Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší největší problémy současných řešení

Už osvědčený princip se Němci rozhodli aplikovat v autech, která si dosud musela vystačit obvykle jen s jednorychlostní převodovkou. Ta ale ve výsledku shazuje dojezd i dynamiku elektromobilů, plynule měnitelný převod má pomoci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší největší problémy současných řešení

16.7.2021 | Petr Prokopec

Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší největší problémy současných řešení

/

Foto: Bosch

Už osvědčený princip se Němci rozhodli aplikovat v autech, která si dosud musela vystačit obvykle jen s jednorychlostní převodovkou. Ta ale ve výsledku shazuje dojezd i dynamiku elektromobilů, plynule měnitelný převod má pomoci.

Tento týden Evropská unie přišla s novým návrhem týkajícím se budoucích emisních standardů aut. Počítá nepřekvapivě s razantním utažením šroubů a nepřímo nařízenou elektromobilitou pro všechny. Něco takového je podle nás utopií, na tomto hrobě jsme však plakali tolikrát, že na něm už roste kapradí. Optikou Bruselu se už dnes hraje jen o to, kdy politici zmáčknou červené tlačítko a „vypnou” výrobu spalovacích aut.

Z našeho úhlu pohledu je to nesmysl, neboť jedinou rozumnou cestou je počkat na chvíli, kdy elektromobily z ekonomického, ekologického i praktického hlediska benzinové a dieselové vozy jasně překonají, což se nepochybně může stát. Ač jsou jejich motory méně komplexní a efektivnější, výrobci dosud pořád nezvládají plně vytěžit jejich potenciál. Faktorů je nespočet a mezi nimi i důležitá součást hnacího ústrojí, jednorychlostní převodovky. Dvourychlostní dosud dostalo pouze Porsche Taycan, ovšem pouze u zadního elektromotoru.

Nyní se ovšem schyluje k podstatné změně, neboť firma Bosch přišla s převodovkou budoucnosti určenou právě pro elektromobily. V principu není převratná, jde o převodovku typu CVT (její konkrétní název zní CVT4EV), která se ale pro elektrický pohon jeví být ideálem. Jednotlivé rychlostní stupně jsou virtuální, k jejich uzamčení může dojít přesně dle požadavků výrobce vozu. Dle Němců se zlepšuje akcelerace, navyšuje maximálka, a tedy i zvyšuje provozní efektivita.

Podle Bosche nový automat snižuje požadavek na výkon elektromotorů, což vede k menším nárokům na baterie i další součásti elektrického pohonu. Vše tak může vést k lepším a nebo levnějším elektromobilům - mohou disponovat stejnou dynamikou a stejným dojezdem jako jejich dražší protějšky, nebo za stejné peníze nabídnout víc.

Bosch nicméně aktuálně nezmiňuje žádnou spolupráci s některou z automobilek, pročež není jisté, kdy by se alternativnímu pohonu uzpůsobené CVT mohlo objevit v prodeji. Je nicméně možné, že dojde na kontrakt s Volkswagenem, na jehož modelu e-Golf Němci novou převodovku testují. Jakých konkrétních benefitů však u tohoto vozu dosáhli, již neupřesnili. Jen dodávají, že automat zvládá bez problémů přenášet i točivý moment vyšší než 500 Nm, což je u elektrických aut důležité.


Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší největší problémy současných řešení - 1 - Bosch CVT4EV 2021 prvni sada 01Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší největší problémy současných řešení - 2 - Bosch CVT4EV 2021 prvni sada 02Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší největší problémy současných řešení - 3 - Bosch CVT4EV 2021 prvni sada 03Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší největší problémy současných řešení - 4 - Bosch CVT4EV 2021 prvni sada 04Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší největší problémy současných řešení - 5 - Bosch CVT4EV 2021 prvni sada 05Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší největší problémy současných řešení - 6 - Bosch CVT4EV 2021 prvni sada 06
Bosch vyvinul nový automat CVT pro elektromobily. Aktuálně jej testuje na Volkswagenu e-Golf, přičemž není jisté, zda jej německá automobilka bude do budoucna používat. Ostatně o komerčním využití se Němci v tiskové zprávě nezmiňují vůbec. Foto: Bosch

Zdroj: Bosch

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše