Mazda 1,5 SkyActiv-D: nový 105koňový diesel prý stlačí spotřebu pod 3,4 litru

Nová pohonná jednotka slibuje rovněž redukci částic NOx, ochranu před samovznícením či rychlé dosažení optimální provozní teploty.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Mazda 1,5 SkyActiv-D: nový 105koňový diesel prý stlačí spotřebu pod 3,4 litru

11.6.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Mazda 1,5 SkyActiv-D: nový 105koňový diesel prý stlačí spotřebu pod 3,4 litru

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nová pohonná jednotka slibuje rovněž redukci částic NOx, ochranu před samovznícením či rychlé dosažení optimální provozní teploty.

O příchodu nové generace Mazdy 2 si pomalu již šuškají i vrabci na střeše. Během březnového autosalonu v Ženevě nám přitom japonská automobilka konceptem Hazumi naznačila, jak bude chystaný model vypadat. Stejně tak jsme si ovšem mohli udělat jistý obrázek o technice, neboť pod kapotou červeného exempláře nechyběl ani nový 1,5litrový dieselový motor SkyActiv-D.

Dosud však o této pohonné jednotce nebylo známo mnoho informací. Tento stav ale Mazda nyní napravila, neboť do světa pustila pár základních dat. Víme tedy, že nový čtyřválec vychází z 2,2litrového turbodieselu, ze kterého přebírá hlavně unikátní systém vstřikování. Ten počítá s piezoelektrickými vstřikovači, které mají několik programů a mohou se přizpůsobit studenému i zahřátému motoru.

Vyjma toho ani v novém motoru nechybí keramické vložky či písty ve tvaru vejce, jež mají zabránit kontaktu paliva se stěnou válců. Souběžně s tím byla vyřešena ochrana před nežádoucím samovznícením, kdy k otevření výfukových kanálů dochází během fáze sání. Tím zároveň Mazda zajistila, aby se motor mnohem rychleji dostal do optimální provozní teploty.

Mimo to nechybí variabilní geometrie lopatek turbodmychadla, filtr pevných částic, regenerace brzdové energie, systém start/stop či technologie EGR redukující zejména emise NOx. Jejich přesnou míru sice neznáme, v případě CO2 by však neměla být překročena hodnota 90 gramů na kilometr, tedy ekvivalent nějakých 3,4 l/100 km.

Tím nám ovšem informační tok začíná vysychat, zmínit již můžeme pouze vyšší kompresní poměr nového motoru ve srovnání s tím dárcovským. Zatímco totiž Dva-dvojka disponuje poměrem 14,1:1, 1,5litrový čtyřválec dostal do vínku poměr 14,8:1. A to hlavně díky svému menšímu objemu.


Mazda 1,5 SkyActiv-D: nový 105koňový diesel prý stlačí spotřebu pod 3,4 litru - 1 - Mazda 2 2015 novy render 01Mazda 1,5 SkyActiv-D: nový 105koňový diesel prý stlačí spotřebu pod 3,4 litru - 2 - Mazda 2 2015 novy render 02Mazda 1,5 SkyActiv-D: nový 105koňový diesel prý stlačí spotřebu pod 3,4 litru - 3 - Mazda 2 SkyActiv-D prvni foto
Vzhled nové Mazdy 2 (zde na neoficiálních ilustracích) stále není jasný. Technika pod kapotou se však již začíná rýsovat

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.