Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Neobvyklý nový diesel může být revolucí, má šest pístů, 400 koní a minimální emise
17.5.2021 | Petr Prokopec
Od takto silného motoru s tolika pohyblivými částmi čekáte leccos, jen ne to, že bude efektivní, a tedy i ohleduplný k přírodě. Jenže když disponuje novou neobvyklou koncepcí, mohou se dít skoro až zázraky.
V poslední době se může zdá, že všichni výrobci aut dříve či později naskočí do elektrického vlaku. Příliš tomu s ohledem na technické limity nevěříme, na starém kontinentu je ale nakonec možné cokoli. Zbytek světa již k elektromobilitě tak moc neinklinuje, a pokud kupříkladu v USA budou další státy následovat příkladu Texasu, který elektromobily hodlá zdanit 400 dolary (cca 8 400 Kč) ročně, pak se může stát elektrický pohon jen doménou Kalifornie a některých dalších států hořících pro stejná pravidla.
Nejde však pouze o zdanění či zvýhodnění, existují i země, ve kterých je elektromobilita prakticky stejnou utopií jako plnohodnotné autonomní řízení. A platí to i o některých odvětvích s vysokými energetickými nároky. Ty pochopitelně lze vyřešit instalací obřích baterií, nicméně v té chvíli budete mít opravdu těžký vůz, který následně i u rychlodobíjecí stanice stráví rovnou nejméně hodiny. Diesely s ničím z toho nadále problém nemají.
Vědoma si je toho i společnost Achates Power, která se již loni ve spolupráci s firmou Cummins pochlubila neobvyklým dieselem určeným původně pro tanky. Tato pohonná jednotka dostala čtyři válce, na které připadlo hned osm pístů. Vždy dva přitom sdílí spalující komoru a pohybující se proti sobě, což vede k vysokému kompresnímu poměru. Dvoutaktový motor se navíc obešel i bez hlavy, rozvodů a ventilů, pročež byly sníženy tepelné a třecí ztráty.
Letos přitom Achates Power na svůj vývoj navazuje novou jednotkou pracující na stejném principu. Znovu tu tedy máme dvoutakt, ovšem tentokráte pouze tříválcový, u kterého došlo na nasazení šesti pístů. Ve srovnání s předchozím provedením tu ovšem máme jeden diametrální rozdíl - čtyřválec původně vyvinutý pro tanky se totiž nakonec dočkal i nasazení pod kapotou Fordu F-150, kdy měl 2,7litrový objem. Z toho pak bylo vydolováno 273 koní a nejnižší spotřeba v segmentu.
Aby se nicméně takový agregát vůbec pod kapotu nejprodávanějšího pick-upu světa vešel, musel být plochý. Nově tu nicméně máme řadový tříválec, který je poměrně náročný na prostor - instalace dvou pístů nad sebe si logicky žádá více místa ve vertikálním směru. Jelikož ale jde o pohonnou jednotku určenou pro náklaďáky, není to v tomto případě problém. Místo toho jsou s ním spojeny nemalé benefity, neboť spotřebu a tedy i emise CO2 snižuje o 7 %, co je ale podstatné, emise NOx eliminuje dokonce z 96 procent.
Agregát má 10,6litrový objem a v nabídce nahradí 13- a 15litrové turbodiesely. Produkovat pak má zhruba 400 koní a 2 280 Nm točivého momentu. Achates Power jej přitom od letošního léta bude testovat v kamionech Peterbilt 579 provozovaných obchodním řetězcem Walmart. Jeho dědic John T. Walton totiž v roce 2004, tedy krátce před svou smrtí, firmu na motory s protiběžnými motory pomáhal založit.
Nový neobvyklý diesel Achates Power snižuje zásadním způsobem emise a pro kamionovou dopravu se pochopitelně hodí daleko více než elektrické jednotky. Foto: Achates Power
Zdroj: Achates Power
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 11 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 51 minutami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 2 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 3 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 5 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva