Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nadšenec rozřezal pneumatiku Formule 1 a ukázal, co se nachází uvnitř
26.3.2019 | Mirek Mazal
Vozy Formule 1 obouvají nejlepší pneumatiky světa, o tom nemá smysl se přít. Jak vypadají zvenčí, ví snad každý, ale co se skrývá v jejich nitru?
Správné obutí rozhoduje o tom, jestli auto zůstane na silnici, popř. jestli mu za jízdy náhodou neexploduje kolo. Pneumatiky jsou jediným styčným bodem mezi vozem a silnicí a v závislosti na zvyšující se rychlosti jízdy roste význam volby těch správných pryží. Ty nejlepší obouvají monoposty Formule 1, třebaže není na místě si dělat iluze, že jejich pouhé nazutí na jakýkoli jiný vůz povede k větší rychlosti. Jsou stavěné tak, aby dobře fungovaly i při extrémním zatížení a na vaší Fabii 1,0 TSI by zřejmě zůstaly při jakékoli jízdě tvrdé jako puky.
Už z tohoto důvodu musí mít nutně specifickou konstrukci, ale jak vypadá? Běžně zůstává ukryta pod vrstvami četné gumy, jednomu z nadšenců se ale podařilo dostat ke skutečné pneumatice monopostu F1 od Pirelli, kterou se rozhodl rozpitvat před objektivem kamery.
Italská firma je od roku 2011 jediným dodavatelem pro závodní monoposty a žlutý pruh na boku symbolizuje středně tvrdou směs. S ohledem na to běhoun překvapil svou tvrdostí, celkem dlouho odolával i brusnému kotouči úhlové brusky. Nejdříve vzniklo značné množství bílého kouře, dokud se neobjevil pod ním ukrytá ocelový drát.
Ani příčný řez nebyl pro kutilský nástroj jednoduchý. Po oddělení čtvrtky z celého obvodu pneumatiky se ukázala velmi tenká konstrukce důležitých vrstev, které mají za úkol držet komponenty v jednom přilnavém celku.
Prvním důležitým prvkem je ocelové lanko na okraji pneumatiky v oblasti, kde guma přiléhá na disk. Kolem něj a krátce směrem vzhůru vedou tenké drátky tvořící kostru v oblasti blízké ráfku. Zbytek bočnice už je tvořen výhradně gumou bez zpevňovacích prvků.
Běhoun je jen pár milimetrů tlustý, použitá pneu z videa má celkově jen asi 5 až 6 mm gumy a ocelové konstrukce, přesto je tvrdá a odolná. Nejtužší místo je blízko patky pláště, zpevnění lemu usnadňuje překonání sil při brzdění, kdy by se disk mohl protočit gumou.
Leckdo by možná čekal nějaké kosmické řešení, ale není tu, pneumatika je svou základní konstrukcí podobná těm, které používáme na silničních vozech. Používá „jen” odlišné a materiály a vzhledem k pneumatikám osobních aut je velmi tenká - tak, aby při jízdě bylo minimalizováno množství rotující hmoty.
Pohled na rozřezané - a možná ještě více rozřezání - obutí Formule 1 je pozoruhodný, třebaže překvapí snad jen extrémně tenkou konstrukcí
Zdroj: Driver61@Youtube
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před hodinou - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch