Mercedes 9G-Tronic: devítistupňový automat podrobněji, je prý i lehčí

Nový automat dokáže při rychlosti 120 km/h poslat motor k hranici 1 350 ot/min. Zajímavé ale je, že k úsporám proti dřívějšku dochází jen ve městě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Mercedes 9G-Tronic: devítistupňový automat podrobněji, je prý i lehčí

25.7.2013 | Petr Prokopec | 2 příspěvky

Mercedes 9G-Tronic: devítistupňový automat podrobněji, je prý i lehčí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nový automat dokáže při rychlosti 120 km/h poslat motor k hranici 1 350 ot/min. Zajímavé ale je, že k úsporám proti dřívějšku dochází jen ve městě.

Závody ve zbrojení v automobilovém průmyslu nejsou ničím novým, až donedávna však při nich šlo především o koně. V době, kdy bychom ovšem měli být maximálně uvědomělí, starat se o životní prostředí a dbát také na ostatní motoristy a účastníky silničního provozu, se ovšem boj přesunul do trochu jiných sfér. Vítězem je v něm ten, kdo přijde s nejnižší spotřebou resp. emisemi CO2. Reálné samozřejmě být nemusí, to je ale v této hře druhotné, důležité je, aby výsledek dobře vypadal.

Už dříve jsme mnohokrát probírali, jak nereálné jsou nutně testy normované spotřeby a jak moc se do nich snaží výrobci vejít všemi možnými i nemožnými prostředky, oblepováním spárů karoserie počínaje a pro mnohé nesmyslnými technickými řešeními jako systém start/stop konče. To jsou vážně známá fakta, proč je tedy znovu zmiňujeme? Hlavně kvůli nové devítistupňové převodovce Mercedesu, která je, stejně jako ostatní řešení tohoto typu, postavena hlavně podle tohoto vzorce.

Tím rozhodně nechceme obviňovat německou automobilku z nějakého podlézání Evropské unii. Nový automat totiž na rozdíl od řady jiných pseudořešení může přinést úsporu i v reálném životě. Tisková zpráva je ovšem plná termínů, které nahrávají spíše oněm laboratořím. Podle ní totiž převodovka výrazně navyšuje efektivitu, které je dosaženo hlavně snížením otáček. Nový Mercedes-Benz E 350 BlueTec, který automat dostal jako první, tak při devátém zařazeném stupni a rychlosti 120 km/h točí pouhých 1 350 ot./min.

Zajímavé ovšem je, že dálniční spotřeba se oproti předchozí sedmistupňové převodovce vůbec nesnížila. Místo toho třída E spoří pár decilitrů pouze ve městech, kde zřejmě přichází ke slovu zakomponovaný systém start/stop. Pokud jej tak deaktivujete (stále to ještě jde), pak zřejmě jediný rozdíl ucítíte ve vyšším pohodlí a ovladatelnosti. Podle Mercedesu by totiž nový automat měl být lehčí než ten předchozí, přesnou úsporu hmotnosti ale značka nezmiňuje.

Více ovšem víme o vnitřních komponentech převodovky, která by měla zvládat až 1 000 Nm točivého momentu. Cílem totiž prý byla minimalizace planetových soukolí a řadicích elementů. Soukolí tak pod hliníkovým pláštěm najdeme čtyři, zatímco elementů je šest, přičemž nadále s nimi spolupracuje ještě trojice senzorů rychlosti, která by měla umožnit i přeskakování několika rychlostních stupňů. A to při cestě dolů i nahoru.

V rámci maximální dynamiky by pak ve sportovním režimu měl být zkrácen čas nutný k přeřazení, ani zde ale značka nezmiňuje konkrétní údaj. Jisté je, že nová převodovka díky přenosu vysokého točivého momentu dorazí pod kapoty těch modelů AMG, které dnes používají jen pětistupňový automat. Vyjma toho se pak rozšíří i do standardních modelů, z nichž prvním zřejmě bude kupé třídy S, které očekáváme ve Frankfurtu.


Mercedes 9G-Tronic: devítistupňový automat podrobněji, je prý i lehčí - 1 - Mercedes-Benz 9G-Tronic 01Mercedes 9G-Tronic: devítistupňový automat podrobněji, je prý i lehčí - 2 - Mercedes-Benz 9G-Tronic 02
Mercedes 9G-Tronic: devítistupňový automat podrobněji, je prý i lehčí - 3 - Mercedes-Benz 9G-Tronic 03Mercedes 9G-Tronic: devítistupňový automat podrobněji, je prý i lehčí - 4 - Mercedes-Benz 9G-Tronic 04
Nový devítistupňový automat má již přímo v sobě zakomponovaný systém start/stop. Není proto divu, že spotřeba šla dolů hlavně v městském provozu, i když delší poslední kvalt by měl pomáhat i jinde

Petr Prokopec

Diskuze 2 příspěvky

Živá témata na fóru

zobrazit vše