7,6 litru benzínu na 100 km.

Nevíme, jak budou vypadat přechody mezi Ottou a Atkinsonem, ale očekáváme - a tak trochu doufáme - že pro test spotřeby NEDC a klidnou jízdu „na spotřebu” bude motor pracovat v Atkinsonově cyklu, ale ve chvíli, kdy zašlápnete plyn do podlahy, přepne na Ottův cyklus a pošle vás k horizontu, jak nejrychleji bude umět.

Hlava válců má také integrované výfukové svody a ony svody dále vedou plyny z jednotlivých válců co nejdéle odděleně, což slouží jednak pro zlepšení chlazení výfukových plynů a jednak pro rozšíření pásma, kdy je dostupný nejvyšší točivý moment - alespoň tak hovoří dostupné informace. Také se dozvídáme, že je motor jako celek neobyčejně lehký, váží pouze 160 kg.

Jak bude celek fungovat ve skutečnosti, se od stolu odhaduje hůře, ale aspoň známe pásma, kde je dostupný nejvyšší výkon a z toho si jistě dokážete udělat obrázek. Zrovna ale Lexus NX 200t testujeme, takže v dohledné době očekávejte kompletní recenzi.


Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus - 1 - 2015 lexus nx 200t motor 01Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus - 2 - 2015 lexus nx 200t motor 02Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus - 3 - 2015 lexus nx 200t motor 03Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus - 4 - 2015 lexus nx 200t motor 04Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus - 5 - 2015 lexus nx 200t motor 05
Nový čtyřválec v Lexusu NX 200t žene i všechna kola

Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus - 6 - 2015 lexus nx 200t 01Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus - 7 - 2015 lexus nx 200t 02Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus - 8 - 2015 lexus nx 200t 03Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus - 9 - 2015 lexus nx 200t 04Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus - 10 - 2015 lexus nx 200t 05Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus - 11 - 2015 lexus nx 200t 06Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus - 12 - 2015 lexus nx 200t 07Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus - 13 - 2015 lexus nx 200t 08Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus - 14 - 2015 lexus nx 200t 09
Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus - 15 - 2015 lexus nx 200t 10Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus - 16 - 2015 lexus nx 200t 11Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus - 17 - 2015 lexus nx 200t 12Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus - 18 - 2015 lexus nx 200t 13Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus - 19 - 2015 lexus nx 200t 14Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus - 20 - 2015 lexus nx 200t 15Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus - 21 - 2015 lexus nx 200t 16Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus - 22 - 2015 lexus nx 200t 17Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus - 23 - 2015 lexus nx 200t 18Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus - 24 - 2015 lexus nx 200t 19Lexus 200t: nový turbomotor detailně, zvládne Ottův i Atkinsonův cyklus - 25 - 2015 lexus nx 200t 20
Lexus NX 200t se v evropské verzi odhalil nedávno

Marek Bednář

Diskuze 22 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.