Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nové nejrychlejší auto světa používá revoluční hybridní kola, prý překonávají i ta karbonová
8.3.2021 | Petr Miler
Stroj mající za cíl atakovat rychlost přes 500 km/h musí být pochopitelně technicky výjimečný v mnoha ohledech a o některých z nich už byla řeč. Jeden detail ale dosud unikal pozornosti - nová kola revoluční konstrukce zvaná Boxstrom.
SSC Tuatara letos v lednu na druhý pokus pokořilo rychlost 455,2 km/h a stalo se oficiálně nejrychlejším silničním autem světa. Jistě obdivuhodná věc, lidé z SSC ale zatím zdaleka nejsou spokojeni - auto ani dosažením takové rychlosti nepředvedlo svůj plný potenciál a konečným cílem je pokoření mety 500 km/h. Jestli se to SSC někdy skutečně podaří, ukáže jen čas, v tuto chvíli ale dělá všechno proto, aby to možné bylo.
Pochopitelně, takový vůz potřebuje extrémně výkonný motor, špičkové chlazení spojené s nízkým aerodynamickým odporem a současně adekvátním přítlakem, potřebuje odolné pneumatiky či výjimečné brzdy. O tom všem nějakým způsobem byla řeč nebo to člověku alespoň prolétlo hlavou, ono ale potřebuje ještě jednu věc - výjimečná kola.
Pokud má auto jet 500 km/h, nároky kladené na tento komponent jsou zcela mimořádné. Udělat kola pevná tak, aby zvládla přibližně 3 800 otáček za minutu (tedy 63 za sekundu, 6,3 každou desetinu sekundy, to je rachot), není až takový problém, ale udělat je současně taková, aby svou hmotností neomezovala jízdní projev auta a aby spolupracovala i brzdami, to je docela jiný úkol.
Taková kola musí být nadále pevná, musí být i extra lehká a měla by vodit teplo, neboť to je docela podstatná součást chlazení brzdového systému. Něco takového žádná dosud existující kola nenabízela, neboť ta karbonová jsou sice lehká a pevná, ale teplo nevedou prakticky vůbec a jsou křehká. Firma Dymag tak přišla s něčím jiným.
Její jméno vám nemusí nic říkat, je to ale jeden z průkopníků na poli disků kol. Jako jedna z prvních přišla hliníko-hořčíkovými koly a dodávala je třeba i speciálům rallyové skupiny B, jako jedna z prvních dostala na motocykly a pak i na kola ona karbonová kola, nakonec ale přišla s řešením, kterému říká podle jména svého zakladatele Boxstrom a je to prý to nejlepší, co dnes lze autu dopřát.
Říká jim také hybridní, protože kombinují buď hliníkové nebo hořčíkové středy s karbonovými obvody. Spojení těchto dvou materiálů pochopitelně není snadný úkol, firma ale použila řešení, které prý vydrží rychlost, jakou žádné auto neumí vyvinout, odolá nárazu do obrubníku simulujícímu zátěž 684 kg. Tomu pomáhá i vyplnění jinak dutých prostor karbonových částí blíže neupřesněnou pěnou, která přidává minimum hmotnosti, ale spoustu tuhosti.
Smysl kovového středu jste už jistě pochopili, pomáhá odvádět teplo a zlepšuje odolnost ráfku při nehodě. Jeho karbonová část je vyrobena formováním pryskyřicí, kdy je uhlíkové vlákno stlačeno ve formě a pryskyřice je vstřikována pod vysokým tlakem. Samotná karbonová vlákna jsou pak skládána triaxiálně, kdy se výsledná struktura dobře přizpůsobuje tvarům formy.
Výsledkem je jen 9 kg vážící kolo, které je extrémně pevné a odolné a pomohlo by dynamice i bezpečnosti jakéhokoli vozu. Pochopitelně jde dnes o extrémně drahý špás, který dává smysl jen na autech, jako je SSC Tuatara, sám Dymag ale doufá, že další vývoj kola zlevní do té míry, aby je bylo možné používat i na autech v ceně 1,2 až 1,5 milionu Kč. Což z nich jistě neudělá lidovou záležitost, ale třeba takové BMW M3 je jistě dostupnější než cokoli od SSC. Každopádně zajímavá věc, vývoj žádného z komponentů aut zjevně není nikdy u konce.
Nová kola Boxstrom prezentuje firma Dymag s pomocí různých vozů... Foto: Dymag
...viditelně se ale zatím dočkala nasazení „jen” na novém nejrychlejším autě světa, SSC Tuatara. Foto: SSC North America
Zdroje: Autocar, Dymag
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva