Němci začali nahrazovat kovové části motoru plastovými, má to spoustu výhod

Pokud máte pocit, že v dnešním světě je toho z plastu až příliš, pak vás toto řešení zřejmě nenadchne. Nahrazení hliníkových dílů motoru plastovými ale snižuje hmotnost i hlučnost a nejen to.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Němci začali nahrazovat kovové části motoru plastovými, má to spoustu výhod

17.9.2020 | Petr Prokopec

Němci začali nahrazovat kovové části motoru plastovými, má to spoustu výhod

/

Foto: Fraunhofer-Gesellschaft

Pokud máte pocit, že v dnešním světě je toho z plastu až příliš, pak vás toto řešení zřejmě nenadchne. Nahrazení hliníkových dílů motoru plastovými ale snižuje hmotnost i hlučnost a nejen to.

Hmotnost v automobilové branži stále patří mezi nejzásadnější veličiny. Stejně jako v běžném životě totiž platí, že čím více kilogramů chcete rozpohybovat, tím více energie na to musíte vynaložit. Ukazuje se to třeba na populárních SUV, které jsou rok od roku těžší a svou vysokou spotřebou komplikují výrobcům život. Ti se v oblasti spalovacích motorů dostali do oblasti, kde každé další vylepšení stojí obrovské náklady, proto se přeorientovávají právě na odlehčování.

Zatím se automobilové firmy soustředily na použití lehčích materiálů v konstrukci samotných aut, teď se dostávají na místa a komponenty, kde by to dříve bylo nemyslitelné. Ostatně, dokázal by si někdo představit bezproblémově fungující vačkovou hřídel z plastu?

Pokud je vaše odpověď negativní, máte zatím pravdu, tak daleko ještě vývoj nedospěl. Nicméně Fraunhoferův institut pro chemické technologie uspěl s modulem, do kterého se vačková hřídel usazuje a který skutečně byl vyroben z plastu. Konkrétně jde o vlákny zesílený a teplem vytvrzený polymerový kompozit, na kterém spolupracovala také společnost Mahle a koncern Daimler. Finanční záštitu nad celým projektem pak převzalo německé ministerstvo hospodářství a energetiky.

Plastový modul dokáže ustát vysoké teploty, stejně jako se zvládá vypořádat také s mechanickou nebo chemickou zátěží a opotřebením. Podstatné přitom je, že po odlití již nepotřebuje takovou péči jako srovnatelný komponent z hliníku. Kromě toho v jedné formě můžete vyrobit až 500 tisíc modulů, zatímco dosud byl realitou jen zlomek tohoto čísla. A aby toho nebylo málo, samotná výroba plastu je pro životní prostředí méně škodlivá, než je tomu právě u hliníkového modulu, jakkoli to některým může přijít zvláštní.

Výhody tím přitom ani zdaleka nekončí. Dále na řadě je redukce hluku a vibrací, mimo to je třeba zmínit i monolitický design. Součástí modulu totiž jsou i ložiska, což šetří výrobní čas. Dále jsou tedy redukovány emise při výrobě. Zjednodušena byla i montáž, neboť nyní de facto stačí jen modul přišroubovat ke zbytku motoru a je hotovo. Jelikož je navíc ve vrchní části, stará se zároveň také o snížení těžiště.

Suma sumárum zde máme velké množství výhod, přičemž autoři dodávají, že novinka za sebou již má 600 hodin testování na motorové stolici. Výsledky jsou podle nich velmi uspokojivé, nicméně kdy přesně se projekt stane produkční realitou, zatím není známo. Možná i proto, že tuhost termoplastů je vůči hliníku pouze čtvrtinová. Jakkoliv tedy krátkodobě nový kompozit ohromuje, dlouhodobá odolnost je stále nevyřešením úkolem.


Němci začali nahrazovat kovové části motoru plastovými, má to spoustu výhod - 1 - Plastovy modul vackove hridele 2020 prvni foto 01Němci začali nahrazovat kovové části motoru plastovými, má to spoustu výhod - 2 - Plastovy modul vackove hridele 2020 prvni foto 02
Němci vyvinuli plastový modul vačkové hřídele, má spoustu výhod, ale pochopitelně i svá minus. Foto: Fraunhofer-Gesellschaft

Zdroj: Fraunhofer-Gesellschaft

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše