Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší největší problémy současných řešení
16.7.2021 | Petr Prokopec
Už osvědčený princip se Němci rozhodli aplikovat v autech, která si dosud musela vystačit obvykle jen s jednorychlostní převodovkou. Ta ale ve výsledku shazuje dojezd i dynamiku elektromobilů, plynule měnitelný převod má pomoci.
Tento týden Evropská unie přišla s novým návrhem týkajícím se budoucích emisních standardů aut. Počítá nepřekvapivě s razantním utažením šroubů a nepřímo nařízenou elektromobilitou pro všechny. Něco takového je podle nás utopií, na tomto hrobě jsme však plakali tolikrát, že na něm už roste kapradí. Optikou Bruselu se už dnes hraje jen o to, kdy politici zmáčknou červené tlačítko a „vypnou” výrobu spalovacích aut.
Z našeho úhlu pohledu je to nesmysl, neboť jedinou rozumnou cestou je počkat na chvíli, kdy elektromobily z ekonomického, ekologického i praktického hlediska benzinové a dieselové vozy jasně překonají, což se nepochybně může stát. Ač jsou jejich motory méně komplexní a efektivnější, výrobci dosud pořád nezvládají plně vytěžit jejich potenciál. Faktorů je nespočet a mezi nimi i důležitá součást hnacího ústrojí, jednorychlostní převodovky. Dvourychlostní dosud dostalo pouze Porsche Taycan, ovšem pouze u zadního elektromotoru.
Nyní se ovšem schyluje k podstatné změně, neboť firma Bosch přišla s převodovkou budoucnosti určenou právě pro elektromobily. V principu není převratná, jde o převodovku typu CVT (její konkrétní název zní CVT4EV), která se ale pro elektrický pohon jeví být ideálem. Jednotlivé rychlostní stupně jsou virtuální, k jejich uzamčení může dojít přesně dle požadavků výrobce vozu. Dle Němců se zlepšuje akcelerace, navyšuje maximálka, a tedy i zvyšuje provozní efektivita.
Podle Bosche nový automat snižuje požadavek na výkon elektromotorů, což vede k menším nárokům na baterie i další součásti elektrického pohonu. Vše tak může vést k lepším a nebo levnějším elektromobilům - mohou disponovat stejnou dynamikou a stejným dojezdem jako jejich dražší protějšky, nebo za stejné peníze nabídnout víc.
Bosch nicméně aktuálně nezmiňuje žádnou spolupráci s některou z automobilek, pročež není jisté, kdy by se alternativnímu pohonu uzpůsobené CVT mohlo objevit v prodeji. Je nicméně možné, že dojde na kontrakt s Volkswagenem, na jehož modelu e-Golf Němci novou převodovku testují. Jakých konkrétních benefitů však u tohoto vozu dosáhli, již neupřesnili. Jen dodávají, že automat zvládá bez problémů přenášet i točivý moment vyšší než 500 Nm, což je u elektrických aut důležité.
Bosch vyvinul nový automat CVT pro elektromobily. Aktuálně jej testuje na Volkswagenu e-Golf, přičemž není jisté, zda jej německá automobilka bude do budoucna používat. Ostatně o komerčním využití se Němci v tiskové zprávě nezmiňují vůbec. Foto: Bosch
Zdroj: Bosch
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před hodinou - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 2 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 4 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 5 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera