Mercedes chce vlastní elektrické turbo, využít přitom může znalostí z Formule 1

Kompletní závodní technika na běžné silnice přenesena pochopitelně být nemůže, některé komponenty však šanci na rozšíření mají.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Mercedes chce vlastní elektrické turbo, využít přitom může znalostí z Formule 1

8.7.2014 | Petr Prokopec | 1 příspěvek

Mercedes chce vlastní elektrické turbo, využít přitom může znalostí z Formule 1

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kompletní závodní technika na běžné silnice přenesena pochopitelně být nemůže, některé komponenty však šanci na rozšíření mají.

V letošní sezóně Formule 1 nenajdeme úspěšnější tým než Mercedes-Benz. Stříbrné šípy totiž s výjimkou kanadské Grand Prix opanovaly všechny velké ceny, přičemž takový Nico Rosberg se ještě před závodem na Silverstone mohl chlubit opravdu působivou bilancí - každý dosavadní podnik buď vyhrál, nebo v něm skončil druhý. Tip na letošního mistra světa vám tu ovšem dávat nechceme, stejně jako nebudeme pátrat, jak moc vlastně letošní pravidla ovlivnilo někdejší prohlášení značky, že ze seriálu odejde, pokud nedojde k downsizingu pohonných jednotek. Místo toho se zadíváme na technologie, které by divize silničních vozů chtěla převzít právě od úspěšného týmu F1.

Šéf oddělení pohonných jednotek AMG Jochen Martin Schmid uvedl, že on a jeho kolegové se pravidelně scházejí s lidmi z Formule 1 a probírají plány, jak přenést poslední technické novinky z monopostů na běžné produkční vozy. Celé řešení zahrnující 1,6litrový šestiválec a změť drátů a cívek se ovšem na veřejné silnice nepodívá, neboť generuje maximální výkon pouze ve velmi úzkém pásmu otáček. To je navíc umístěno velmi vysoko, kvůli čemuž by těžší standardní automobily v nízkých otáčkách trpěly jistou dýchavičností.

Jednotlivé komponenty by se ovšem adopce dočkat mohly. Schmidt přitom dodává, že jeho tým není omezen pravidly či zákazem dalšího vývoje a v určitých oblastech by tak nakonec silniční technika mohla tu závodní i překonat. Řeč je především o inovativním způsobu přeplňování, které používá k roztáčení dmychadla elektromotor namísto výfukových plynů. Díky tomu je totiž mnohem rychleji dosaženo plnícího tlaku, čímž je do značné míryeliminována „turbo díra“. Celý proces spalování paliva lze navíc lépe kontrolovat a tak dosahovat nižší spotřeby.

To samozřejmě není nic nového, s podobnou technologií totiž koketuje také BMW, Audi a kdo ví, kdo ještě. Značka se čtyřmi kruhy ve znaku navíc nedávno představila koncept RS5 TDI, který je elektro-přeplňováním vybaven a daný systém by ráda viděla v produkčních vozech během příštích dvou let. Třícípá hvězda však ve srovnání s tím prozatím jen zvažuje, zda se implantace daného systému do jejích silničních vozů vyplatí. Pokud tedy nakonec dá e-turbu zelenou, pak jej zřejmě uvidíme na veřejných vozovkách až za delší dobu.


Mercedes chce vlastní elektrické turbo, využít přitom může znalostí z Formule 1 - 1 - Mercedes-Benz F1 V6 motor 01Mercedes chce vlastní elektrické turbo, využít přitom může znalostí z Formule 1 - 2 - Mercedes-Benz F1 V6 motor 02Mercedes chce vlastní elektrické turbo, využít přitom může znalostí z Formule 1 - 3 - Mercedes-Benz F1 V6 motor 03Mercedes chce vlastní elektrické turbo, využít přitom může znalostí z Formule 1 - 4 - Mercedes-Benz F1 V6 motor 04Mercedes chce vlastní elektrické turbo, využít přitom může znalostí z Formule 1 - 5 - Mercedes-Benz F1 V6 motor 05Mercedes chce vlastní elektrické turbo, využít přitom může znalostí z Formule 1 - 6 - Mercedes-Benz F1 V6 motor 06
Mercedes-Benz je pro letošek nejúspěšnějším týmem Formule 1. Není proto divu, že silniční oddělení chce čerpat know-how od svých kolegů ze závodní divize

Zdroj: Drive

Petr Prokopec

Diskuze 1 příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše